Alkohol

Ikke bruk dette som sovemedisin

Alkohol ødelegger skjønnhetssøvnen din

DÅRLIG SØVNKVALITET: Drikker du før leggetid kan dette føre til at du sover dårligere enn det du ellers ville gjort.  Foto: PantherMedia
DÅRLIG SØVNKVALITET: Drikker du før leggetid kan dette føre til at du sover dårligere enn det du ellers ville gjort. Foto: PantherMedia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Er du en av dem som sier til deg selv at du trenger et glass vin eller en kald øl før du legger deg for å få sove?

Det er sant at alkohol fremkaller søvnen fortere, men hvor lenge og godt du sover er en helt annen sak.

LES OGSÅ: Hvor mye alkohol drikker du?

Frarådes

I følge Treffpunktsov.no er sannsynligvis alkohol den sovemedisinen som oftest brukes på befolkningsnivå. Millioner av mennesker verden over drikker vin, konjakk eller whisky for å sove bedre.

Men bruk av alkohol som sovemiddel frarådes. Alkohol kan gjøre det lettere å sovne, men gir urolig søvn med mange oppvåkninger og dårlig søvnkvalitet.

I tillegg vil den føre til at du ikke kommer inn i en like dyp søvn som du ellers ville ha gjort. Drikker du før leggetid, kan du våkne opp neste dag og føle deg trøtt til tross for at du har tilbrakt mange timer i sengen.

LES OGSÅ: Fire gode grunner til å drikke alkohol

Forstyrrer REM-søvnen

Alkohol forstyrrer den såkalte REM-søvnen, søvnstadiet hvor hjernebølgene er som når vi er våkne, men skjelettmuskulaturen er avslappet. Det er under REM de fleste drømmer inntreffer, og forskere regner stadiet som viktig for god søvnkvalitet.

Ifølge BBC.co.uk vil mennesker vanligvis oppleve omtrent fire eller fem perioder med REM under en normal natt. De er forholdsvis korte i begynnelsen av natta, men blir lenger mot slutten.

Dersom du har drukket, faller kroppen rett inn i dyp søvn, og vil ikke entre REM-stadiet før alkoholen er omdannet i kroppens stoffskifte.

LES OGSÅ: Akevitt kan være sunt

Våkner tidlig

Mange av oss opplever morgenen etter vi har vært på fest at når klokken slår 06.00 er vi lys våkne, og får ikke sove igjen uansett hvor hardt vi prøver.

Dette er fordi vi lett kan bli revet ut av REM-søvn, noe som resulterer i at man våkner tidlig dagen etter man har drukket, og det uten å føle seg særlig uthvilt.

For å forebygge dette kan hjelper det å slutte å drikke tidlig på kvelden, samt drikke mindre. Noen opplever også at det å spise litt før de legger seg kan ha en positiv effekt.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer