Woman making facial expression Foto: Thinkstock
Woman making facial expression Foto: Thinkstock Vis mer

Ansikt

Ikke glem å «trene» disse musklene

Le, rynk, strekk og lag grimaser.

Dersom du har vært fast leser av KK.no i noen år, husker du kanskje at vi i 2008 skrev en artikkel om det nye treningsfenomenet «ansiktsyoga», også kalt «Happy Face Yoga»?

Kort oppsummert er teorien bak denne noe utradisjonelle yogaformen, som er utviklet av yogainstruktør Gary Sikorski, at du ved hjelp av trening skal kunne stramme opp ansiktet, på samme måte som du gir kroppen din en overhaling på treningssenteret.

LES OGSÅ: Botox kan gjøre deg ELDRE

Alternativ til kirurgi

Tunger stikkes altså ut, øyne ruller i hodet og neser dyttes hit og dit med knekkebrødlignende lyder.

Og ideen bak det hele er at treningsformen skal kunne være et alternativ for dem som ikke har råd til, eller vil ta sjansen på å gjøre kirurgiske inngrep.

- Øvelsene styrker og strammer opp alle de 57 musklene i ansiktet, nakken og hodebunnen. Ved å styrke dem glatter du ut fine linjer og rynker, uttalte Sikorski i 2008.

LES OGSÅ: Grimaser mot rynker?

Uvisst hva slags effekt

Leger, kosmetiske kirurger og hudeksperter har lenge vært uenige i forhold til dette med ansiktstrening og rynker, og foreløpig har det ikke blitt gjort så mange vitenskapelige undersøkelser innen området.

- Jeg tror ikke det kan gjøre noen skade. Det kan sikkert være bra for hake og kinnbein. Bare vær forsiktig og ikke overarbeid den sarte huden rundt øynene, har plastikkirurg Heidi Regenass tidligere uttalt til CNN News.

Ansiktet er nemlig et område av kroppen hvor musklene har direkte forbindelser til huden. Det er altså ingen leddbånd eller noe slags «polstringsvev» i mellom. Akkurat som mange smil gjennom et langt liv gir deg smilerynker, vil altså for harde/tøffe ansiktsøvelser kunne gjøre det samme.

Ole Martin Rørdam, som jobber på hudavdelingen ved St. Olavs Hospital og privat i Trondheim (Dermatologi.no – ekstern lenke), er skeptisk til om det å gjøre grimaser/ansiktsøvelser kan være med på å forhindre rynker.

- Jeg tviler på det. Når man behandler med Botox og Dysport forsøker man å oppnå det motsatte, sier han til KK.no:

- Det var for lenge siden en trend der man skulle prøve å ligge med hodet bakover for å motvirke tyngdekraften. Det var et innslag på «The Doctors» forlenden der man viste en hanske og teknikk med å massere ansiktet som skulle virke. Programmet er ganske kommersielt og jeg har liten tro på det. Skal man få noe effekt må man nok gå til lege å få injeksjon med filler, Botox eller eventuelt kirurgi, hvis det er mye slapp hud.

LES OGSÅ: 10 myter om hudpleie

Forhindrer stress og anspenthet

Uansett om ansiktsøvelser kan motvirke rynker eller ei, så er det hvertfall én ting som er klart, og det er at daglige øvelser (som for eksempel enkle ansiktsgrimaser), kan forhindre stress og anspenthet (som kan få deg til å se eldre ut) i ansiktet ditt.

Når man er stresset og bekymret spennes nemlig musklene i ansiktet, noe som kan føre til rynker og linjer. En god latter er den beste medisinen mot dette, men også enkle, daglige strekkøvelser/grimaser kan hjelpe til med å holde «sinnarynkene» unna.

LES OGSÅ: Slik holder du huden frisk

Fem øvelser du kan gjøre

Helsenettstedet Womenfitness.net (ekstern lenke) har laget en liste over fem ansiktsøvelser du bør gjøre hver dag (tar ikke mer enn et par minutter).

Her er disse:

1. Skrukk hele ansiktet i et par sekunder, slik at absolutt hele ansiktet er rynkete (pass på at munn og øyne er lukket).

2. Gjør det motsatte: åpne opp munn og øyne så vide du kan (som når du skriker) – dette frigjør musklene i hals og nakkeområdet.

3. Lukk munnen igjen, prut leppene og dytt munnen din opp mot venstre, deretter til høyre.

4. Smil så bredt du bare kan mens du holder øyne oppsperret.

5. Hold smilet og gjenta øvelsen, men denne gangen prøver du også å folde haken inn mot brystet, slik at du strammer nakkemusklene.

Dersom du synes det blir pinlig å gjennomføre disse øvelsene foran speilet, eller knekker sammen i latter hver gang du prøver, kan en lett ansiktsmassasje også være svært effektiv for å løsne opp ansiktsmuskulaturen.

Sørg også for at du prøver å bli litt mer bevisst på om du ofte gjentar visse ansiktsfakter. Kanskje er du en av dem som lett rynker brynene, eller snurper munnen sammen?

Gjør du dette over lengre tid kan det nemlig føre til utvikling av rynker.

Her får du flere tips til å forebygge ansiktsrynker:
• Bruk solfaktor: Solskader gir deg rynker, så pass på at du beskytter huden godt mot sola. Det betyr at du bør ha en dagkrem med solfaktor, og at du alltid bør ha en solkrem i veska i sommerhalvåret.

• Bruk solbriller: Pannerynkene og sinnarynkene mellom øyenbrynene kommer gjerne av at vi myser mot sola. Derfor skal du bruke solbriller i skarpt lys, og passe på at glasset er såpass mørkt at du ikke myser. Finn solbrillene som kler ditt ansikt her.

• Stump røyken: Det kommer ingenting bra ut av å røyke, og det gjør dessuten at huden eldes raskere. Du bør absolutt slutte. Se hvordan Heidi klarte det her.

• Hold huden fuktig: Tørr hud er ikke gunstig, så pass på å holde huden fuktig. Er du sikker på at du bruker riktig type krem? Mange tørker ut huden fordi de har litt uren hud og ikke tør bruke fete kremer. Ta en tur til apoteket eller et bra parfymeri og be om tips og kremprøver for å finne en krem som fungerer for din hud.

• Bruk milde såper med et pH-nivå på fem eller mindre, særlig i ansiktet. Såper med høy pH-verdi vil nemlig tørke ut huden din.

• Pass på foran pc-en: Selv om du sitter og konsentrerer deg foran pc-en, er det ingen grunn til å rynke pannen og se streng ut. Mange av oss gjør dette naturlig, og det kan enten være en gammel vane, eller fordi skjermen ikke er riktig innstilt. Kanskje den står for nært oppi deg, eller det er ubehagelig lys som faller på den?

• Spis nok frisk frukt, grønnsaker, bønner, linser og fiber.

• Drikk nok vann for å holde kroppen og huden hydrert.

LES OGSÅ: Produktet du ikke viste at du trengte

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: