SUNN START: Se triksene som gjør at frokostblandingen blir supersunn. Foto: Colourbox
SUNN START: Se triksene som gjør at frokostblandingen blir supersunn. Foto: Colourbox
Frokost

Ikke ha for mye nøtter og tørket frukt i müslien

Slik lager du en sunnere frokostblanding - helt selv.

Lei av brødmat til frokost? Finner du ikke noe pålegg som frister, og glemmer du å kjøpe brød?

LES OGSÅ: Slik vet du om frokosten din er sunn nok

TIPSER DEG: Jeanette Roede viser deg hvilke feller du bør unngå. Foto: Grete Roede AS
TIPSER DEG: Jeanette Roede viser deg hvilke feller du bør unngå. Foto: Grete Roede AS Vis mer

Bra med frokostblanding

Å spise frokostblanding er et fint alternativ. Den holder seg lenge, metter godt, og kan «jazzes» opp med frukt og bær, slik at du får i deg en eller to av dagens fem frukt og grønt-porsjoner til frokost.



Hvis du kombinerer frokostblandingen med yoghurt naturell, Biola naturell eller kulturmelk får du også i deg proteiner og kalsium. Blir det for surt kan du enten blande inn litt fruktyoghurt eller ha frisk frukt på.

Det finnes drøssevis av frokostblandinger å velge mellom i butikken. Men ikke alle er like sunne. En god del av dem inneholder ganske mye sukker, enten i selve kornblandingen, eller fordi den er tilsatt store mengder tørket frukt som er sukret.

LES OGSÅ: Slik velger du riktig frokostblanding i butikken

GODT TIL PYNT: Men ikke ha i for mange rosiner, for de inneholder veldig mye fruktsukker. Foto: colourbox.com
GODT TIL PYNT: Men ikke ha i for mange rosiner, for de inneholder veldig mye fruktsukker. Foto: colourbox.com Vis mer
GO NUTS: Eller, ikke helt, for det kan bli FOR mye energi hvis du bare pøser på. Foto: Colourbox
GO NUTS: Eller, ikke helt, for det kan bli FOR mye energi hvis du bare pøser på. Foto: Colourbox Vis mer

Lag frokostblandingen selv

Å fikse sin egen frokostblanding er lekende lett, billig, og gir deg muligheten til å lage din helt egne versjon, tilpasset din smak. Men noen tommelfingerregler bør følges.

- Å lage frokostblandingen selv er veldig enkelt, men det er et par feller her, som kan gjøre frokostblandingen altfor søt eller kaloririk, sier Jeanette Roede, ernæringsekspert og kommunikasjonssjef i Grete Roede AS, til KK.no:







- Mange synes det er godt med nøtter i, og det er det jo, men nøtter er veldig energirike, så ikke bruk for mye. Jeg ville heller ha strødd litt hakkede nøtter over etterpå, som pynt.

- Det samme gjelder tørket frukt. Mange typer er faktisk kokt i sukker før de er tørket, og dermed er det ikke så sunt å ha mye av det i frokostblandingen. Sjekk på pakken før du kjøper, for her er det lett å bli lurt. Strø tørket frukt over som pynt, eller aller best: bruk frisk frukt i stedet for å få litt søtsmak på frokosten.

LES OGSÅ: Frøene du ikke bør spise for mye av

Hvis du vil honningriste

- Å riste korn og frø først gir god smak og konsistens. Mange har honning på før de rister, men husk da at du ikke trenger mye. Det er fort gjort at det blir altfor søtt, sier Roede.

Hennes stalltips er å riste bare noe av frokostblandingen i honning, og blande dette med resten, så du får en blanding av honningristet og naturell.

- Hvis du kjøper frokostblanding i butikken, er et godt tips å velge en nøkkelhullsmerket variant. Liker du honningristet, så bland litt av dette i en vanlig variant. Da får du litt krønsj i frokosten uten at den blir en sukkerbombe.

LES OGSÅ: Ikke gjør denne frokosttabben

GODT VALG: Yoghurt naturell er bra for magen, og gir deg kalsium også. Foto: Tine
GODT VALG: Yoghurt naturell er bra for magen, og gir deg kalsium også. Foto: Tine Vis mer

Forslag til frø og korn

Det er nesten bare fantasien som setter grenser for hva du kan ha i frokostblandingen. Så lenge du er forsiktig med tørket frukt og nøtter, er det bare å lasse på med korn og frø.

Her er noen eksempler på ting som er topp å ha i frokostblandingen:



Basisen:
Havregryn
Fullkorn av hvete, bygg eller rug
Solsikkefrø
Linfrø
Hvetekli
Gresskarkjerner

Smakstilsetning:
Kokos
Kanel
Kardemomme

Pynt:
Hakkede mandler, hasselnøtter, valnøtter, peanøtter el. (naturell)
Tørket frukt og bær (ikke sukret)

Hvis du spiser frokostblandingen med biter av frisk frukt og friske bær, eller frosne bær, har på yoghurt/biola/kulturmelk, og eventuel søter til med litt honning, har du sikret deg en mettende og næringsrik start på dagen.

LES OGSÅ: Dette er de sunneste nøttene

Til forsiden