PASS PÅ: Du skal ikke bare dytte i deg fett og proteiner når du går på lavkarbo. Foto: Colourbox
PASS PÅ: Du skal ikke bare dytte i deg fett og proteiner når du går på lavkarbo. Foto: Colourbox Vis mer

Kosthold

Ikke gå i denne lavkarbofella

Du skal ikke bare spise bacon, egg, kylling og smør.

Lavkarbo er kostholdstrenden "alle" følger for tiden. Og selv om du ikke er en av tilhengerne, kan det ha noe for seg å kutte ut de unyttige karbohydratene, likevel. Brus, godis, boller og loff gir ingen næring kroppen trenger, uansett.

LES OGSÅ: - Lavkarbo er bortkastet, sier Kari Jaquesson

Husk frukt og grønt

Hvis du er en av dem som prøver deg på lavkarbo, så skal du passe deg for den store fella - å droppe de viktige grønnsakene og frukten som skal til for at du får i det deg du trenger av vitaminer, mineraler og fiber.

LES OGSÅ: Oppblåst? Karbohydrater kan ha skylda

Ja, vi leser om lavkarbo-diett der du skal gasse deg med egg og bacon, kylling, biff, rømme og smør. Men er det bra?

- De aller fleste som ønsker å få en sunnere vekt og bedre helse kan klare det med et inntak av 100-125 gram karbohydrat daglig, og ved å velge sunne kilder for protein og fett. ALLE bør ha et stort innslag av plantemat, spesielt fra grønnsaker, i kosten, sier Fedon Lindberg til KK.no.

FÅ INN FARGER: Du trenger ikke leve på egg og bacon selv om du går på lavkarbo. Foto: Colourbox
FÅ INN FARGER: Du trenger ikke leve på egg og bacon selv om du går på lavkarbo. Foto: Colourbox Vis mer

Velg og vrak

Nå tenker du kanskje at dette er vanskelig, for det er jo mange grønnsaker som står på fy-listen for lavkarbo-følgere. Rotfrukter og søte frukttyper inneholder jo en god del karbo.

Dette stemmer, men det finnes mange typer grønnsaker og frukt som ikke inneholder særlig mye karbohydrater.



Glad i ost? Spis med god samvittighet

Gode eksempler er:
Salat, spinat, avocado, agurk, selleri, brokkoli og squash, som alle inneholder 2 eller mindre enn 2 gram karbohydrater per 100 gram.

Tomat, blomkål, reddik, paprika, purre og melon, som alle inneholder 5 gram eller mindre enn 5 gram karbohydrater per 100 gram.

Sukkererter, løk, gulrot, blåbær, bringebær, jordbær, rips, solbær osv., som alle inneholder 7,5 gram eller mindre enn 7,5 gram karbohydrater per 100 gram.

Tips! Finn ut hvilke næringsstoffer matvaren inneholder her: Matportalen.no/matvaretabellen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: