MELKESYREBAKTERIER, PROTEIN OG ANTIOKSIDANTER: Er bra for helsa hvis du er i ferd med å bli syk. Litt yoghurt med bær gir deg tilskudd av alt dette.  Foto: daffodilred - Fotolia
MELKESYREBAKTERIER, PROTEIN OG ANTIOKSIDANTER: Er bra for helsa hvis du er i ferd med å bli syk. Litt yoghurt med bær gir deg tilskudd av alt dette. Foto: daffodilred - FotoliaVis mer

Immunforsvar

I ferd med å bli syk? Spis dette!

Yoghurt med bær har en spesiell effekt. Her er maten som styrker immunforsvaret!

KK.NO: Er du allerede sengeliggende med tett nese og hodet fullt av bomull?

Vel, da kan det være at det er for sent å kaste innpå mat som styrker immunforsvaret ditt.

Men det er ikke dermed sagt at det ikke kan komme godt med etterpå - for det finnes utallige matvarer som faktisk kan gjøre deg bedre rustet til å takle sykdom. 

Og ettersom vinteren som kjent er høysesong for forkjølelse og en rekke andre sykdommer, er det ikke så dumt å begynne allerede nå.

LES OGSÅ: De vanligste grunnene til at du sover dårlig

SYK? Høsten er høysesong for sykdom, men du kan enkelt styrke immunforsvaret med riktig mat.  Foto: RioPatuca Images - Fotolia
SYK? Høsten er høysesong for sykdom, men du kan enkelt styrke immunforsvaret med riktig mat. Foto: RioPatuca Images - Fotolia Vis mer

Få i deg nok protein og antioksidanter

- Kampen mot virus skaper betennelsesreaksjoner i kroppen din, som innebærer bruk av en rekke betennelsesverktøy - blant annet proteiner (cytokiner) og fettsyrer (prostaglindiner), sier Berit Nordstrand, overlege ved St. Olavs Hospital i Trondheim og spesialist i klinisk farmakologi.

- Et immunforsvar i aksjon krever derfor økt tilførsel av både protein og nødvendig fett.

Hun forklarer at et virus raskt deler seg (altså sprer seg), og svømmer med lynets hastighet rundt i kroppen - noe som gjør at det på minutter blir store horder som kroppen må ta kontroll over.

- Hvite blodceller (leukocytter) lager et immunstoff - eller et «nett» av proteiner som fanger mengder av viruset på en gang og «spiser dem opp», sier Nordstrand.

Når dette skjer er kampen vunnet og førkjølelsen kupert. En slik prosess gjør imidlertid at leukocyttene bruker mye energi, noe som gjør at de også skaper et biprodukt - nemlig frie radikaler.

Du har kanskje hørt om frie radikaler tidligere? Det er ikke bra for kroppen, og tidligere studier har funnet sammenheng mellom frie radikaler, hjertesykdom og enkelte typer for kreft. For å motvirke de frie radikalene bør du derfor også øke inntaket av antioksidanter.

ANTIOKSIDANTER: Hvis du er syk er det viktig å få i seg nok antioksidanter, og den beste kilden er faktisk mat! Se etter matvarer, frukt og bær med masse sterke farger - de inneholder aller mest.  Foto: Brian Jackson - Fotolia
ANTIOKSIDANTER: Hvis du er syk er det viktig å få i seg nok antioksidanter, og den beste kilden er faktisk mat! Se etter matvarer, frukt og bær med masse sterke farger - de inneholder aller mest. Foto: Brian Jackson - Fotolia Vis mer

Nordstrand sammenligner det med en rød-glødende forbrenningsovn der leukocyttene bekjemper viruset. Den voldsomme energiproduksjonen fører til at gnisten spruter. Du kan se på gnistene som frie radikaler, som kan skade leukocyttene.

Rikelig med antioksidanter vil slukke disse gnistene og sørge for effektive leykocytter, som gir et bedre immunforsvar og sørger for at du blir frisk raskere. 

LES OGSÅ: De vanligste årsakene til at du sover dårlig

Dette bør du spise mer av

En annen del av kroppen din som er viktig for immunforsvaret ditt, er tarmbakteriene dine - noe som er årsaken til at det kan være lurt å tilføre kroppen melkesyrebakterier. 

- En studie blant svenske fabrikkarbeidere viste at sykefraværet gikk ned med 55 prosent da de ansatte spiste en yoghurt tilsatt melkesyrebakterier hver dag (jour. anm: Du kan lese hele studien her!), sier Nordstrand.

- Tarmbakteriene har ansvar for å å lære opp og programmere immunforsvarets celler. Celler i immunforsvaret tilbringer store deler av døgnet på «skolen» i tarmveggen, der de gode bakteriene lærer hva de skal angripe og rydde av veien. De lærer også hvordan de skal dempe betennelser og avslutte kampene.

Hvis du føler at du brygger på noe - og ikke bare hvis du tror det er omgangssyken, er det altså god grunn til å ta en yoghurt .

TA DEG LITT YOGHURT: Tarmbakteriene spiller en sentral rolle for immunforsvaret ditt, så det er god grunn til å innta mat med melkesyrebakterier hvis du er syk.
TA DEG LITT YOGHURT: Tarmbakteriene spiller en sentral rolle for immunforsvaret ditt, så det er god grunn til å innta mat med melkesyrebakterier hvis du er syk. Vis mer

Men hva annet er det vi egentlig bør spise mer av?

- Variert protein; som ren fisk, kjøtt, kylling, kalkun. Egg, meieriprodukter som yoghurt naturell/gresk yoghurt, syrnet melk og en god blanding av proteinrike nøtter, belgfrukt og frø, sier legen.

I tillegg til yoghurt, er også rotgrønnsaker - for eksempel råkost, grønne bladsalater og grønne grønnsaker - som alle typer kål, veldig bra for tarmbakteriene. Prøv også fullkornsprodukter av havre, bygg og rug. Hun forklarer at kroppen også trenger tilstrekkelig med umettet fett fra fisk for å holde tarmveggen vedlike. Det kan du få i deg via avokado, ekstra virgin olivenolje, fete nøtter og fet fisk.

Generelt er det et godt råd også å spise masse grønnsaker - helst i alle regnbuens farger, samt urter, krydder og bær - noe mange ikke får i seg nok av.

- Det er altfor få av som får i seg den anbefalte mengden grønnsaker om dagen, og enda færre som utnytter potensialet i urter og krydder. I tillegg får vi stadig i oss mindre omega-3, sier Nordstrand.

Spis derfor mer grønnsaker og fisk, men du skal heller ikke glemme honning!

- Daglige inntak av fornuftige mengder honning har vist seg å være gunstig både for blodsukkeret, kolesterolet, immunforsvaret og for kroppsvekten.

LES OGSÅ: Slik bør du spise gulrøttene

Kutt ned på sukkeret

Det finnes imidlertid også noen matvarer du ikke bør spise, dersom du har begynt å brygge på noe eller allerede er syk.

- Det er viktig å unngå sukker og andre raffinerte, hvite kalorier som hvetemel, hvit ris og moderne pasta. Studier har vist at raffinert sukker fra to bukser brus er nok til å måle et svekket immunforsvar, sier Nordstrand.

FYSEN PÅ NOE SØTT? Det er lett å unne seg litt ekstra hvis du er syk og sengeliggende, men det kan faktisk bidra til at du ikke blir frisk like raskt igjen. Ligg derfor unna sukker, og gå heller for naturlige søtsaker som honning. Foto: Thinkstock.com
FYSEN PÅ NOE SØTT? Det er lett å unne seg litt ekstra hvis du er syk og sengeliggende, men det kan faktisk bidra til at du ikke blir frisk like raskt igjen. Ligg derfor unna sukker, og gå heller for naturlige søtsaker som honning. Foto: Thinkstock.com Vis mer

I studien kom det frem at enkle sukkerarter fra glukose, strøsukker, fruktose og tungt bearbeidet honning førte til at leukocyttenes evne til å spise opp bakterier ble svekket med 50 prosent.

- Svekkelen varer i flere timer. Komplekse karbohydrater fra naturlig stivelsesrik mat svekket imidlertid ikke leukocyttene i kampen mot bakterier, sier Legen.

Fremfor søtsaker, anbefaler hun at du benytter deg av naturens søtsaker i form av honning. Men sørg for å velge en av god kvalitet, som ikke er tilsatt sukker. Bytt også ut halvparten av brusen med kullsyrevann, ferskpresset juice eller usøtet grønn iste.

Det beste er imidlertid heller å kose deg med bær, fruktsalat, biter av oppskåret frukt og smoothies, som hjelper immuncellene.

10 tips til kosemat - som er bra for immunforsvaret (Hentet fra BeritNordstrand.no):

  • Hummusdip: til staver av fargerike grønnsaker - husk å velge grønne
  • Grønn salat: med for eksempel babyspinat, ruccola, spirer, vårløk, mange fargerike grønnsaker, tomater, gjerne også bønner, kokte byggryn eller quinoa, hakkede mandler, paranøtter og gresskarkjerner.
  • Sjokoladenøtter av mørk sjokolade (80 prosent eller mer) og usaltede nøtter/frø – velg gjerne mandler, gresskarkjerner og paranøtter.
  • Grønn smoothie, velg gjerne mørkegrønne farger, som babyspinat, ruccola og grønnkål.
LAG EN SMOOTHIE: Gjerne med grønne grønnsaker, som er veldig bra for immunforsvaret dit. Foto: mariemilyphotos - Fotolia
LAG EN SMOOTHIE: Gjerne med grønne grønnsaker, som er veldig bra for immunforsvaret dit. Foto: mariemilyphotos - Fotolia Vis mer

  • Rød smoothie, med fargerike bær og syrnet melk eller yoghurt (uten tilsatt sukker), samt litt kaldpresset linfrøolje
  • Havregrøt med kvernet nøtter og frø (eks. linfrø, sesamfrø, valnøtter, paranøtter) og hvetekim strødd over.
  • Fruktsalat variert med kiwi, eple, appelsin/klementin, blåbær/solbær/multer, mango, cantaloupemelon, vannmelon – gjerne m/yoghurt tilsatt melkesyrebakterier og hakkede nøtter over.
  • Et tapasfat med knekkebrødbiter, røkt laks, spekeskinke, rømme m/sennep og eggebåter.
  • Grønn te med én teskje honning og litt revet ingefær.
  • Grønnkålkrisp - slett ikke så vanskelig, og veldig godt. Se hele oppskriften på bloggen til Nordstrand.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: