LAG DIN EGEN SMOOTHIES: Da har du mer kontroll på hva drikken inneholder og hva du får i deg. Foto: Thinkstock.com
LAG DIN EGEN SMOOTHIES: Da har du mer kontroll på hva drikken inneholder og hva du får i deg. Foto: Thinkstock.com
Smoothie

Hvor smart er smoothien din, egentlig?

Her er ingrediensene du bør få med - og unngå.

Joda, smoothies har mange helsefordeler, men det er likevel ikke noe du kan drikke ubegrensede mengder av, selv om den er laget av frukt og er rik på næringsstoffer og vitaminer.

Hvis du passer på linjene, gjør du lurt i å begrense smoothieinntaket, da drikken kan være mer fetende enn brus. Visste du at en stor smoothie kan inneholde opp mot 80 gram sukker og 350 kalorier?

LES OGSÅ: Er det sunt å bytte ut vanlige måltid med juice en hel måned?

SMART INGREDIENS: Hold deg til én avokado om dagen - da får du i deg nok av stoffene du trenger, uten at det vil ha for stor innvirkning på vekta. Foto: Thinkstock.com
SMART INGREDIENS: Hold deg til én avokado om dagen - da får du i deg nok av stoffene du trenger, uten at det vil ha for stor innvirkning på vekta. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Gjør det selv

Den sunneste smoothien lager du selv, da du får mer kontroll over hva drikken faktisk inneholder.

I den forbindelse har Foxnews kommet med noen smarte triks på hvordan du kan gjøre drikken sunnest mulig.

LES OGSÅ: Slik gjør du smoothien enda sunnere





1. Bytt ut bananen med avokado

Banan skaper den tykke, smoothie-konsistensen, men det finnes faktisk et bedre alternativ. Nemlig avokado. Grønnsaken vil gi smoothien din volum, fylde, samtidig som at den er rik på kalium og B-, E-, K-, A- og C-vitaminer.

Avokado inneholder fiber, antioksidanter og kolesterolsenkende stoffer som er spesielt bra for nervesystemet.

I tillegg er avokado mettende, og den gir deg mye sunt fett og næring tilbake for kaloriene. Cirka 90 prosent av kaloriene i avokado kommer fra fett, der mesteparten består av sunt enumettet fett som kroppen trenger.

Les også: MÅ du spise frukt?

DRIKK MED MÅTE: Selv om smoothies kan være sunt, er det likevel ikke en drikk du kan drikke ubegrensede mengder av. For høye doser av "supermat" kan gjøre det vanskelig for kroppen å ta opp og bruke næringsstoffene. Foto: All Over Press
DRIKK MED MÅTE: Selv om smoothies kan være sunt, er det likevel ikke en drikk du kan drikke ubegrensede mengder av. For høye doser av "supermat" kan gjøre det vanskelig for kroppen å ta opp og bruke næringsstoffene. Foto: All Over Press Vis mer

2. Dropp honning og sirup

Mange av oss liker at smoothien er litt søt og tilsetter derfor naturlig søte ingredienser som honning og sirup.

Men visste du at bare en teskje med honning består av cirka 60 kalorier og 17 gram karbohydrater?

Et sunnere, men like søtt alternativ er derfor å tilsette bær og frukt som er naturlig søte og rik på fiber. Bringebær, blåbær eller pærer, for eksempel.



En kopp bringebær gir 60 kalorier, i tillegg til åtte gram fiber.

Les også: Juice eller smoothie?

3. Tilsett kanel

Hvis du føler at smoothien din ikke er søt nok, er kanel et supert alternativ som smakstilsetning. Det gir drikken ekstra smak uten å tilføye mer sukker.

Som KK.no tidligere har skrevet, har flere studier vist at kanel kan hjelpe deg ned i vekt. Dette kommer av at kanel holder blodsukkeret under kontroll, og reduserer mengden av insulin som produseres etter et måltid.

Høye nivåer av unødvendig insulin kan resultere i produksjon av overflødig fett. Kanel har også evnene til å bremse ned tømming av magesekken, og kan derfor holde deg mett lenger.

Husk likevel at et for høyt inntak av kanel kan skade leveren. Sjekk hvor mye kanel du kan innta i denne artikkelen.

LES OGSÅ: Smoothien inneholder halvannen gang så mye fruktsukker som brus

GRESK YOGHURT: Denne yoghurttypen er naturlig rik på proteiner, som gjør smoothiesen til en mettende frokost. Foto: Thinkstock.com
GRESK YOGHURT: Denne yoghurttypen er naturlig rik på proteiner, som gjør smoothiesen til en mettende frokost. Foto: Thinkstock.com Vis mer

4. Ha i gresk yoghurt eller proteinpulver

Er smoothien frokosten din? Da gjør du lurt i å tilsette proteiner for å gjøre den mer mettende, slik at du har noe å gå på frem mot lunsj.



Da kan fettfri gresk yoghurt være et bra alternativ, da det inneholder tre ganger mer proteiner enn en vanlig yoghurt. Enkelte yoghurter er faktisk søtere en brus.

Hvis du ikke tåler melkeprodukter, kan en skje proteinpulver også funke, ifølge Foxnews.

Er ikke proteinpulver helt deg? Det er flere måter å øke proteininnholdet på, samtidig som du reduserer energiinnhold.

– Hvis du vil ned i vekt anbefaler jeg at du bruker sky, yoghurt/kesam, eventuelt cottage cheese og frosne bærblandinger. Du kan også ha i korn eller müsli hvis du vil øke fiberinnholdet, har trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe tidligere uttalt.undefined
Til forsiden