IKKE KUTT ALL MAT - SPIS HELLER SOM FØR: Vil du ned i vekt mener personlig trener Ståle Selnes Bjørkestøl at du bør vente med kostholdsendringene til du er godt i gang med treningen.  Foto: Benicce - Fotolia
IKKE KUTT ALL MAT - SPIS HELLER SOM FØR: Vil du ned i vekt mener personlig trener Ståle Selnes Bjørkestøl at du bør vente med kostholdsendringene til du er godt i gang med treningen. Foto: Benicce - Fotolia Vis mer

Ned I Vekt

– Ikke begynn med slankingen

Vil du ned i vekt, bør du vente med dietten mener ekspert.

Ønsker du å gå ned noen kilo, har du helt sikkert forsøkt både en, to og tre ulike metoder du er blitt fortalt at skal fungere.

Personlig trener Ståle Selnes Bjørkstøl mener det er én feil som går igjen, og som gjør at mange ikke når målet om å gå ned kiloene de ønsker.

Han mener mange mislykkes fordi de skal endre alle sine dårlige vaner samtidig.

– De begynner å trene, spise sunt og kutte røyken på én og samme dag. Det er en ganske uoverkommelig oppgave, mener Bjørkestøl.

LES OGSÅ: Treningen Hollywood-stjernene sverger til

PT: Ståle Selnes Bjørkestøl har vært personlig trener i en årrekke.
PT: Ståle Selnes Bjørkestøl har vært personlig trener i en årrekke. Vis mer

Metoden som virker

– Når du går så ekstremt til verk er det mye lettere å falle av, forteller PT-en.

Bjørkestøl sverger derfor til en tre trinns metode han mener øker sjansene for å lykkes betrakelig. Metoden går ut på systematisk å ta for seg en og en utfordring eller del av livsstilen man ønsker å forandre på, for eksempel å gå ned i vekt.





– Når du skal legge om livsstilen, bruk to til tre uker per vane du vil endre, forklarer Bjørkestøl og utdyper:

– De første tre ukene fokuserer du på trening. Legg en god plan for hvordan du skal trene og ikke tenk på kostholdet eller på at du burde kutte røyken. På den måten unngår du det stresset du skaper for deg selv ved å skulle endre på alt samtidig, forklarer han.

Etter tre uker begynner øktene med svetting å bli lettere, stølheten er gått over og treningen er i ferd med å bli en rutine. Dette er tidspunktet for neste satsingsområdet.

– De neste tre ukene skal du fokusere på å endre kostholdsvanene dine. Og før du vet ordet av det, så har det gått seks uker og du både trener og spiser sunnere, sier Bjørkestøl.

Og da kan du begynne å tenke på og kutte røyken, snusen, brusdrikkingen - eller en annen uvane du ønsker å bli kvitt.

LES OGSÅ: Ha én vegetardag i uka

TRE TRINNS METODE: Etter tre uker med trening, gjør du ifølge metoden lurt i å bytte til et kosthold basert på magre proteinkilder.  Foto: W. Heiber Fotostudio - Fotolia
TRE TRINNS METODE: Etter tre uker med trening, gjør du ifølge metoden lurt i å bytte til et kosthold basert på magre proteinkilder. Foto: W. Heiber Fotostudio - Fotolia Vis mer

Slik skal du trene

Dersom du vil ned i vekt, mener Bjørkestøl at du bør starte med å trene tre økter i uken, og at hver økt varer i cirka én time.

– Èn av øktene skal være dedikert styrketrening og èn bør være utholdenhetstrening, sier han.

Den tredje økten står du friere til å velge hvordan du vil bruke. Du kan trene en styrkeøkt eller gjerne kombinere styrke og utholdenhet.

– På denne måten vil du komme i god form og både jobbe med kropp, psyke, helse og utvikle de mentale prosessene som gir en varig livsstilsendring, mener Bjørkestøl.

Hva du bør spise for å gå ned i vekt, er det mange meninger om. Ifølge Bjørkestøl er det egentlig ganske enkelt, i alle fall i teorien.

Det handler om å kontrollere kalorimengden samtidig som du får i deg nok næringsstoffer.

LES OGSÅ: Doper seg til perfekt kropp






Slik skal du spise

Bjørkestøl mener metoden som baserer seg på et magert proteinrikt kosthold egner seg godt når du vil ned i vekt. Bonusen ved et kosthold basert på mye proteiner, er at vektreduksjonen ikke går utover muskelmassen.

– Et magert proteinrikt kosthold baserer seg på en kombinasjon av magre animalske proteiner som kylling, storfe, svin, hvit fisk og eggehviter, sammen med magre melkeprodukter som kesam, cottage cheese og skyr.

Unngå i størst mulig grad raske karbohydrater som sukker, hvitt mel, pasta, ris og de fleste korntyper med unntak av havre.

– Et gjennomført magert proteinrikt kosthold er en veldig effektiv måte å gå ned i vekt på. Siden du spiser mat som metter mye, slipper du også å slite med sultfølelse og manglende overskudd.

Bjørkestøl mener det ikke tar lang tid å endre livsstil og gå ned i vekt, mye kortere tid enn mange tror og frykter.

– I løpet av 10 til 12 uker så kan du etablere veldig gode vaner. Det er ikke veldig lang tid!

LES OGSÅ: Bytt ut pasta og ris med dette

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: