En daff dagdrømmer om dagen? Heldigvis finnes det gode råd som kan få bukt med sløvsinnet.  Foto: colourbox.com
En daff dagdrømmer om dagen? Heldigvis finnes det gode råd som kan få bukt med sløvsinnet. Foto: colourbox.com Vis mer

Tips

I feriemodus før tida?

Her er tipsene som vekker deg fra den apatiske tilstanden.

Det finnes heldigvis mange gode råd for og få bukt med sløvsinnet og daffheten som rammer oss alle fra tid til annen. Vi i kk.no har plukket ut femten små tips fra blogger og nettsteder rundt forbi som vi har tro på.

  • Ta testen: Er du en slappfisk?
  • Så enkelt finner du roen

  • Her kan du lese dem:

    1. Tren før jobb

    Hva er vel mer oppkvikkende enn å få kroppen skikkelig i gang fra morgenen av? Kanskje finnes det et treningssenter like ved eller på arbeidsplassen din eller er det mulig at du kan sykle til jobben i hvertfall? En fersk studie viser at effekten treningen har på humøret ditt varer i 12 timer.

    2. Drikk nok

    Kroppen din består i hovedsak av vann, og får den ikke nok av det blir det en ubalanse i systemet. Resultatet i første omgang er at du blir trøtt og tung i hodet. Drikk alltid når du føler deg tørst, og gjerne når du føler deg sulten også da vi har en tendens til å tro at vi er sultne når vi gentlig bare trenger et glass vann.

    3. Fiff deg opp

    Noen ganger i løpet av dagen, lukk toalettdøren bak deg og unn deg en fem minutters «beauty break». Sprut litt vann i ansiktet eller dusj halsen med en fuktighetsspray dersom du bruker sminke. Gre håret og fiks sminken. Når du ser og føler deg duggfrisk har dette en merkelig innvirkning på effektiviteten din også.

    3. Gå en tur

    Når du begynner å miste konsentrasjonen, forlat skrivebordet og ta en rask tur ut av kontorlokalene for en mental pustepause. Slik sørger du for at skrivebordet ditt assosieres med jobb, ikke mental tankevandring. Tar du aldri slike pauser vil hjernen din begynne å ta dem for deg, advarer Jonathan W. Schooler om er professor i psykologi ved University of California, Santa Barbara.

    Obs! Husk også at lys gir energi, så sitter du langt fra et vindu er det ekstra viktig at du kommer deg ut noen ganger. Kombiner lufteturen med å strekke på beina eller gå en rask runde for maks utbytte.

    5. Spis sitrusfrukter

    Fråts i sitrusfrukter og andre typer frukt rike vitamin C. Disse kvikker deg opp fordi de bidrar til å øke produksjonen av noradrenalin i kroppen, et stoff som stimulerer hjernen din. I tillegg dufter disse fruktene sterkere enn annen frukt, noe som skal virke oppkvikkende.

    6. Hold orden

    Det å holde orden på skrivebordet gjør det enklere å holde hodet klart. For eksempel: før lister over arbeidsoppgavene, rydd vekk alle andre oppgaver enn den du holder på med (ute av syne, ute av sinn) og gjør de vanskeligste oppgavene først…

    Obs! Også masse familiefotoer er en typisk tankestjeler, ifølge Michael Kane som er professor i psykologi ved University of North Carolina, Greensboro.

    7. Spis proteiner

    Mat inneholdende proteiner (helst fra fisk, sjømat, kalkun og kylling) bevarer metthetsfølelsen lenger. Den motvirker dessuten at blosukkeret svinger og du holder energien oppe hele dagen.

    8. Bøy, tøy og pust

    Reis deg fra stolen, strekk armene opp over hodet og beveg deg fra side til side så du kjenner at du strekker både i bein og armer. Få med pusten.

    Obs! Når vi er stresset har vi en tendens til å puste inn og ut øverst i brystet og etter en stund fører dette til at kroppen og hjernen ikke får nok oksygen, og du blir både fysisk og mentalt sliten. Pust med magen!

    9. Kald luft

    Uavhengig av årstiden, sett på en vifte – i alle fall innimellom. Ny og frisk luft får deg til å våkne .

    10. Hør på musikk

    Å høre på musikk er en av de kjappeste måtene å endre humøret på, samt å føle seg mer energisk. Får du med kollegene dine på en allsang også er du garantert å våkne.

    11. Velg te, ikke kaffe

    I en ny studie ved University College London anbefaler forskerer å drikke 4-6 tekopper om dagen, hvilket kan redusere stresshormon-nivået i kroppen din. Drikk gjerne sort te som viker helende på de «skadene» som oppstår om følge av daglig stress, oppfordrer forskerne bak studien.

    12. Rydd vekk «andre tanker»

    Skriv ned alle de tingene av personlig karakter som sviver rundt i bakhodet. Dette kan være like effektivt som å prate ut om problemene eller oppgaver som henger over deg med en venn. Rådet kommer fra Eric Klinger som er professor i psykologi ved University of Minnesota, Morris og som har studert fenomenet dagdrømming.

    13. Ta deg en ettermiddagssnacks

    En liten og sunn snacks md et lavt sukkerinnhold og som inneholder proteiner eller fiber noen timer etter unsj hjelper deg med å avslutte dagen på en energisk måte. For eksempel: en liten neve nøtter og noen mørke sjokoladebiter, en fettfri yoghurt med frosne bær eller en smoothie.

    14. Ta kosttilskudd

    Får du i deg for lite jern og folat kan det være grunnen til at du føler deg trøtt og daff. Et multivatamin-tilskudd kan derfor være vel verdt 100-lappen. Bare husk at et kosttilskudd ikke skal erstatte et variert kosthold.

    15. Sov nok

    Sover du kun fem timer om natten kan du ikke forvente at arbeidsdagene skal rase av gårde. Jo mer opplagt og kvikk du føler deg på jobb, jo raskere går tida – det føles i alle fall sånn.

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: