Hygiene

Ikke dusj barfot på treninigssenteret

Det øker risikoen for infeksjoner, sopp og fotvorter.

BRUK SANDALER: Dersom du har et svekket immunforsvar, eller føler deg disponibel for bakterier og virusinfeksjoner, kan det være lurt å dusje med sandaler eller flip-flopper i garderoben på treningssenteret.
BRUK SANDALER: Dersom du har et svekket immunforsvar, eller føler deg disponibel for bakterier og virusinfeksjoner, kan det være lurt å dusje med sandaler eller flip-flopper i garderoben på treningssenteret. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
De fleste av oss føler nok at dusjen på treningssenteret ikke er det mest hygieniske stedet vi kan rengjøre kroppen, selv om det vaskes regelmessig.

For uansett hvor rent det er i garderobene, er det svært mange mennesker som dusjer der, og dermed utsettes du som regel for langt flere bakterier enn det du gjør hjemme i ditt eget kabinett.

LES OGSÅ: Ikke barber deg på treningssenteret - regler for treningstrivsel

Vorter, infeksjoner og fotsopp

Det er selvsagt viktig å ikke bli helt hysterisk når det gjelder renslighet og hygiene. Likevel er et godt tips å alltid ha med seg et par flip-flopper eller plastsandaler når du skal dusje i garderobene på treningssenteret.

En av de viktigste grunnene til at dette er risikoen for smitte av fotvorter.

Ifølge ekspertene på nettstedet Vorter.no (ekstern lenke) er vorteviruset svært smittsomt, og spres ekstremt lett ved kontakt med en forurenset overflate - som gulvet i garderoben eller en offentlig dusj.

Hvis huden under føttene dine i tillegg er sprukket, eller har et lite kutt, er den også mer sårbar for å motta vorteviruset.

Derfor lønner det seg også å ha på seg sko eller sandaler hvis du beveger deg mye rundt i garderoben.

Som om ikke vortene var nok, risikerer du også å få fotsopp dersom du dusjer barbeint på offentlige bad, skriver helsenettstedet til Fox News (ekstern lenke).

- Sopp stortrives i varme, fuktige omgivelser, og hvis du får sopp på en eller begge føtter, kan det faktisk føre til infeksjoner som kan gjøre tåneglene harde og gule, sier Jane Anderson, talsperson for the American Podiatric Medical Association.

Har du små kutt eller sår på fotsålene, eller har et lavt immunforsvar, er det også lettere for andre viruser og bakterier å komme gjennom huden, noe som kan forårsake infeksjoner.

LES OGSÅ: Bruk munnvann på føttene

Slik unngår du å smittes med vortevirus:

  • Vorter liker fuktighet, så prøv å holde hendene og føttene tørre. Bruk sko som puster eller sandaler.
  • Velg absorberende bomull sokker istedenfor syntetiske materialer eller ull. Det er også foten pulver utformet for å holde føttene tørre.
  • Beskytt føttene dine ved å bruke sko eller sandaler når du går på offentlige områder som gymsaler eller basseng.
  • Når du dusjer på offentlige steder, er det sterkt anbefalt du bruker flip-flops eller lignende, spesielt hvis du har sår på føttene.
  • Bruk sokker eller strømper når du prøver sko - unngå å dele fottøy.
  • Sørg for å rense kutt og sår fordi de er mer sårbare for å motta vorter, så vel som andre infeksjoner.
  • Ikke del håndklær med noen som har vorter.
  • Ikke bruk barberhøvler som kan være smittet med vorter.
  • Ikke bruk neglefiler som har blitt forurenset av vorter.
  • Sørg for å vaske ethvert område som kommer i kontakt med vorter godt med såpe og varmt vann.
  • Hold immunforsvaret sterk. Sørg for å følge et sunt kosthold, få nok vann, mosjon, søvn og frisk luft.

    LES OGSÅ: Husker du å vaske føttene også?

    Dette bør du gjøre dersom du allerede har vorter:

    Om du allerede har vorter er det viktig å ikke la de spre seg til andre deler av kroppen.

    Nedenfor finner du noen tips:
  • Unngå å berøre vorter, siden de spres gjennom kontakt og du kan hjelpe dem til å spre seg til en annen kroppsdel.
  • Hvis du kommer i kontakt, sørg for å vaske hendene godt med varmt vann og såpe.
  • Aldri plukk på en vorte, det kan også føre til infeksjoner.
  • Unngå å sette andre personer i kontakt med vorter. Det er en god idé å holde dem dekket.
  • Unngå barbering eller børsting områder som har vorter da dette kan oppmuntre spredning.
  • Ikke bruk samme neglefil på infiserte områder og på upåvirketnegler.
  • Hvis du har vorter på fingrene eller hendene, ikke bit på neglene.

    Mer info om vorter, fotsopp og behandling finner du på Lommelegen.no (Lommelegen.no er i likhet med KK.no eid av Aller Internett).

    LES OGSÅ: Drikkeflasken kan bli en bakteriebombe

    Hygiene på treningssenteret

    Det er ikke bare i garderoben og dusjen at bakteriene florerer på treningssenteret.

    Som vi i KK.no tidligere har skrevet er det nemlig flust av bakterier også i saunaen, på treningsapparatene, på treningsmatter, boksehansker, sykkelsete, sykkelhåndtak, håndvekter etc.

    Den enkleste måten å unngå smitte på, er å vaske hendene dine før og etter trening.

    Du bør også rengjøre apparatene før du bruker dem og etterpå. Dette kan gjøres ved hjelp av et håndkle og håndsprit.

    Et annet godt tips er å vaske drikkeflasken din så ofte som mulig og ikke dele den med noen andre.

    Er du syk? Bli hjemme og unngå at bakteriene løper løpsk på treningsstudio. Det er det nemlig svært lite behov for.

    Ellers er det viktig å dusje rett etter trening, og unngå å ta deg selv i ansiktet mens du trener.

    LES OGSÅ: Ikke gjør dette på gymmen


  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer