ELLE MELLE: Mørk sjokolade er sunnere enn lys sjokolade, men spiller det egentlig noen rolle om den inneholder 70 eller 86 prosent sjokolade? Foto: Stine Helén Tunstrøm
ELLE MELLE: Mørk sjokolade er sunnere enn lys sjokolade, men spiller det egentlig noen rolle om den inneholder 70 eller 86 prosent sjokolade? Foto: Stine Helén Tunstrøm Vis mer

Mørk Sjokolade

Hvilken mørk sjokolade bør du velge?

Har kakaoprosenten egentlig så mye å si? Svaret får du her.

KK.NO: Når sjokoladesuget først har oppstått er det ingenting som kan måles med den hallelujafølelsen en bit sjokolade kan gi. Kvinner flest elsker tross alt sjokolade.

Heldigvis skorter det heller ikke på lovord om hvor sunt sjokolade egentlig er – dersom du velger den mørke varianten riktignok.

Mørk sjokolade sies å kunne øke ytelsen på treningsøkten din, den kan hjelpe deg med å holde huden ung, samt minske risikoen for en rekke sykdommer. Ja, forskere har oppdaget at det til og med kan forbedre hukommelsen.

Vi er altså ganske sikre på at mørk sjokolade er sunnere enn lys sjokolade, men spiller det egentlig noen rolle om den inneholder 70 eller 86 prosent kakao?

LES OGSÅ: 5 gode grunner til å spise sjokolade i dag

VELG SMART: Du gjør lurt i å velge mørkt når du først skal spise sjokolade. Jo mer kakao, jo bedre. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
VELG SMART: Du gjør lurt i å velge mørkt når du først skal spise sjokolade. Jo mer kakao, jo bedre. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press Vis mer

Rik på antioksidanter

– Mørk sjokolade anses som sunt fordi den inneholder helsebringende plantestoffer, mineraler og antioksidanter.

- Mørk sjokolade inneholder kakao, og det er i kakaoen de helsebringende stoffene finnes, sier ernæringsfysiolog i SomeBody AS, Nina Helen Standal til KK.no.

Det er særlig det høye innholdet av antioksidanter som har gitt kakaobønnene sitt gode rykte.

Mørk sjokolade sies faktisk å skulle inneholde mer antioksidanter enn blåbær. Et av disse helsebringende antioksidantene er flavonoider. 

– Flavonoidene har vist seg å kunne redusere risikoen for kreft og hjerte- og karsykdom. Et eksempel på en flavonoid som finnes i kakao er epicatechin. Dette flavonoidet gir bitter smak, men har stor helseeffekt.

Mørke sjokolader er altså et godt valg når du vil kose deg litt, særlig om du sammenligner den med hvit sjokolade som nesten kun består av fett og sukker, og ingen kakao.

Jo mørkere, jo bedre = sant

 Jo mørkere sjokolade og høyere kakaoprosent, jo høyere innhold av de helsebringende stoffene kan finnes i sjokoladen, da disse som sagt er knyttet til kakaoen.

– Hvor høyt innholdet er kan dog variere mellom de forskjellige merkene, ut i fra hvordan sjokoladen har blitt prosessert. For å kunne nyttiggjøre seg best av de helsebringende stoffene kan det være lurt å velge en mørk sjokolade med minst 70 prosent kakao,  anbefaler Standal.

Det finnes mange mørke sjokolader på markedet, og det beste er altså å lese på emballasjen hvor mye kakao den inneholder. Noen varianter har så mye som 86 prosent kakao, men det betyr ikke at du  velge den.

KOKESJOKOLADE: Mørk kokesjokolade med minst 70 prosent kakao er ikke bare egnet til å lage varm sjokolade med, den kan også fint spises rute for rute. Foto: Stine Helén Tunstrøm
KOKESJOKOLADE: Mørk kokesjokolade med minst 70 prosent kakao er ikke bare egnet til å lage varm sjokolade med, den kan også fint spises rute for rute. Foto: Stine Helén Tunstrøm Vis mer

– Synes du at mørk sjokolade med 86 prosent kakao er for bitter på smak, er det ikke noe i veien for å velge sjokoladen med 70 prosent. Man skal jo like det man spiser.

– Det er heller ikke noe i veien for å velge mørk kokesjokolade, med 70 prosent kakao og oppover, som «spisesjokolade», forteller hun.

Den sunneste sjokoladen inneholder mye kakao, lite sukker og lite mettet fett, men når alt kommer til alt handler det tross alt om mengdene du spiser.

LES OGSÅ: Kosen det er lov å unne seg

Proppfull av kalorier

Å høre at sjokolade er sunt kan kanskje føles som en drøm som har gått i oppfyllelse. Likevel er det viktig å huske på at dette bare er en bonus, sjokolade er tross alt ikke noe kroppen vår må ha. 

KALORIER: For mye av det gode er sjeldent bra. Selv om mørk sjokolade har helsegevinster inneholder det også mange kalorier. Foto: Stepan Popov / Alamy/All Over Press
KALORIER: For mye av det gode er sjeldent bra. Selv om mørk sjokolade har helsegevinster inneholder det også mange kalorier. Foto: Stepan Popov / Alamy/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Sukkerfri sjokolade - er det sunnere?

– Det er ikke slik at det er nødvendig å inkludere mørk sjokolade i kostholdet, da de helsebringende stoffene også finnes i andre matvarer som løk, grønnkål, epler, brokkoli, bær, druer og sitrusfrukter. 

Mørk sjokolade erstatter altså ikke andre helsefremmende råd som fysisk aktivitet, frukt og grønnsaker, fisk og annen sunn kost. Men når lysten etter sjokolade først melder seg, bør du med fordel gå for de mørke variantene – bare ikke spis for mye av det.

– Det er heller ikke slik at man kan spise ubegrenset med mørk sjokolade selv om den anses som sunn. 100 gram mørk sjokolade inneholder omtrent rundt 550 kcal, som er omtrent like mange kalorier som i en middag, forklarer hun. 

– Attpåtil inneholder den også som regel tilsatt sukker og mettet fett som ikke er bra for oss i store mengder. Det er som med det meste, alt med måte!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: