VEKTEN VIL VARIERE: Vekten vår er konstant i endring og derfor kan tallet på badevekten gå opp og ned noen kilo over kort tid.  Foto: Erwin Wodicka - wodicka@aon.at
VEKTEN VIL VARIERE: Vekten vår er konstant i endring og derfor kan tallet på badevekten gå opp og ned noen kilo over kort tid. Foto: Erwin Wodicka - wodicka@aon.at Vis mer

Badevekt

Ikke gå på vekten hver dag

Det kan bidra til å sabotere fremgangen din.

Er du blant dem som er nødt til å veie deg hver dag?

I en tidligere artikkel om nettopp badevekten, stemte 478 kvinner at de veide seg hver dag og 539 kvinner veide seg flere ganger i uken.

Det kan kanskje føles greit å ha en oversikt over hvor mye du veier, men som oftest vil bare noen få gram ødelegge dagen til den mest selsikre av oss kvinner.

Og med tanke på at en simpel ting som hvor du plasserer badevekten kan bidra til å sabotere, finnes det mange gode grunner til å droppe det, skriver Fit Sugar (Ekstern lenke).

Om du ikke er overbevist om å kaste badevekten på dør, kan du i alle fall ha dette i bakhodet hvis vektnåla ikke går i retningen du ønsker.

LES OGSÅ: Så mange lyver om vekta

Svingninger er normalt

Vekten vår er konstant i endring. At tallene på badevekten svinger fra dag til dag, eller til og med i løpet av den samme dagen kan faktisk skje ganske ofte.

Det du imidlertid bør vite er at dette ikke skyldes fett, men forskjellige nivåer av væske i kroppen, og det vil dermed ikke legge seg på sidebeina. Hvis du går på vekten flere ganger om dagen, kan det derfor være mer demotiverende enn det er motiverende.

Vektoppgang kan skyldes muskler

Står vektnålen fortsatt på stedet hvil selv om du har startet med trening flere ganger i uken og holder deg til det sunne kostholdet ditt? Slapp av!

Du har sikkert hørt det før, men vi minner deg på det igjen. Muskler veier mer enn fett! Derfor er det ikke uvanlig at vektnålen faktisk kan stige når du gjør om fett til muskler. Ikke la nummeret på vekten ødelegge for deg, men fokuser heller på fremgangen du gjør ellers med både trening og et sunt kosthold.

LES OGSÅ: - Gå på do før du veier deg

Ikke tenk bare på vekten

Ja, å gå ned i vekt er et veldig fint mål, men å bli sunnere handler ikke bare om å gå ned i vekt. Trening og et sunnere kosthold vil blant annet gi deg flere av vitaminene kroppen din trenger, senke risikoen for sykdommer, gi deg et lenger liv og gjøre deg generelt mer lykkelig.

Hvis ditt eneste fokus er å gå ned i vekt kan det føre til at gjør enkelte usunne valg som for eksempel å hoppe over måltider.

Vekten forteller ikke alt

Hvor vektnålen stopper forteller ikke alt om helsen din, til og med ikke når du har regnet den ut i forhold til BMIen din. En mer nøyaktig måte er å gjøre en undersøkelse som regner ut fettprosenten. Da vil du finne ut hvor mye fett i forhold til muskler kroppen din har.

For at tallene skal blir mest mulig nøyaktige er det beste å høre om du kan gjøre en slik undersøkelse på treningssenteret ditt eller hos legen. Les mer om hvordan fettprosenten blir målt her.

LES OGSÅ: Du kan spise mer og veie mindre

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop