PØSER DU PÅ?: Det er liten vits i å hive innpå med ulike kosttilskudd. Så fremt du spiser sunt og variert og ikke har spesielle mangler/sykdommer, trenger kroppen din kun et fåtall - og de finner du i saken nedenfor! Foto: Thinkstock.com
PØSER DU PÅ?: Det er liten vits i å hive innpå med ulike kosttilskudd. Så fremt du spiser sunt og variert og ikke har spesielle mangler/sykdommer, trenger kroppen din kun et fåtall - og de finner du i saken nedenfor! Foto: Thinkstock.com
Vitaminer

Ikke hiv innpå med kosttilskudd

Dette er de eneste vitaminene og mineralene du bør ta i pilleform - om vinteren.

Svelger du alt du hører? Det bør du ikke gjøre med kosttilskudd.

Overdreven bruk av kosttilskudd har vist seg å ha liten, eller i verste fall negativ effekt på helsen din.

Ernæringsfysiolog Tine Sundfør forklarer hvilke kosttilskudd som er nødvendig for kvinner om vinteren og ellers i året.

– Finner du et kosttilskudd som inneholder omega-3 fettsyrer og D-vitamin, er du på god vei. Om vinteren er dette nemlig det eneste kosttilskuddet vi trenger! Begge gir effekt på vinteren da vi får for lite sollys, og mange sliter med å få i seg nok frukt og grønt , sier hun til KK.no.

D-vitamin er ikke et tilskudd du behøver om sommeren.

Omega-3 fettsyrer har en positiv helseefekt i forhold til hjerte - og karsykdommer, og det virker lindrende på betennelser, som blant annet leddgikt og revmatisme.

LES OGSÅ: 10 tips til et bedre kosthold

EKSPERT: Tine Sundfør er ernæringsfysiolog. Ifølge Sundfør er det kun noen tilskudd du bør ta i vintermånedene. Foto: Adéle Cappelen Blystad
EKSPERT: Tine Sundfør er ernæringsfysiolog. Ifølge Sundfør er det kun noen tilskudd du bør ta i vintermånedene. Foto: Adéle Cappelen Blystad Vis mer

Helt unødvendig






Antioksidanter i pilleform gir derimot ingen bevist helseeffekt, rett og slett fordi produsentene ikke finner riktig kombinasjon mellom antioksidanter og andre vitaminer.

Det er også bevist at overdreven bruk av kosttilskudd kan være farlig.

Det er bevist at antioksidanter i frukt og grønt er fordelaktig for oss - nettopp fordi de jobber i samarbeid med mange andre vitaminer og mineraler.

LES OGSÅ: KK-ekspertene om riktig kosthold

Hvordan velge riktig?

– Det du skal se etter, er langkjedede fettsyrer. Kortkjedede fettsyrer gir ingen bevist effekt, forteller Sundfør:

– Om du snur oppbevaringsboksen til kosttilskuddet, skal du finne merket ETA/DHA. I kosttilskuddet du tar, bør det være minst ett gram av disse tilsammen.

Ønsker du å få «litt ekstra» ut av kostholdet ditt, bør du gå for et multivitamintilskudd der den ene pillen inneholder små og riktige doser av det du trenger.

Kvinner har egne behov

På grunn av menstruasjon kan det være at du har jernmangel. Jern er heller ikke et stoff du skal overdrive bruken av, så kontakt lege og få konstatert at du har jernmangel før du tar tilskuddet.

– En annen ting kvinner trenger, er kalsium. Vi har for lite melkeprodukter i kostholdet vårt og spiser generelt mindre enn menn, så det er høyst sannsynlig at vi har mangel på mineralet, forklarer Sundfør.

LES OGSÅ: Ikke glem å ha dette på pizzaen
Til forsiden