DROPP BRUSEN ETTER TRENING, OGSÅ LIGHT: Kullsyre får magen din til å føles fullere enn den er, og faren for at du ikke får gjenopprettet væskebalansen etter en svett treningsøkt øker. Foto: 6PA/MAXPPP/colourbox.com
DROPP BRUSEN ETTER TRENING, OGSÅ LIGHT: Kullsyre får magen din til å føles fullere enn den er, og faren for at du ikke får gjenopprettet væskebalansen etter en svett treningsøkt øker. Foto: 6PA/MAXPPP/colourbox.com Vis mer

Brus

Ikke drikk brus på trening

Selv light-variantene ødelegger for deg.

Publisert
Drikker du mye brus? Det er generelt ikke bra for deg, men du bør i alle fall ligge unna denne drikken på trening, sier ernæringsspesialisten Tanya Zuckerbrot.

  • Så usunt drikker du

  • Hun står bak kostholdsnettstedet Skinny and the City, og er fast helserådgiver for Fox News. Videre har hun skapt F-Factor-dietten, som har en stor tilhengerskare i USA.

    Sukkerfri holder ikke

    Kullsyreholdige drikker som cola inneholder vanligvis fosforsyre, koffein, store mengder sukker og andre kjemikalier.

    Alle kaloriene fra sukkeret gjør at dette ikke er en sunn drikk, men i tillegg virker koffein uttørrende på kroppen, og fosforsyren trekker kalsium ut fra skjelettet. Dette gjør deg mer sårbar for sykdom som beinskjørhet.

    NB! Vil du vite hvor mange kalorier vanlige tørstedrikker inneholder, får du vite det her.

    Men hva om energidrikken eller brusen er sukker- og koffeinfri, er det ikke da greit å drikke den under og etter treningen?

    Svaret er nei, ifølge Tanya Zuckerbrot.

    Kullsyre lurer kroppen

    Kullsyre får nemlig magen din til å føles fullere enn den er, og faren for at du ikke får gjenopprettet væskebalansen etter en svett treningsøkt øker.

    - Kroppens egen evne til å registrere dehydrering er dårlig, sier Zuckerbrot. - Du har som regel vært dehydrert en stund når du oppdager at du er tørst.

    Vil du drikke så riktig som mulig i forbindelse med trening, følg disse rådene.

    Derfor er væske viktig

    Flere av produsentene av energidrikker tar hensyn til kullsyrens effekt, og tilsetter ikke dette i drikker som skal brukes i treningssammenheng.

    Det er viktig å få i seg nok væske. Både på trening og ellers. Kroppen din består av 70 prosent vann, og får du ikke i deg nok påvirker det helsa di.

    - Væske er viktig for helsen og for mange av de livsviktige funksjoner i kroppen, blant annet for å kunne ta opp næringsstoffer og transportere stoffene inn og ut av cellene, skriver klinisk ernæringsfysiolog Åse Andresen på Lommelegen.no.

    For lite væske kan resultere i uttørring eller dehydrering. Symptomer kan være kvalme, svimmelhet og konsentrasjonsvansker.

    Får du i deg nok vann?

    Selv om du får væske fra melk, brus, saft, te, kaffe og juice, bør vann eller eventuelt mineralvann med kullsyre, være førstevalget. Du kan vanligvis se om man får i seg nok væske ved å se på urinens farge. Den skal være lys og gjennomskinnelig. Hvis den er mørk kan det tyde på at du trenger mer væske.

  • 6 grunner til å drikke vann

  • Triks som virker

    Ernæringsfysiolog Åse Andresen har følgende råd for å huske å få i seg nok vann:

    - Pass på å ha vann lett tilgjengelig. Ha alltid en flaske eller mugge med vann stående framme hjemme eller på jobb. Ha gjerne i isbiter eller noen skiver med agurk, sitron eller lime for å friske opp vannet litt. Drikk 6-12 dl per time under all aktivitet som varer lenger enn 30 minutter.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer