Trening

Ikke gå i slankefella

Det er lett å tråkke feil i iveren etter å se resultater.

Ikke gå i slankefella
Publisert
Sist oppdatert
Årets første måneder er tiden da vi melder oss inn i slankeklubber og treningssentere i håp om å gå ned i vekt. Mange gir opp lenge før våren er her.- Å ja, jeg kjenner igjen disse feilene, sier Kari Bugge, klinisk ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS, til kk.no.- Spesielt dette med å hoppe over måltider. En av de vanligste feilene de som må gå ned mye i vekt gjør, er at de hopper over frokosten og spise for lite lunsj. Dermed ender de opp med å sprekke om ettermiddagen og spise alt for mye. Det er å lure seg selv. Noen ganger går folk ned i vekt bare ved å få faste og gode måltidsrutiner.Ifølge Bugge bidrar de mange ulike slankekurene på markedet til å gjøre folk usikre på hva som fungerer.- De vet vel egentlig at det ikke finnes snarveier. Men så kommer det en ny lavkarbodiett dalende ned fra himmelen, og så kaster man seg på i tilfelle det virker, sier hun.I mylderet av slankekurer og vidunderapparater er det til sjuende og sist bare du selv som kan ta ansvar for egen helse. Ikke gå i disse slankefellene:1. Du hopper over måltider.Ekspertene er enige om at det ikke er lurt å droppe verken frokost, lunsj eller middag. Da blir du bare mer sulten senere på dagen, og det er lett å miste kontroll over både matinntak og vekt. Det er uansett sunnere å spise litt og ofte, enn å spise mye og sjeldent. 2. Du unnlater å spise før trening.Tilfører du kroppen energi 1-2 timer før trening, vil du få mer utbytte av treningen. Det beste er å spise et måltid bestående av mye karbohydrater, litt fett og proteiner. 3. Du venter for lenge med et måltid etter trening.Forbered neste trening med et velbalansert måltid med karbohydrater og proteiner innen to timer etter trening.4. Du erstatter måltider med energidrikker eller energibarer.De inneholder kanskje litt mer næring enn lightbrusen eller favorittsjokoladen, men det finnes ikke noen fullgod erstatning for et måltid bestående av ulike næringsstoffer. Det å erstatte søtt med søtt bidrar heller ikke til å innarbeide de varige, gode vanene.5. Du spiser for lite karbohydrater.Vi drukner i lavkarbo-dietter som bannlyser poteter, pasta og ris, men husk at det er helt nødvendig å få i seg karbohydrater for å få maksimalt ut av treningen.6. Du tror at hvis du trener kan du spise hva du vil.Enten du trener lite eller mye, trenger du et næringsrikt og balansert kosthold. Har du i tillegg et mål om å gå ned i vekt, bør du ha fokus på hva du spiser ved siden av treningen.7. Du kaster deg over siste skrik på slankefronten. Det er fristende å tro at det finnes en magisk formel for å gå ned i vekt. Men det beste rådet for å gå ned i vekt - og holde seg der - er å bevege seg mer og spise fornuftig. 8. Du vil ned i vekt på 14 dager.Urealistiske ambisjoner øker sjansen for å mislykkes. Slanking krever tålmodighet.9. Du glemmer de flytende kaloriene. En flaske vin inneholder nesten 1000 kalorier. Det skal ikke mange glassene til før vinningen går opp i spinningen. Helmelk, sukkerholdig brus og saft er andre syndere.10. Du blir besatt av slanking. Du går ikke ned i vekt selv om du har prøvd hundre forskjellige slankekurer. Glem slanking for en periode. Skaff deg nye mat- og trimvaner, sett deg realistiske mål, vær tålmodig og tenk at nå er det ikke bare en ny slankekur som gjelder, men en varig livsstilsendring.(Kilder: www.Web4health.info og American Council on Exercise)

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer