<strong>TOMME KALORIER:</strong> Hvit ris inneholder lite vitaminer og mineraler.  Foto: Todd Arena
TOMME KALORIER: Hvit ris inneholder lite vitaminer og mineraler. Foto: Todd Arena Vis mer

Ris

Hvit ris gjør deg mer sulten

Velger du det som middagstilbehør, kan du ende opp med å få i deg langt flere kalorier enn du tror.

Publisert
Sist oppdatert
Hvit ris har lenge vært den mest vanlige risen å spise, og er ikke blitt mindre populært etter at halve Norge har byttet ut fredagstacoen med sushi.

Men, det er flere gode grunner til at du bør bytte ut den hvite risen.

LES OGSÅ: Ikke spar på de gamle sushibitene

<strong>SUNT OG VILT:</strong> Villris metter bedre og gir mer vitaminer og mineraler. Foto: Getty Images/iStockphoto
SUNT OG VILT: Villris metter bedre og gir mer vitaminer og mineraler. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Tomme kalorier

Hovedforskjellen på rissortene er hvordan de er behandlet. Og det avgjørende er om riskornene er polert og skallet er fjernet eller ikke.

Det meste av vitaminer og mineraler sitter nemlig i skallet. Og fordi skallet er fjernet fra hvit ris, inneholder denne sorten svært lite vitaminer og mineraler. Det betyr at du går glipp av nyttig jern, magnesium og fiber som andre rissorter inneholder.

– Det er mer næring og fiber som først og fremst skiller hvit ris fra sunnere sorter, forklarer ernæringsfysiolog Camilla Andersen fra Somebody.no .

Dette er også grunnen til at helsemyndighetene anbefaler oss å bytte ut den hvite risen med mer fiberrike brune varianter.





LES OGSÅ:
Ikke bland disse mineralene

Metter dårlig

Hvit ris inneholder for det meste stivelse. Dette gjør at hvit ris gir en falsk metthetsfølelse. Du kjenner deg mett med en gang, men blir raskt sulten igjen. Dette kan fort føre til at du spiser mer senere på dagen/kvelden, enn du ville gjort om du valgte en annen rissort.

Det høye innholdet av stivelse omdannes raskt til sukker i kroppen, og hvit ris har høy glykemisk indeks (GI).

En amerikansk studie (les mer om studien her) gjort ved Harvard School of Public Health viste at hvit ris kan øke risikoen for diabetes 2. Nettopp på grunn av det høye innholdet av stivelse.

Den sunneste risen

Ernæringsfysiolog Andersen har tidligere fortalt KK.no at natturris, fullkornsris og villris er de sunneste sortene.

– Det er disse som inneholder mest av de næringsstoffene kroppen vår trenger. I tillegg er det disse som gir den største metthetsfølelsen.

LES OGSÅ: Derfor bør du skylle risen

Villris og naturris

Villris er egentlig en type gress, og har en tydelig hasselnøttsmak. Den sorte risen er ofte blandet ut med vanlig ris, men den inneholder mer proteiner, jern og B-vitaminer enn vanlig ris.

Naturris gir deg også verdifulle vitaminer og mineraler, og inneholder blant annet mye mer B-vitaminer og magnesium enn hvit ris.

Det er også litt kalorier å spare på å bytte ut den hvite risen. En porsjon naturris inneholder cirka 150 kcal, mens en porsjon jasminris eller basmatiris gir 190 kcal.

LES OGSÅ: Bytt til quinoa

Sett restene i kjøleskapet - fort!

Akkurat som med pasta, så er det veldig lett å koke opp for mye ris.

Vil du bruke restene i morgendagens middag, er det viktig at du setter risen i kjøleskapet så fort som mulig.

Lar du kokt ris stå i romtemperatur, dannes det nemlig fort farlige bakterier. KK har tidligere skrevet om hva som skjer hvis du lar ris bli stående for lenge på kjøkkenbenken.

LES OGSÅ: Kan danne kraftige giftstoffer

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer