SUNT MED PISTASJNØTTER: Pistasjnøtter er rike på en rekke viktige næringsstoffer, og kan redusere det skadelige kolesterolet i blodet.  Foto: Getty Images/iStockphoto
SUNT MED PISTASJNØTTER: Pistasjnøtter er rike på en rekke viktige næringsstoffer, og kan redusere det skadelige kolesterolet i blodet. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Nøtter

Ikke dropp pistasjnøttene

Disse små grønne herlighetene kan redusere det skadelige kolesterolet i kroppen.

Pistasjnøtten er gjerne en litt undervurdert nøtt, og ender ofte opp med å bli droppet til fordel for «supernøtter» som valnøtter og mandler - hvert fall som del av hverdagskosten vår.

For mens mange av oss bruker mandler, hasselnøtter og valnøtter i for eksempel frokostblandinger, bakevarer og salater, så havner pistasjnøtten kanskje på bordet på fredagskvelden, sammen med potetgullet og cashewnøttene.

LES OGSÅ: Dette er de sunneste nøttene

PERFEKT I SALAT: Pistasjnøttene er perfekte å ha i salater og andre retter.  Foto: Getty Images/iStockphoto
PERFEKT I SALAT: Pistasjnøttene er perfekte å ha i salater og andre retter. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Viktige næringsstoffer

Du gjør imidlertid dumt i å velge bort de små grønne med skall, hvert fall om skal vi tro fersk forskning.

Går du for pistasjnøtter (de uten tilsatt salt selvfølgelig) får du nemlig i deg en rekke næringsstoffer som er viktige for kroppen din - deriblant fiber, kalium, lutein, mineraler og B-vitaminer.






I likhet med andre nøtter, bør du imidlertid holde deg til en håndfull om dagen, da pistasjnøtter også gir mye energi (100 gram gir deg cirka 635 kcal og 55 g fett), selv om det i stor grad er sunt fett.

I tillegg til å ha et høyt innhold av vitaminer og mineraler, har forskning vist at disse nøttene har en rekke gunstige effekter på hjertet og blodet ditt.

LES OGSÅ: Slik kommer du i kolesterolbalanse

I BRØD OG KAKER: Du kan også bake nøttene inn i brød, muffins eller andre bakevarer - kjempegodt! Foto: Thinkstock
I BRØD OG KAKER: Du kan også bake nøttene inn i brød, muffins eller andre bakevarer - kjempegodt! Foto: Thinkstock Vis mer

Senker det skadelige kolesterolet

En analyse av åtte tidligere studier - som er gjengitt i the American Journal of Lifestyle Medicine, har vist at det å spise pistasjnøtter over en periode på noen uker kunne redusere det skadelige kolesterolet i blodet med opp mot 20 prosent, og øke det gode kolesterolet med så mye som 48 prosent.

En annen studie - som omhandlet menn med ereksjonsproblemer, viste også at det å øke pistasjinntaket kunne forbedre dette problemet med 51 prosent, takket være den positive effekten nøttene har på blodet.

Hemmeligheten er rett og slett plantesterolene som finnes i nøttene, skal vi tro forskerne. Plantesteroler er plantenes eget kolesterol, og finnes naturlig i matvarer som vegetabilske oljer, nøtter, korn, frukt og grønnsaker, skriver Prevention.com.





- Våre funn har vist at inntaket av disse stoffene har en gunstig innvirkning på kolesterolet. I tillegg til plantesterolene, er nøttene også en god kilde til kolesterolbegrensende vannløselig fiber, samt karotenoider, og andre stoffer som har vist seg å redusere risikoen for hjertesykdom, sier Roman Pawlak, ernæringsforsker ved East Carolina University og medforfatter av studien.

LES OGSÅ: Syv valnøtter om dagen er alt du trenger

Kjøp nøttene med skall på

Når du skal gå til innkjøp av pistasjenøtter er det - som KK.no tidligere har skrevet, best å velge de med skall på og uten tilsatt salt, da disse gjør at du får i deg mindre kalorier.

En tidligere undersøkelse utført av forskere ved Eastern Illinois University viste nemlig at personer som knasket på pistasjenøtter som ikke var skrelt fra før fikk i seg 41 prosent mindre kalorier enn de som spiste pistasjenøtter som var skrelt på forhånd.

Årsaken til dette er at det lille arbeidet du legger i å skrelle dem mens du spiser gjør at det tar lenger tid å spise, som fører til at du spiser mindre.

I tillegg er det jo veldig lett å se hvor mange du har spist på skallrestene som ligger igjen i skålen.

LES OGSÅ: En håndfull nøtter kan hjelpe deg ned i vekt