<strong>BROKKOLI:</strong> Denne supergrønnsaken er proppfull av næringsstoffer, men kokoer du den for lenger vil mange av dem forsvinne ut i vannet.  Foto: Thinkstock.com
BROKKOLI: Denne supergrønnsaken er proppfull av næringsstoffer, men kokoer du den for lenger vil mange av dem forsvinne ut i vannet. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Grønnsaker

Hvor lenge har du brokkoli i kjelen?

De aller fleste overkoker grønnsaken - som resulterer i færre næringsstoffer.

Publisert
Sist oppdatert

Hvordan tilbereder du grønnsakene dine? Med tanke på hvor mange helsefordeler de kan tilføre kroppen din, er det best at du tar vare på alle næringsstoffene.

Og hvordan du tilbereder dem er naturligvis en viktig del av dette.

Blant annet er det nok svært mange som koker brokkoli for lenge. For visste du at den egentlig skal ligge i vannet i omkring tre minutter?

LES OGSÅ: Nøttene du bør spise hver uke

Slik tilbereder du brokkoli riktig

Det høres kanskje ikke så vanskelig ut å koke brokkoli, men de fleste har nok opplevd å bli servert en vassen kvast som er svært gyselig i fargen.

Årsaken til dette er at den er overkokt.

– Det er sjeldent en god idé å koke ihjel grønnsakene. Da forsvinner mye av næringsstoffene ut i vannet, forteller Jeanette Roede, som er ernæringsekspert og kommunikasjonssjef i Grete Roede AS.

Heldigvis er det ikke «rocket science» å tilberede den supersunne grønnsaken riktig, og Bama.no har noen gode tips til deg som aldri får den som du vil.

<strong>DEILIG OG FRISKY:</strong> Ha brokkoli sammen med pastaretten din, i salaten, eller ved siden av fisk, kjøtt og fugl - den er aller best dampet!. Foto: Thinkstock.com
DEILIG OG FRISKY: Ha brokkoli sammen med pastaretten din, i salaten, eller ved siden av fisk, kjøtt og fugl - den er aller best dampet!. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Her er oppskriften:

  • Skjær av stilkenden.
  • Fjern de små bladene på stilkene.
  • Skrell brokkolien, bruk en skreller eller en kniv.
  • Del den i to eller fire deler.
  • Så, er det selv kokingen: Kok opp vann med litt salt før du legger oppi brokkolien. Hvis du i tillegg tilfører litt fruktsalt (Nyco) vil grønnfargen bevares ekstra godt. Gi brokkolien et oppkok, og deretter ta kjelen av platen og la den trekke i cirka tre minutter før du heller av vannet.

    Er du fortsatt usikker, har også Roede et godt tips til deg:


– Det kan være bedre å dampe den, eller faktisk ta brokkolien i mikrobølgeovnen. Men husk at den fortsatt skal være sprø etter tilberedning, sier hun.

LES OGSÅ: Dette gjør pommes frites sunnere

Det er ikke uten grunn at brokkoli blir ansett som supermat. Tidligere studier har blant annet vist at grønnsaken kan være en nøkkel i kampen om å bekjempe alzheimers.

Årsaken kommer av at brokkoli inneholder antioksidanten sulforafan som kan bidra til å holde hjerne frisk og rask lenger. Dette er spesielt sentralt i forhold til alzheimers med tanke på at sulforafan får kroppen til å beskytte hjernecellene fra å bli angrepet og ødelagt av frie radikaler.

Forskning har også vist at regelmessig inntak av brokkoli kan redusere risikoen for kreft.

En studie fra Kina viste at kvinner som spiser flest grønnsaker fra kålfamilien – som blomkål og brokkoli, halverer risikoen for å utvikle brystkreft sammenlignet med de som spiser lite eller ikke noe av grønnsakene.

En lignende studie fra Sverige har også vist at det å spise én eller to porsjoner med grønnsaker fra kålfamilien per dag gir en nedsatt risiko på 40 prosent for å utvikle brystkreft.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer