Grønnsaker

Ikke glem blomkålen

Grønnsaken er mager, billig og proppfull av næringsstoffer.

SPISER MER BLOMKÅL: Grønnsaken er rik på vitamin C, B-vitaminet folat og kostfiber, samtidig som den er kalorifattig og mettende.  Foto: Thinkstock
SPISER MER BLOMKÅL: Grønnsaken er rik på vitamin C, B-vitaminet folat og kostfiber, samtidig som den er kalorifattig og mettende. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
At grønnsaker er sunt, er noe vi alle vet. Stadig flere har nok også fått med seg at grønne og knallfargede grønnsaker er ekstra sunne. La imidlertid ikke den blasse fargen stoppe deg fra å velge blomkål.Denne grønnsaken er nemlig proppfull av ting som er viktig for kroppen din – som kostfiber, vitaminer og mineraler. Dessuten er den kalorifattig og mettende, noe som gjør at du kan spise mye av den, helt uten dårlig samvittighet. Rik på fiberSom kjent er fiber viktig for kroppen. Helsemyndighetene anbefaler et daglige fiberinntak på mellom 25 og 35 gram, og det er ikke uten grunn. Et tilstrekkelig fiberinntak kan blant annet redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer, kreft i tykk- og endetarm og type 2-diabetes.Det å få i seg nok fiber, kan dessuten senke risikoen for å dø av luftveissykdommer som lungebetennelse og kronisk bronkitt.Så da blir spørsmålet: Får du i deg nok fiber?Ifølge Matvaretabellen.no inneholder blomkål 2,3 gram kostfiber per 100 gram.Mettende og næringsrikBlomkålen er også både mager og mettende. 100 gram blomkål inneholder bare 0,2 gram fett og 23 kcal. De tett sammenvokste blomsterbukettene er dessuten rike på en hel rekke vitaminer og mineraler, som vitamin C og B-vitaminet folat, som er viktig for hjertehelse, produksjon av nye blodlegemer og forebyggelse av ryggmarksbrokk hos fostre. Derfor er det spesielt viktig å få i seg nok folat for deg som du er eller planlegger å bli gravid. Selv om blomkålen ikke kan friste med sterke farger, bør du absolutt ikke undervudere de andre helseffektene man kan få av å spise den. Denne kålen er nemlig kjent for å ha kreftforebyggende egenskaper. Det er plantestoffene glukosinolater og tiocyanater som sørger for dette, og disse stoffene frigjøres når du tygger blomkålen, skriver Bama.no. Her er det bare å fylle opp tallerkenen og knaske i vei, med andre ord. LES OGSÅ: Så mye er egentlig fem om dagen(Saken fortsetter under bildet.)Lett å variereAkkurat som brokkoli og gulrøtter, er blomkål veldig lett å tilberede og kan nytes på uendelig mange vis. Den er også supergod rå - bare skyll den godt, del den opp i passe store biter og knask i vei – med eller uten en god dip. Prøv deg fram med sylting, og lag en litt sursøt, syltet blomkål. Perfekt til stekt fisk eller som et godt mellommåltid. Selvsagt kan blomkål både kokes og stekes, wokes og gratineres. Den er perfekt i supper eller som puré. Dessuten er den både billig og enkel å få tak i året rundt, så det er faktisk ikke en eneste grunn til å la være. LES OGSÅ: Kaster du for mye mat? Superkomboen blomkål/brokkoliBlomkålen er ikke den eneste grønnsaken du bør fylle opp kjøleskapet med jevnlig. Du bør spise mer brokkoli også. Og du bør spise dem sammen! Sammen er de nemlig dynamitt.Det er ikke uten grunn at mødrene våre «tvang» i oss disse kålgrønnsakene (kanskje med unntak av stilken) til middag, da de inneholder flere viktige næringsstoffer kroppen vår er helt avhengig av. Brokkoli har lenge vært regnet som «supermat». Ikke bare er grønnsaken full av vitaminer, jern og kostfiber – den kan også redusere risikoen for utvikling av betennelser og ulike sykdommer. 100 gram brokkoli inneholder cirka 34 kalorier. Så her er det bare å fylle opp tallerkenen, med andre ord. I en amerikansk studie fra 2007 fant forskere også ut at brokkoli og blomkål spist sammen beskytter bedre mot ulike kreftformer enn det andre grønnsaker gjør. I tillegg har en studie fra Kina vist at kvinner som spiser flest grønnsaker fra kålfamilien – som blomkål og brokkoli, halverer risikoen for å utvikle brystkreft sammenlignet med dem som spiser lite eller ikke noe av grønnsakene, skriver Opplysningskontoret for frukt og grønt på sine nettsider (Frukt.no – ekstern lenke). (Saken fortsetter under bildet.)LES OGSÅ: Gode tips for grønnsaks-hatereEn lignende studie fra Sverige har også vist at det å spise én eller to porsjoner med grønnsaker fra kålfamilien per dag gir en nedsatt risiko på 40 prosent for å utvikle brystkreft. Å spise brokkoli og blomkål har i tillegg vært knyttet opp mot en nedsatt risiko for flere andre krefttyper, deriblant kreft i mage- og tarmsystemet og prostata. LES OGSÅ: Hvor lenge har du brokkolien i kjelen?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer