SØNDAG KLOKKEN 19: Merk deg dette tidspunktet - det er nemlig da du er på ditt aller svakeste, matmessig. Foto: Getty Images/iStockphoto
SØNDAG KLOKKEN 19: Merk deg dette tidspunktet - det er nemlig da du er på ditt aller svakeste, matmessig. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Godteri

Ikke ha godteskålen fremme søndag kveld

Søndag klokken 19 er tidspunktet der vi lettest gir etter for matfristelsene ...

Publisert
Slankekurer, dietter og sunne kostholdsvaner har en merkelig tendens til å forsvinne i løse luften så fort det blir helg. Hvis du føler at du er i ferd med å sprekke, er det et tidspunkt du bør være ekstra på vakt.

En ny studie viser nemlig at søndag klokken 19.00 er det klokkeslettet hvor vi er på vårt aller svakeste, og har lettest for å falle for fristelser, skriver Daily Mail

LES OGSÅ: Slik unngår du å havne i fråtsefella

SVAK FOR SNACKS? Ettermiddagen er det tidspunktet flest slankekurer sprekker. Foto: Getty Images
SVAK FOR SNACKS? Ettermiddagen er det tidspunktet flest slankekurer sprekker. Foto: Getty Images Vis mer

– Tidspunktet du er på ditt aller svakeste

Undersøkelsen er utført av slankemiddelprodusenten Forza, hvor 750 personer deltok.

Her svarte cirka halvparten (48 prosent) at de hadde størst sannsynlighet for å kaste seg over godteskålen mellom klokken 19 og 22 på søndager.

– «Tjukkastiden» er et mareritt for slankere. Det er dette tidspunktet du er på ditt aller svakeste og det eneste som kan stoppe søtsuget ditt er en hengelås på kjøleskapet, sier Lee Smith, som er talsperson fra Forza.






LES OGSÅ: – Ikke la det gå for lang tid mellom lunsj og middag

Ettermiddagen verst

Risikoen for å overspise er høyest ut på ettermiddagen, skal vi dro 65 prosent av de som deltok i undersøkelsen. Bare tre prosent «klarer» å overspise under frokosten.

Hvis du dropper frokosten har du større sjanse for å ty til usunn mat, innrømmer 41 prosent.

Selv om mandag er en typisk dag folk starter sitt nye og sunne liv på, er det likevel dagen da man har lettest for å spise sukker- og fettholdig mat.

LES OGSÅ: Forspist deg? Dette skjer med magen din

GODTESTOP? Spis en god frokost, så er du bedre rustet for å takle søte fristelser på ettermiddagen. Foto: Getty Images/Hemera
GODTESTOP? Spis en god frokost, så er du bedre rustet for å takle søte fristelser på ettermiddagen. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer

Gode tips til å spise sunnere

Et godt råd til deg som sliter med å begrense mat- og godteriinntaket i helgene, er å prøve å stoppe når du føler deg mett, og ikke ha mat og godteri stående foran deg til enhver tid.



Prøv å sette noen grenser for deg selv. Skal du spise taco, kan du for eksempel begrense deg til to lefser, ikke fire - og de kan gjerne være grove. Kutt rømmen og tacochips eller skjell, og bruk lett-ost i stedet for vanlig ost.

Små grep er alt som skal til for å gjøre et måltid, eller kosen (bytt for eksempel melkesjokoladen ut med en 70 prosent kakao-variant) litt bedre for bukselinningen.

Her er noen flere gode råd:
  • Hold deg til én porsjon (og nei, det betyr ikke at du skal overlesse tallerkenen på første porsjon).
  • Er du ute på restaurant så hold fingrene borte fra brødkurven, og prøv å velge litt sunnere forretter (som suppe) og desserter (frukt).
  • Ikke kutt måltider i helgene. Det er mindre sjanse for å overspise dersom du har holdt fordøyelsen og magen gående hele dagen.
  • Ha alltid en sunn snack med deg i vesken - som et eple, noen usaltede nøtter eller en energibar. Da unngår du å fristes av nybakte boller, pølser eller annen usunn mat mens du er ute eller på bytur.
  • Dropp ting som tilfører unødige kalorier til helgekosen - bruk lettmelk i kaffe latten, dropp rømmen til fordel for kesam eller matyoghurt når du lager taco, og velg usaltede nøtter fremfor sukker- og fettrike yoghurtnøtter.
  • Ikke ha skåler med potetgull, sjokolade og snop stå fremme. Det er rett og slett altfor lett å overspise dersom maten kontinuerlig er innen syns- og rekke vidde.

    LES OGSÅ: Her er sannheten om smågodtet

  • Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer