Eggeplomme

Ikke dropp eggeplommen

Spiser du kun hviten går du glipp av en rekke næringsstoffer.

PLOMME OG HVITE: Det er stor forskjell på hva eggeplommen og eggehviten inneholder av næringsstoffer.  Foto: All Over Press
PLOMME OG HVITE: Det er stor forskjell på hva eggeplommen og eggehviten inneholder av næringsstoffer. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Helseguruene sverger til omeletter, smoothies og shaker uten eggeplomme.

Men blir vi egentlig sunnere av å droppe plommen?

LES OGSÅ: Så lenge holder kokte egg seg

Flest kalorier i plommen

En av grunnene til at en del velger bort eggeplommen, er at det er her nesten alle kaloriene sitter.

Mens 100 gram eggeplomme inneholder 308 kalorier, inneholder 100 gram eggehvite 42 kalorier, ifølge Matvaretabbelen.

Kaloriene skyldes i stor grad innholdet av fett. Eggeplommer inneholder 27 gram fett, eggehviter inneholder 0 gram fett.

I tillegg til å ville unngå kaloriene og fettet, velger en del kun å bruke eggehviten, fordi den er en nesten «ren» proteinkilde.

Hviten inneholder 10 gram proteiner, og i tillegg til 0 gram fett, uskyldige 0,4 gram karbohydrater (men plommen inneholder faktisk 15 gram proteiner).

Proteiner er god næring for musklene, og eggehviter er derfor blant favorittmaten til mange som trener mye og ønsker å bygge muskler.

LES OGSÅ: Slik steker du egg og bacon i ovnen

EGG ER SUNT: Visste du at egg inneholder nesten alle næringsstoffer? Foto: All Over Press
EGG ER SUNT: Visste du at egg inneholder nesten alle næringsstoffer? Foto: All Over Press Vis mer

Proppet med næringsstoffer

Ifølge Prior inneholder egg alle livsnødvendige næringsstoffer unntatt vitamin C.

Og her kommer poenget en del kanskje glemmer. Det er i eggeplommen det aller meste av næringsstoffene sitter.

Eggeplommen er rik på både A, B, D, E og K-vitamin. Av B-vitaminer finnes det hele åtte forskjellige vitaminer.

Av mineraler og sporstoffer inneholder eggeplommen blant annet jern, kalsium, natrium, magnesium, fosfor, sink og selen. For oss kvinner er det spesielt viktig å få i oss nok jern, siden vi en gang i måneden mister litt blod.

Ifølge ernæringsfysiolog Tine Sundfør er det to gode grunner til å spise hele egget:

- Det er næringsrikt og metter godt, har hun tidligere sagt til KK.no.

Husk også på at det er i eggeplommen den gode smaken sitter.

LES OGSÅ: Derfor bør du velge bløtkokte egg

OMELETT: Vil du at den skal smake, mette og gi deg påfyll av et bredt spekter næringsstoffer? Da velger du med plomme.  Foto: All Over Press
OMELETT: Vil du at den skal smake, mette og gi deg påfyll av et bredt spekter næringsstoffer? Da velger du med plomme. Foto: All Over Press Vis mer

Hva med kolesterolet?

I mange år var det sånn at vi ble anbefalt å begrense inntaket av egg.

Grunnen var at man mente innholdet av kolesterol kunne øke risikoen for å få hjerte- og karsykdommer.

Rundt en tredjedel av kolesterolet i kostholdet vårt kommer nemlig fra egg vi spiser.

Men, ifølge Birger Svihus, som er professor i ernæring ved universitetet for miljø- og biovitenskap på Ås, mener man ikke lenger at det er noen sammenheng mellom eggets innhold av kolesterol og hjerte- og karsykdom.

- Ifølge de nyere oversiktsartiklene jeg har studert blir det bare mer og mer klart at kolesterolet fra egg ikke kan assosieres med hjerte- og karsykdommer, slik vi tidligere trodde, har han tidligere fortalt til KK.no.

Se hvordan du enkelt skiller plommen fra hviten!

Så da spørs det, er det kun proteinene du er på jakt etter?

Eller vil du bli mett, spise mat som smaker og få i deg et nesten komplett spekter av næringsstoffer?

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer