TYTTEBÆR: En ny studie viser at det høye innholdet av antioksidanter i tyttebær kan redusere effektene av et kosthold som innholder mye fett. I tillegg stabiliserer det blodsukkeret.  Foto: Barbara Pheby - Fotolia
TYTTEBÆR: En ny studie viser at det høye innholdet av antioksidanter i tyttebær kan redusere effektene av et kosthold som innholder mye fett. I tillegg stabiliserer det blodsukkeret. Foto: Barbara Pheby - Fotolia Vis mer

Bær

Ikke dropp tyttebær selv om julen er over

Det viser seg at de røde bærene kan hjelpe deg ned i vekt.

I løpet av julen får de fleste i seg en god dose med salt og fet mat.

Men selv om det kanskje har kommet noen kilo snikende på i ettertid, er det slett ikke all julemat du bør kutte ut når hverdagen er tilbake - snarere tvert i mot.

For eksempel er det god grunn til å spise mandler året rundt, ettersom de smakfulle nøttene bidrar til å senke kolesterolet.

Nå viser en ny studie at du også gjør lurt i å gjøre plass til tyttebær på middagstallerkenen litt oftere.

LES OGSÅ: Visste du dette om ingefær?

TYTTEBÆR: Det viser seg at det er god grunn til å spise mer av det sunne bæret. Bruk friske bær ved siden av maten, eller lag ditt eget syltetøy - hvor du reduserer noe av sukkermengden. Foto: JoannaTkaczuk - Fotolia
TYTTEBÆR: Det viser seg at det er god grunn til å spise mer av det sunne bæret. Bruk friske bær ved siden av maten, eller lag ditt eget syltetøy - hvor du reduserer noe av sukkermengden. Foto: JoannaTkaczuk - Fotolia Vis mer

Tyttebær kan virke slankende

Studien viser blant annet at de syrlige bærene kan redusere effektene av et kosthold som inneholder mye fett, og på den måten virke slankende, skriver Womenshealthmag.com.

Studien ble nylig publisert i «Journal of Nutrition and Metabolism», og forskerne tror at funnene kan gjøre bæret langt mer populært.

Faktisk kom tyttebær bedre ut enn både bringebær, bjørnebær og acaibær.





I studien undersøkte forskerne hvordan de ulike bærene påvirket helsen til mus som var satt på en kost som var basert på mye eller lite fett.

Etter tre måneder oppdaget forskerne mest positive resultater blant musene som var fôret med tyttebær - faktisk var vekten deres tilsvarende vekten til musene som hadde fått en kost med svært lite fett. I tillegg var både blodsukkeret og insulinnivåene deres svært lave.

LES OGSÅ: I ferd med å gi opp vektmålet?

TYTTEBÆR: Tyttebær er riktignok ganske syrlige, men det finnes en rekke måter å bruke dem på likevel - som for eksempel i baksten.  Foto: fahrwasser - Fotolia
TYTTEBÆR: Tyttebær er riktignok ganske syrlige, men det finnes en rekke måter å bruke dem på likevel - som for eksempel i baksten. Foto: fahrwasser - Fotolia Vis mer

Bruk i sauser, bakst og desserter

Forskerne mener den positive effekten skyldes det høye innholdet av polyfenoler i bæret, som er en type antioksidanter.

Og selv om resultatene ikke er direkte overførbare til mennesker, tror de at tyttebær kan være et nyttig verktøy i kampen mot alvorlige livsstilssykdommer som type 2 diabetes og overvekt.

Tyttebær er ikke så lett å få tak i i USA, men her til lands er vi litt heldigere. Du kan plukke bærene selv, eller så er de tilgjengelig i butikk mellom august og oktober. Ofte finner du også frosne varianter i frysedisken i butikkene.

For å unngå unødvendige mengder sukker, er det imidlertid lurt å droppe tyttebærsyltetøyet - eventuelt lage det selv.

På grunn av den syrlige og noe bitre smaken, tenker du kanskje at det er umulig å bruke dem ellers, men det er det absolutt ikke. Ifølge Bama.no er det supert å tilsette friske tyttebær i sauser, og til alt av vilt.

Du kan også bruke bærene til å lage saft eller til bakverk og desserter. Da er det kanskje litt vanskeligere å unngå sukkeret, men heldigivs ødelegger det ikke for de sunne ingrediensene i bærene.





LES OGSÅ: Dette kan du ha på menyen litt oftere

Proppfull av antioksidanter

En av antioksidantene i tyttebær er vitamin E, men du finner også andre typer i bæret, som er årsaken til at de troner høyt på antioksidantlistene.

Antioksidanter er kjent for å ha en rekke fordeler for helsen din.

Tidligere studier har vist at de blant annet kan forebygge kreft og hjerte- og karsykdommer - noe som er bakgrunnen for at forskere mener at inntak av kaffe kan redusere risikoen for kreft.

Vitamin E er en fettløselig antioksidant som er en viktig del av cellemembranene. Her sørger det for å holde fettet mykt og fleksibelt ved å forhindre at fettet harskner. Vitamin E er også nødvendig for immunforsvaret, og det kalles for foryngelses- og fruktbarhetsvitaminet.

Tyttebær inneholder også benzosyre - naturens eget konserveringsmiddel, som gjør at de holder seg svært lenge, og motstår mugg.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: