Trening Etter Fødsel

Ikke dropp denne maten

Krisetider til tross, disse matvarene bør du prioritere å bruke pengene på.

Kylling er magert og fullt av proteiner, og gir dermed god metthetsfølelse. Foto: Colourbox
Kylling er magert og fullt av proteiner, og gir dermed god metthetsfølelse. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Når budsjettet er strammere blir det også viktigere å passe på hvor pengene forsvinner.

Magasinet Men’s health har laget en oversikt over noen matvarer du ikke bør droppe og de du godt kan erstatte andre matvarer med.

Frokost

Spar: havregryn
En super start på dagen fordi du får i deg masse langsomme karbohydrater, fiber, litt proteiner og omtrent ikke noe sukker.

Dropp: frokostblandingen
Dyrere, med langt mindre fiber og mer sukker.
Les også: Maten som renser kroppen

Proteiner

Spar: Kyllingbryst
Proteiner er avgjørende for helsa og går du uten mister du dessuten muskelmasse. Magert kyllingbryst er i så måte et godt tips.

Dropp: Baguett-skinken
Denne skinken gir deg ikke på langt nær så mye proteiner og av så høy kvalitet. Gå i såfall for tunfisk i stedet.
Les også: Her er superlunsjen

Karbohydrater

Spar: brun ris
Til middagen bør langsomme karbohydrater som for eksempel brun ris være tilbehøret. Er du ingen ris-fantast: gå for poteter.

Dropp: pasta
Hvit pasta derimot, det klarer du deg fint uten.
Les også: Bytt ut chipsen med dette

Søtt pålegg

Spar: Naturlig peanøttsmør
Fett er en essensiell del av ethvert sunt kosthold enten du vil ned i vekt eller bygge muskler, men det er avgjørende at du finner sunne fettkilder. Nøtter er en av dem, bare husk: alt med måte.

Dropp: syltetøy
Dersom du er syltetøelsker, prøv om du kan la være likevel. Det er som oftest masse sukker og lite næring i syltetøyet.
Les også: Fettet du kan fråtse i

Grøntfor

Spar: brokkolien
Grønnsaker er sunt, punktum, og heller ikke det dyreste du kan spise. Men når det er sagt så dekker for eksempel brokkoli hele vitamin K - og C-behovet ditt og inneholder også vitamin A, folat og fiber.

Dropp: isberg-salaten
Denne fyllmaten inneholder ikke like mye næring som brokkolien og gjør mer for å hydrere kroppen din.
Les også: Dette bør du spise

Meieriprodukter

Spar: Cottage cheese
Meieriprodukter er viktige kalsium – og proteinkilder og innneholder en liten porsjon karbohydrater også. Cottage cheese inneholder mye kasein, såkalt trege proteiner som er bedre for kroppen, også rett etter trening.

Merk! Melkeprotein består igjen av mange proteinfraksjoner, hvor myse (whey) og kasein er de mest kjente. Rent melkeprotein består av 80% kasein og 20% whey.

Dropp: Yogurt
Yoghurt inneholder mindre proteiner enn cottage cheese og med mindre du går for en sukkerfri variant inneholder også yoghurt en høyere andel raske karbohydrater.
Les også: Dette krymper magen

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer