Snacks

Hvilken type salt snacks er «sunnest»?

Se hva du bør velge hvis du er fysen på potetgull og annet sprøtt snadder.

FARLIG GODT: Men du kan velge en variant som ikke er så ille. Se hvilke som er best under.
FARLIG GODT: Men du kan velge en variant som ikke er så ille. Se hvilke som er best under. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fysen på noe salt og sprøtt utpå kvelden? En skål med potetgull, tortillachips eller ostepop kan være veldig godt å småspise av når du sitter foran tv'en, eller har skravlekveld med venninnene.

Men snacks som dette er ikke akkurat «lettmat», i tillegg kan det skade tennene dine, så du gjør lurt i å ikke sette fram den største skåla. Da er det altfor lett å tømme hele, og plutselig har du fått i deg like mange kalorier som en stor middag uten at du har fått i deg noe annet enn karbohydrater, fett og salt.

Se en oversikt over hva de vanligste potetgulltypene inneholder av kalorier lenger ned i saken.

SALT OG GODT: Og helt ok innimellom, bare du ikke overdriver. Foto: Thinkstock
SALT OG GODT: Og helt ok innimellom, bare du ikke overdriver. Foto: Thinkstock Vis mer

LES OGSÅ: Tips til sunne snacks

Litt snacks er lov

Ja, det er selvagt sunnere å snacke på rå grønnsaker og dip laget på mager kesam. Men hva hvis du ikke har lyst på dette, men vil ha potetgull ...

Du får lite nyttige næringsstoffer ut av snacks som potetgull og ostepop. Men livet blir veldig kjipt om vi ikke skal kunne kose oss med usunne ting innimellom. Så da er spørsmålet - hvor mye er det greit å spise?

Jeanette Roede, ernæringsekspert og kommunikasjonssjef i Grete Roede AS, mener en daglig kvote på 50 kalorier kan brukes til «syndige» saker som snacks.

- Vår filosofi er at vi har en liten kvote på 50 kalorier hver dag som kan komme fra søtsaker, snacks, brus eller vin. Så kan man enten unne seg dette hver dag, eller spare opp og kose seg skikkelig i helgen, har hun fortalt KK.no.

LES OGSÅ: Slik kan du nyte helgesnopet med litt bedre samvittighet
 

Hvor mye snacks tilsvarer dette?

Det er dét, da. Potetgull er jo fritert i olje, og dermed veldig kaloririkt. Generelt sett inneholder de fleste friterte potetgulltyper rundt 525 kalorier per 100 gram. Med andre ord skal du kke spise mer enn 10 gram før du har fått i deg 50 kalorier.

Hvis du sparer opp snackekvoten til lørdag kveld kan du spise potetgull tilsvarende 350 kalorier, eller rundt 70 gram.

En pose Sørlandschips inneholder 200 gram, så du kan altså spise omtrent 1/3 av denne. Målt på øyemål dreier det seg om rundt to håndfuller potetgull (én håndfull veier omtrent 30 gram).

LES OGSÅ: Slik lager du sunnere potetgull

Hvilken er den sunneste snacksen?

Vanlig potetgull, altså tynne potetskiver fritert i olje og tilsatt krydder, inneholder altså rundt 525 kalorier per 100 gram. Men det finnes andre typer snacks som er mindre energirike.

For eksempel inneholder Maaruds Superchips 435 kalorier per 100 gram, altså 90 færre kalorier enn vanlig potetgull. Du kan altså spare en del kalorier ved å velge disse.

En annen fordel er at både potetskruer og superchips er lettere enn vanlig potetgull, så hvis du bruker håndfull-metoden for å måle opp hvor mye du skal spise, og altså bevilger deg to håndfuller, vil du få i deg mindre enn 70 gram målt i vekt, og dermed blir ikke utskeielsen verre enn at du får i deg rundt 310 kalorier.

LETTERE VALG: Saltstenger er relativt kalorifattige sammenlignet med potetgull. Foto: Erwin Wodicka
LETTERE VALG: Saltstenger er relativt kalorifattige sammenlignet med potetgull. Foto: Erwin Wodicka Vis mer

Men hverken potetskruer eller superchips slår disse to: popcorn og saltstenger.

Mens popcorn (som dessuten er fulle av antioksidanter) du kjøper ferdig på pose inneholder 405 kalorier per 100 gram, inneholder saltstenger 413 kalorier.

Vil du synde med snacks, men redusere skaden så mye som mulig, er det altså popcorn eller saltstenger du skal velge.

LES OGSÅ: Bytt ut potetgullet med dette

Vær obs på saltmengden

Til slutt må vi bare minne om at snacks inneholder veldig mye salt, noe det ikke er bra å få i seg for mye av.

Du vil for eksempel lettere føle deg oppblåst om du spiser mye salt, fordi saltet binder vann i kroppen.

Vet du hvor mye salt du maksimalt bør få i deg om dagen? Du finner det ut i denne artikkelen: Derfor bør du spise mindre salt

LES OGSÅ: Her er snacksen du kan spise mye av

Så mange kalorier inneholder snacksen

Omtrent så mange kalorier, karbohydrater og fettgram inneholder 100 gram av følgende snackstyper:

Maarud potetgull Sourcream & Onion
Kcal: 527
Karbohydrater: 53,5 g
Fett: 32,5 g

Maarud saltet potetgull
Kcal: 525
Karbohydrater: 53,5 g
Fett: 32,5 g

EN FAVORITT: Superchipsen er et lettere alternativ. Foto: Maarud
EN FAVORITT: Superchipsen er et lettere alternativ. Foto: Maarud Vis mer


Sørlandschips m crème Fraiche
Kcal: 518
Karbohydrater: 56 g
Fett: 30 g

Tortillachips
Kcal: 485
Karbohydrater: 56 g
Fett: 25 g

Maarud Potetskruer
Kcal: 460
Karbohydrater: 71 g
Fett: 18,5 g

Maarud Superchips
Kcal: 435
Karbohydrater: 62,5 g
Fett: 18 g

Maarud Popcorn
Kcal: 405
Karbohydrater: 51,7 g
Fett: 18 g

Saltstenger
Kcal: 413
Karbohydrater: 71 g
Fett: 8,4 g

Merk! Alle typer snacks har listet opp næringsinnholdet på posen slik at du selv kan sjekke kaloriinnhold og fettprosent.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer