Treningsapparater

Ikke gjør disse feilene på treningsapparatet

Det kan gjøre treningen kjedelig og lite effektiv.

HA NOK MOTSTAND: En av de mest vanlige feilene på treningsapparatet er at du har for liten motstand. Da mister treningen effekten.  Foto: Image Source
HA NOK MOTSTAND: En av de mest vanlige feilene på treningsapparatet er at du har for liten motstand. Da mister treningen effekten. Foto: Image Source Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er mange feil man kan gjøre på trening.For eksempel å bryte de vanlige treningsnormene eller bruke feil teknikk som overbelaster og fører til skader. Når du trener er det viktig at du bruker riktig teknikk og at treningen er effektiv slik at du får noe ut av det. Men hvordan skal man alltid vite det?På enkelte apparater er det nemlig spesielt fort gjort å gjøre feil, skriver WomensHealth.com (Ekstern lenke).LES OGSÅ: Derfor skal du ikke gjøre sit-upsEllipsemaskinenHvis du begynner å bli lei tredemøllen kan ellipsemaskinen være et godt alternativ. Det er faktisk like effektivt som tredemøllen, men da gjelder det å gjøre det riktig. Vanlig feil: For lite motstand. Mange lar maskinen gjøre jobben for seg istedenfor å ha nok motstand til at du faktisk må bruke musklene dine. Løsning: Sett maskinen på en motstand som gjør at du kjenner motstanden godt, og at du må bruke kroppen din.Vanlig feil: At du kjeder deg. Løsning: Gjør intervaller. Tving deg selv til å bruke mer krefter i kortere perioder. Still maskinene inn på større motstand og mer fart i 90 sekunder hvert 5. minutt. Variasjonen kan også gjøre at tiden på apparatet går raskere.LES OGSÅ: Husk dette når du trener i varmenTredemøllaSelv om det beste er å løpe ute i skogen, er det ofte greit å kunne løpe inne på et varmt treningssenter, men gjør du det feil kan du faktisk få skader.Vanlig feil: At du hopper for mye opp og ned. Hodet ditt skal holde seg relativt i ro når du løper, eller så kan du slite ut leddene dine. Løsning: Forsøk å bedre fleksibiliteten din. Tren deg opp med å stå på ett bein mens du svinger det andre frem og tilbake uten å røre overkroppen.Vanlig feil: Å løpe mye i et rolig og stabilt tempo på flatt underlag.Løsning: Løp kortere og med mer intensitet. Kombiner det med å øke motstandsgraden og lag intervaller. Start med en motstandsgrad på 2 prosent og jobb deg oppover mot 10 prosent gjennom de neste treningstimene dine. LES OGSÅ: Slik tar du vare på musklene dineSpinning-sykkelÅ sykle er god trening enten det er på vei til jobb eller på spinningsykkelen, men vær nøye med at den er stilt inn riktig. Vanlig feil: At sete er for høyt eller for lavt. Dette kan stresse knærne dine og gjøre at hoftene går fra side til side som gjør treningen ueffektiv. Løsning: Vær nøye med å justere setet. Sett deg på setet og strekk beinet ned på pedalen. Legg hælen slik at den legger seg på midten av pedalen når den står på sitt nederste punkt. Vanlig feil: Holde et rolig tempo.Løsning: Vær nøye med å variere intensiteten. Stå på skikkelig i 2-3 minutter før du roer ned i 3 minutter. Forsøk å gjenta dette i 15 minutter. Du kan også stå en gang i blant. Da bruker du mer muskler. LES OGSÅ: Gå deg til en smalere midjeStepmaskinStepmaskinen kan blant annet være et supert verktøy for å få strammere rumpe.Vanlig feil: Å holde seg selv opp med armene på håndtakene. Det er som å bruke krykker og tar vekk motstanden du egentlig skulle kjent i beina. Løsning: Hold hendene lett på håndtakene. Husk også at du ikke bøyer deg for mye fremover. Vanlig feil: For lite motstand.Løsning: Gå heller saktere med større motstand. Da vil du få en mer effektiv trening som får opp pulsen og forbrenner mer fett. LES OGSÅ: Derfor bør du spise rett etter trening

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer