NÅR ER NOK NOK?: Vet du hvordan middagstallerkenen bør se ut? Foto: PantherMedia / Jean-Marie Guyon
NÅR ER NOK NOK?: Vet du hvordan middagstallerkenen bør se ut? Foto: PantherMedia / Jean-Marie GuyonVis mer

Porsjon

Hvor stor er egentlig en porsjon?

Mange av oss forsyner seg med for mye mat og drikke.

Hvor mye mat bør du egentlig legge på tallerkenen? Og hvor mye snacks og godteri er det greit å bevilge seg?

Det er ikke så greit å vite, og det er vanskelig å gi et fasitsvar.

- Grunnen til at det er vanskelig å snakke om porsjoner er at det skal mette i magen, men du kan spise bitte lite av mat som er veldig energirik, eller spise store mengder som ikke gir så mye energi, sier Jeanette Roede, slanke- og ernæringsekspert, samt kommunikasjonssjef i Grete Roede AS.



For eksempel inneholder en nøttepose av typen Polly Småsulten mellom 280 og 330 kalorier, avhengig av type. Dette er altså bare 60 gram nøtter, så metter ikke så veldig mye, men gir altså veldig mye energi.

- Det beste er å spise mat som ikke er så energitett, for da blir du mett og får i deg masse næringsstoffer uten at du får i deg så mange kalorier, sier Roede.

PÅ SLANKER'N?: Da bør halvparten av middagstallerkenen bestå av grønnsaker. Foto: PantherMedia
PÅ SLANKER'N?: Da bør halvparten av middagstallerkenen bestå av grønnsaker. Foto: PantherMedia Vis mer

Slik bør en middagsporsjon se ut

En sunn middag består helst av en tallerken som inneholder 1/3 grønnsaker, 1/3 kjøtt eller fisk, og 1/3 pasta/ris/poteter.

- Da skal tallerkenen være av normal størrelse, altså 18-20 centimeter i diameter, og maten skal ligge pent innenfor kantene på tallerkenen, forklarer Roede.

Sjekk middagstallerkenene dine - det kan godt hende de er større, for trenden har gått mot stadig større tallerkener, og jo større tallerkenen er, jo mer mat lures vi til å spise.





Skal du ned i vekt, anbefaler Roede at tallerkenen inneholder 1/2 grønnsaker, 1/4 kjøtt eller fisk og 1/4 pasta/ris/poteter.


Og som du sikkert allerede vet er det best med grønnsaker som enten er rå, kokte eller eventuelt bakt i ovn med litt vegetabilsk olje. Av kjøtt er magre produkter som kylling (uten skinn), karbonadedeig og svinekjøtt uten fett best. Når det gjelder fisk er fet fisk fint, for da får du omega-3. Karbohydratene bør ikke være tilsatt noe særlig fett, så pommes frites eller ris tilsatt smør er ikke så bra.

LES OGSÅ: Se hva frokosten bør bestå av her

Vi lures til å spise mer

Neste gang du serverer middag, kan det hende du bør spise mindre enn du pleier. Vi er nemlig blitt vant til større porsjoner, og det er både fordi tallerkenene er blitt større, og fordi matpakningene i butikken har vokst.

- Både ferdigmatporsjoner, potetgullposer og godteposer er blitt større. Dermed er det lett å spise for mye, sier Roede.

For eksempel får vi kjøpt sjokoladeplater på 200 gram. En melkesjokolade av denne størrelsen inneholder 1100 kalorier. Og vi vet alle hvor fort gjort det er å spise ganske mye av den platen når vi først setter i gang.

GOD, MEN MEKTIG: Bare èn rute av denne 200 grams sjokoladen inneholder 50 kalorier. Foto: Freia
GOD, MEN MEKTIG: Bare èn rute av denne 200 grams sjokoladen inneholder 50 kalorier. Foto: Freia Vis mer

Lett å drikke for mye

For 30 år siden var brusflaskene enten 0,25 liter, eller 0,33 liter. I dag er en vanlig brus 0.5 liter. Og en halvliter cola består av 210 kalorier - alle av den tomme typen som kommer fra sukker.

- Vi bruker dessuten gjerne større glass i dag enn før i tiden. Da er det lettere å ta større slurker. Dette gjelder også for alkohol. Min bestefars rødvinsglass rommer 0,5 dl. De bruker vi som portvinsglass i dag, sier Roede.

Dagens standard er at et vinglass rommer 1,5 dl. Finn ut om du drikker for mye alkohol i denne artikkelen.




Unngå kosefella

Å unne seg litt godt er ikke ulovlig. Et kosthold helt uten søtsaker og snacks er veldig vanskelig å få til. Og det synes ikke Roede vi trenger, heller. Men hvor mye godt er det lov å unne seg?

- Vår filosofi er at vi har en liten kvote på 50 kalorier hver dag som kan komme fra søtsaker, snacks, brus eller vin. Så kan man enten unne seg dette hver dag, eller spare opp og kose seg skikkelig i helgen.

Men hvor mye er 50 kalorier i for eksempel sjokolade? Faktisk ikke mer enn ni gram av Freias melkesjokolade. Det tilsvarer bare én rute av en 200 grams plate. Hvis vi bruker smørbukk-karameller som eksempel, inneholder to biter 40 kalorier.

For de fleste av oss er den største utfordringen å begrense kosespisingen og kosedrikkingen vår. Når du sitter og ser på yndlingsserien er det vanskelig å motstå suget etter noe godt å spise eller drikke. Og når du først har forsynt deg med litt, er det vanskelig å stoppe.

- Det er så lett å falle for fristelsen til å forsyne seg mer, å ta en ekstra sjokoladebit eller et ekstra glass vin. Det er viktig å lære seg å omgå søtsaker med forsiktighet. Spis rolig og nyt smaken, ikke hiv innpå så du nesten ikke får med deg at du spiser noe godt.

- Når søtsuget ikke gir seg er mitt tips å avlede oppmerksomheten ved å ringe en venninne, eller gjøre noe annet. Et annet triks er å ta en tyggis eller pusse tennene etter at du har spist den mengden snacks du skal ha, sier Roede.

LES OGSÅ: Fortsatt søtsugen etter jul? Slik setter du en stopp for det

ENERGIBOMBE: Denne lille nøtteposen inneholder 283 kalorier. Foto: KIMS
ENERGIBOMBE: Denne lille nøtteposen inneholder 283 kalorier. Foto: KIMS Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: