Krydder

Ikke ha for mye kanel på grøten

Det kan faktisk være skadelig for leveren.

GLAD I GRØT? Ikke overdriv inntaket av kanel, ettersom det et for stort inntak kan bidra til skade på leveren. Se om du spiser for mye lenger ned i saken! Foto: Thinkstock.com
GLAD I GRØT? Ikke overdriv inntaket av kanel, ettersom det et for stort inntak kan bidra til skade på leveren. Se om du spiser for mye lenger ned i saken! Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Har du opplevd å bli frarøvet krydderbøssen ved matbordet?

Tidligere er det blitt sagt at så lenge det ikke er saltbøssen du klamrer deg fast til, er det faktisk bare sunt å bruke krydder til maten.

Studier har blant annet vist at enkelte kryddersorter kan bidra til at fet mat har mindre påkjenning på hjertet ditt, i tillegg til at pepper kan hjelpe deg ned i vekt.

Men det er ikke dermed sagt at alt krydder er like sunt, og Matportalen.no anbefaler spesielt at du ikke overdriver bruken av kanel i juletiden.

LES OGSÅ: Den perfekte drikken til frokost

For høyt inntak kan skade leveren

Årsaken til at du bør være litt forsiktig med inntaket av kanel skyldes innholdet av kumerin, som er med på gi kanel den spesielle smaken den har.

Selv om stoffet gir en god smak, kan det likevel bidra til å gi skade i leveren.

Anbefalingene gjelder spesielt for små barn, men også voksne bør være obs på inntaket hvis de regelmessig spiser havregrøt med kanel, drikker kanelbasert te eller tar kosttilskudd som inneholder kanel. Da kan det nemlig hende at du overskrider grensen for hva som anses som «trygt».

Det gjelder imidlertid ikke inntak av andre matvarer med kanel, som for eksempel pepperkaker og kanelboller. Selv ikke hvis du spiser det ganske ofte en periode.

I tillegg er det ganske forskjellig hvordan folk reagerer, og mindre skader vil man ikke merke. Blir det eventuelt skade vil leveren fortsatt kunne reparere skadene når du slutter med kumerin.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer laurbær

Ikke få i deg mer enn dette

Hvis du er usikker på om du får i deg for mye, kan du ta en kikk på tabellen under som forteller deg hvor mye kanel du kan ha på grøten i julen, og hvor mye kanelte du kan nyte daglig.

Det totalte daglige inntaket (TDI) sier noe om hvor mye et menneske kan få i seg (per dag) av et stoff uten at det medfører helseskade (én teskje kanel veier 2,7 gram).

Sjekk hvor mye kanel du kan innta nedenfor:

(Artikkelen fortsetter under bildet):






AldersgruppeAntall gram kanel før TDI overskridesAntall dl kanel-te daglig før TDI overskrides
1-åringer0,2 gramIkke beregnet
2-åringer0,3 gramIkke beregnet
4-åringer0,4 gram0,6 dl
9-åringer0,7 gram1,0 dl
13-åringer1,2 gram1,5 dl
Voksne1,4 gram1,9 dl
Kilde: Matportalen.no

Stabiliserer blodsukkeret

Kanel har imidlertid ikke bare negative effekter og kan faktisk være det perfekte krydderet til desserten eller yoghurten, så lenge du ikke overdriver inntaket.

Da sparer du deg i tillegg for unødvendig sukker.

Som KK.no tidligere har skrevet, har flere studier vist at kanel kan hjelpe deg ned i vekt. Dette kommer av at kanel holder blodsukkeret under kontroll, og reduserer mengden av insulin som produseres etter et måltid.

Høye nivåer av unødvendig insulin kan resultere i produksjon av overflødig fett. Kanel har også evnene til å bremse ned tømming av magesekken, og kan derfor holde deg mett lenger.

LES OGSÅ: Her er dagens viktigste mellommåltid

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer