Kostholdsråd

Ikke helt på topp? Kanskje du bør spise dette

Maten som fikser kroppsvondt.

Du spiser kanskje bare feil. Verking i ledd og dårlig hukommelse kan bøtes på ved hjelp av riktig mat. Foto: Panther Media
Du spiser kanskje bare feil. Verking i ledd og dårlig hukommelse kan bøtes på ved hjelp av riktig mat. Foto: Panther Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Er du sliten og har vondt i leddene? Ikke skyld på alderen. Det kan skyldes maten du ikke spiser. MSNBC gir deg fire typer mat som kan skru tiden tilbake.

Ungdomskilden finnes kanskje på kjøkkenet ditt.
- Vi spiser for mye bearbeidet mat, sier David Katz ved Yales Prevention Research Center.
- De inneholder ofte mange kalorier, og lite næringssoffer som vitamin B12 og omega 3, og vi ender opp med et underskudd på de viktige næringsstoffene.

Symptomene kan ofte forveksles med alderdom. Snakk med legen din - kanskje kan justeringer i dietten være nok til at du føler seg ung igjen.

1. Du er tom for energi

Du kan trenge mer Vitamin B12.

Dette næringsstoffet finner du i animalske matvarer, og det hjelper deg å regulere stoffskifte og energiproduksjon. B12 er nøkkelen til en sunn hjerne og nervestystem.
- Tretthet er et klassisk tegn på B12-mangel, sier Danine Fruge, førsteamanuensis og medisinsk direktør ved Pritikin Longevity Center & Spa i Miami.

Fastlegen din vil spørre deg om hva du spiser, om du sover nok og hvilke medisiner du tar. Sover du nok og er fysisk aktiv, men ikke spiser mye kjøtt eller melkeprodukter, så er oddsene gode for at du trenger litt ekstra B12 for å få tilbake energien.

Gode kilder til B12: Sjømat som fisk, muslinger og blåskjell. Magert kjøtt, svinekjøtt og kylling.

Les også: Slik holder du deg ung

2. Leddene dine verker

Du kan trenge mer mangan og kobber

Mangan og kobber er viktig både for å opprettholde leddbrusken og fleksibiliteten i leddene.
- I de fleste tilfeller kan tilførsel av disse næringsstoffene reversere normal slitasje, og eliminere smerte, sier Dale Peterson, direktør ved Comprehensive Wellness Center i Sapulpa.
- Kroppen kan faktisk reparere betydelige skader, hvis den får skikkelig hjelp.

Fastlegen din kan ved hjelp av en enkel blodprøve finne ut om leddsmertene dine er relatert til vanlig slitasje, eller en mer alvorlig betennelse. Hvis resultatet er normalt, har du ikke en alvorlig revmatisk sykdom, sier Peterson.

Gode kilder til mangan og kobber: Nøtter, biff og spinat - men du vil sannsynligvis ikke få i deg nok. Spør på apoteket hvilke kosttilskudd de kan anbefale.

3. Du er glemsom

Du kan trenge mer omega 3-fettsyrer
- Disse fettsyrene er en del av hjernens byggesteiner, forklarer Andrew Weil, direktør for Center for Integrative Medicine ved universitetet i Arizona.
- Får du ikke nok av disse gjennom kosten, blir arkitekturen i hjernen svak, og hukommelsen lider under det.

Balansen mellom omega 3-fettsyrer og omega 6 er like avgjørende. Ifølge Weil er bearbeidet mat full av omega 6-fettsyrer, og jo mer du spiser av det, jo mer omega 3 trenger du for å balansere nivåene.

Fastlegen din vil gjerne gå gjennom hva du spiser. Finnes det lite fisk, nøtter eller annen omega 3-holdig mat, kan det være svaret.

Gode kilder til omega 3: Lag maten fra bunnen. Spis laks, sild, kveite. Malt linfrø, valnøtter og mandler. Og selvfølgelig: tran.

Les også: Har du kuttet ut melka?

4. Du har forhøyet blodtrykk

Du kan trenge mer kalium

Kalium er et mineral som er viktig for syrebase-balansen i kroppen og for at nerver, muskler og nyrer skal fungere normalt. For lite kalium i kosten forstørrer de skadelige effektene av for mye salt i maten. Når nyrene forsøker å skylle ut saltet, mister du i tillegg mer kalium.
- ubalansen skader blodårene, og øker blodtrykket, sier Danine Fruge.
- Men å spise bedre kan løse problemet.

Fastlegen din kommer til å spørre deg om kostholdet ditt, det avslører det meste. Hvis det er noen tvil sjekkes blodsukker, kolesterolnivåer, nyrefunksjon og andre undersøkelser.

Gode kilder til kalium: Kalium finnes i de fleste matvarer, særlig i frukt (hurra for bananer) og grønnsaker, fisk, kjøtt og korn.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer