Nøtter

Ikke dropp pistasjnøttene

Disse små grønne herlighetene kan redusere det skadelige kolesterolet i kroppen.

SUNT MED PISTASJNØTTER: Pistasjnøtter er rike på en rekke viktige næringsstoffer, og kan redusere det skadelige kolesterolet i blodet.  Foto: Getty Images/iStockphoto
SUNT MED PISTASJNØTTER: Pistasjnøtter er rike på en rekke viktige næringsstoffer, og kan redusere det skadelige kolesterolet i blodet. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Pistasjnøtten er gjerne en litt undervurdert nøtt, og ender ofte opp med å bli droppet til fordel for «supernøtter» som valnøtter og mandler - hvert fall som del av hverdagskosten vår.

For mens mange av oss bruker mandler, hasselnøtter og valnøtter i for eksempel frokostblandinger, bakevarer og salater, så havner pistasjnøtten kanskje på bordet på fredagskvelden, sammen med potetgullet og cashewnøttene.

LES OGSÅ: Dette er de sunneste nøttene

PERFEKT I SALAT: Pistasjnøttene er perfekte å ha i salater og andre retter.  Foto: Getty Images/iStockphoto
PERFEKT I SALAT: Pistasjnøttene er perfekte å ha i salater og andre retter. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Viktige næringsstoffer

Du gjør imidlertid dumt i å velge bort de små grønne med skall, hvert fall om skal vi tro fersk forskning.

Går du for pistasjnøtter (de uten tilsatt salt selvfølgelig) får du nemlig i deg en rekke næringsstoffer som er viktige for kroppen din - deriblant fiber, kalium, lutein, mineraler og B-vitaminer.






I likhet med andre nøtter, bør du imidlertid holde deg til en håndfull om dagen, da pistasjnøtter også gir mye energi (100 gram gir deg cirka 635 kcal og 55 g fett), selv om det i stor grad er sunt fett.

I tillegg til å ha et høyt innhold av vitaminer og mineraler, har forskning vist at disse nøttene har en rekke gunstige effekter på hjertet og blodet ditt.

LES OGSÅ: Slik kommer du i kolesterolbalanse

I BRØD OG KAKER: Du kan også bake nøttene inn i brød, muffins eller andre bakevarer - kjempegodt! Foto: Thinkstock
I BRØD OG KAKER: Du kan også bake nøttene inn i brød, muffins eller andre bakevarer - kjempegodt! Foto: Thinkstock Vis mer

Senker det skadelige kolesterolet

En analyse av åtte tidligere studier - som er gjengitt i the American Journal of Lifestyle Medicine, har vist at det å spise pistasjnøtter over en periode på noen uker kunne redusere det skadelige kolesterolet i blodet med opp mot 20 prosent, og øke det gode kolesterolet med så mye som 48 prosent.

En annen studie - som omhandlet menn med ereksjonsproblemer, viste også at det å øke pistasjinntaket kunne forbedre dette problemet med 51 prosent, takket være den positive effekten nøttene har på blodet.

Hemmeligheten er rett og slett plantesterolene som finnes i nøttene, skal vi tro forskerne. Plantesteroler er plantenes eget kolesterol, og finnes naturlig i matvarer som vegetabilske oljer, nøtter, korn, frukt og grønnsaker, skriver Prevention.com.





- Våre funn har vist at inntaket av disse stoffene har en gunstig innvirkning på kolesterolet. I tillegg til plantesterolene, er nøttene også en god kilde til kolesterolbegrensende vannløselig fiber, samt karotenoider, og andre stoffer som har vist seg å redusere risikoen for hjertesykdom, sier Roman Pawlak, ernæringsforsker ved East Carolina University og medforfatter av studien.

LES OGSÅ: Syv valnøtter om dagen er alt du trenger

Kjøp nøttene med skall på

Når du skal gå til innkjøp av pistasjenøtter er det - som KK.no tidligere har skrevet, best å velge de med skall på og uten tilsatt salt, da disse gjør at du får i deg mindre kalorier.

En tidligere undersøkelse utført av forskere ved Eastern Illinois University viste nemlig at personer som knasket på pistasjenøtter som ikke var skrelt fra før fikk i seg 41 prosent mindre kalorier enn de som spiste pistasjenøtter som var skrelt på forhånd.

Årsaken til dette er at det lille arbeidet du legger i å skrelle dem mens du spiser gjør at det tar lenger tid å spise, som fører til at du spiser mindre.

I tillegg er det jo veldig lett å se hvor mange du har spist på skallrestene som ligger igjen i skålen.

LES OGSÅ: En håndfull nøtter kan hjelpe deg ned i vekt

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer