FRUKTSUKKER: Fruktsukker inneholder like mange kalorier som vanlig sukker, men du bør allikevel velge frukt fremfor godterier.  Foto: juiceteam2013 - Fotolia
FRUKTSUKKER: Fruktsukker inneholder like mange kalorier som vanlig sukker, men du bør allikevel velge frukt fremfor godterier. Foto: juiceteam2013 - Fotolia Vis mer

Fruktsukker

Hvor «skadelig» er egentlig fruktsukker?

Inneholder like mange kalorier som vanlig sukker.

Alle vet at sukker er usunt og at vi bør begrense inntaket vårt, men hvordan er det egentlig med fruktsukker?

Bør vi være redde for å spise for mye frukt?

EKSPERTEN: Camilla Andersen er ernæringsfysiolog med mastergrad fra Universitetet i Oslo, samt gründer og daglig leder av Somebody.no.  Foto: SomeBody/Martin Andersen
EKSPERTEN: Camilla Andersen er ernæringsfysiolog med mastergrad fra Universitetet i Oslo, samt gründer og daglig leder av Somebody.no. Foto: SomeBody/Martin Andersen Vis mer

Like mange kalorier






Ifølge Camilla Andersen, som er ernæringsfysiolog med mastergrad fra Universitetet i Oslo, samt gründer og daglig leder av SomeBody.no, inneholder fruktsukker akkurat like mange kalorier som vanlig sukker.

– Kroppen bryter ned alt sukker til glukose, og det er derfor akkurat like mange kalorier i vanlig sukker og fruktsukker.

– Det som derimot skiller de to sukkertypene er at fruktose omdannes i leveren, mens vanlig sukker blir brutt ned i magesekken og går rett i blodet. Derfor stiger ikke blodsukkeret like fort når man spiser fruktsukker, forteller hun til KK.no.

LES OGSÅ: De fire sunneste bær og fruktsortene

LIKE MYE KCAL: Sukker og fruktsukker inneholder like mye kalorier.  Foto: Colourbox
LIKE MYE KCAL: Sukker og fruktsukker inneholder like mye kalorier. Foto: Colourbox Vis mer

Handler om mengder






Hvis du er en av dem som nå tenker at du må være like streng med frukten som med godteriene fordi det er like usunt, så kan du puste lettet ut.

Fruktsukkeret du får i deg når du spiser frukt er i utgangspunktet ikke sunnere enn vanlig sukker, men frukten inneholder også en rekke vitaminer, mineraler, antioksidanter og fiber som kroppen din kan dra nytte av.

Så selv om sukkertøyet og eplet inneholder like stor mengde sukker, er eplet et bedre valg.

Ifølge Andersen handler det ikke om hva som er sunt eller ikke, men om å spise riktige mengder av de forskjellige tingene.

– Hvis du spiser for mye i forhold til hvor mye du forbrenner, så legger du jo på deg uansett om det er mat, godterier eller frukt.

– Alt kan bli usunt om man spiser for mye av det. Man må alltid vurdere det totale kostholdet, og ikke bare se på enkeltmatvarer. Det er for eksempel ikke usunt å spise godteri så lenge man ikke spiser det mye og ofte. Alt handler om mengder, sier hun.

FRUKT: Å spise frukt er ikke usunt så lenge du begrenser deg.  Foto: Glamy - Fotolia
FRUKT: Å spise frukt er ikke usunt så lenge du begrenser deg. Foto: Glamy - Fotolia Vis mer

Spis mindre sukker og mer frukt

Selv om frukt til syvende og siste er sunt, bør du likevel ikke spise for mye av det gode. I tillegg til å bidra med kalorier, kan fruktsyren også skade tennene dine.

– Man bør tenke over hvor mye frukt man spiser på samme måte som man tenker over alt annet man spiser. Å drikke seg utørst på juice vil jeg for eksempel ikke anbefale, men jeg er veldig for frukt og bær - og juice - i fornuftige mengder.





– Det bidrar med masse vitaminer og antioksidanter som kroppen vil digge deg for. Men det sier seg selvsagt selv at man ikke bør drikke flere desiliter juice hver dag, sier Andersen.

Så hva er konklusjonen da? Fruktsukker er ikke sunnere enn vanlig sukker, men det er bedre å spise frukt enn søtsaker.

Derfor bør du begrense inntaket av mat som er tilsatt sukker - som godteri, søte kaker og bakevarer - og øke inntaket av frukt.

De aller fleste av oss spiser ikke nok, og du skal spise veldig mye frukt før du får i deg alvorlig mye fruktsukker.

LES OGSÅ: Ikke drikk for mye eplejuice

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: