IKKE GLEM GRØNNSAKENE: Selv om pizza i utgangspunktet ikke er sunt, kan du raskt gjøre måltidet litt mer næringsriktg ved å inkludere litt grønnsaker. Foto: All Over Press
IKKE GLEM GRØNNSAKENE: Selv om pizza i utgangspunktet ikke er sunt, kan du raskt gjøre måltidet litt mer næringsriktg ved å inkludere litt grønnsaker. Foto: All Over Press Vis mer

Grønnsaker

Ikke glem å ha grønt på pizzaen

- Det er viktig å tenke grønnsaker til alle måltider, forteller Camilla Andersen.

Publisert
Hvis du ennå ikke syns noe om grønnsakene på tallerkenen din, er det på tide å forandre mening.

Det er nemlig ikke uten grunn at kostholdsekpertene oppfordrer oss til å leve etter «fem om dagen-regelen. »

Blant annet kanbrokkoli holde hjernen sunn inn i alderdommen, grapefrukt kan øke konsentrasjonen og gulrot kan gjøre underverker for huden din.

Bær har også mange fordeler

Det er heller ikke bare frukt og grønt som har store fordeler.

Blåbær kan senke risikoen for hjerte- og karsykdom, bjørnebær kan forhindre kognitivt forfall i alderdommen og jordbær kan forhindre kreft og for tidlig aldring.

Når det finnes så mange helsefordeler i frukt og grønt, er det heller ikke så rart at noen ønsker å samle disse i et og samme produkt.

Men du kan faktisk få masse av disse fordelene bare ved å sette større fokus på å oppnå dine «fem om dagen», og slik kan du få det til.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise gresskarfrø

Tenk grønnsaker til alle måltider

- Mitt beste tips er å tenke grønnsaker til alle måltider. Hvis ikke kan det bli vanskelig å fylle opp dagsanbefalingen, forteller Camilla Andersen, ernæringsfysiolog og daglig leder av Somebody.no (Ekstern lenke).

Fem om dagen innebærer to porsjoner frukt og tre porsjoner grønnsaker. Og hver porsjon bør inneholde omkring 100 gram, altså omkring 500 gram om dagen.

- Hver og en må nesten sette sammen slik det passer i forhold til hva man liker, men det å tenke grønt til hvert måltid er et godt tips for å nå målet. I tillegg til næringsstoffene, pynter det opp og gir måltidet farger, forteller hun.

Som med veldig mye annet, anbefaler Andersen at du også varierer så godt som mulig av det du liker når det kommer til dine porsjoner. Du bør også huske at et glass juice er en fruktenhet og at en halv kartong ofte kan bli for mye.

LES OGSÅ: Denne bør du ikke ha i kjøleskapet

Legg til grønnsaker uansett hvilken rett

Enten det er hjemmelaget pizza, lasagne eller hamburgere, er kanskje din første tanke at grønnsaker ikke vil gjøre retten noe sunnere, men alle typer frukt eller grønnsaker teller med uansett rett.

Næringsinnholdet til grønnsakene vil bestå, og dermed tilføye mye viktige vitaminer som du ellers ikke ville gått glipp av.

Bearbeidede produkter som frosne grønnsaker og bær, ferdigkuttet salatblanding og hakkede tomater på boks teller også, skriver helsedirektoratet på deres nettsider (Ekstern lenke).

For at du lettere skal kunne variere anbefaler dem i tillegg at du velger grønnsaker og frukt i forskjellige farger og at du inkluderer en håndfull usaltede nøtter i løpet av dagen.

Til tross for at det kan være mye kalorier, inneholder nøtter sunt fett som blant annet kan dempe den negative effekten stress har på hjertet.

LES OGSÅ: Tenk på dette før du skreller neste klementin

Enkle tips for å få dine fem om dagen:


  • Et glass juice til frokost
  • Banan, tomat, agurg eller paprika som pålegg til frokost
  • En gulrot etter frokost
  • En salat til lunsj
  • En pære, gulrot eller et eple som mellommåltid før middag
  • Salat eller grønnsaker til middag, for eksempel wok eller grønnsakssuppe
  • En appelsin til dessert

  • - En løksuppe til kvelsmat er også nydelig, forteller Andersen.

    LES OGSÅ: Skal du spise ute i kveld?

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer