BLIR DET ALLTID LIGGENDE IGJEN RESTER FRA GRØNNSAKENE DINE? Ikke la dem bli liggende så lenge at de går ut på dato. Bruk dem heller til dette! Foto: Getty Images/iStockphoto
BLIR DET ALLTID LIGGENDE IGJEN RESTER FRA GRØNNSAKENE DINE? Ikke la dem bli liggende så lenge at de går ut på dato. Bruk dem heller til dette! Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Grønnsaker

Ikke kast disse grønnsaksrestene

Slik får du brukt opp maten som ofte blir liggende i kjøleskapet.

Publisert
Etter en rask opprydding i kjøleskapet, er nok sannsynligheten stor for at du vil finne mange matvarer som er gått ut på dato.

I tillegg til middagsrester, er det nok også mange som vil finne rester etter grønnsaker som bare blir liggende til du en dag må kaste dem i søpla.

Men enten du har litt igjen av en hodekål, eller det er en halv kålrot, er det faktisk mulig å bruke det til noe, skriver Opplysningskontoret for frukt og grønt (Frukt.no).

LES OGSÅ: Ikke varm opp denne restematen

Derfor bør du bruke opp grønnsakene

Etter en liten spørrerunde på Facebook fant de raskt ut at de grønnsakene som oftest blir liggende igjen i kjølekskapet er nettopp; hodekål og kålrot.

For selv om det ikke er alle matrester du bør spare på, er det ingen grunn til å kaste disse gosakene når middagen er spist.

Det er faktisk en ypperlig mulighet til å snike inn en av dine «fem om dagen», i tillegg til at du fyller på med masse viktige næringsstoffer og vitaminer.

For eksempel er kålrot proppfull av vitamin C, som er grunnen til at planten omtales som «Nordens appelsin». Flere undersøkelser har også slått fast at grønnsaker som kålrot og kål, har en beskyttende effekt mot slag, samt hjerte- og karsykdommer.

LES OGSÅ: Så mye kjøtt trenger du i uken

Slik kan du bruke dem

Enten det er kålrot, hodekål, eller andre vanlige middagsgrønnsaker som brokkoli, blomkål eller løk, er det fullt mulig å bruke det til noe - bare sjekk her!

Blomkål
Hvis du har en halv blomkål liggende, kan du for eksempel lage butterdeiginnbakt blomkål. De passer ypperlig til røkelaks. Et annet alternativ er blomkålkrem, som passer godt til kamskjell.

Sjekk oppskriftene på Frukt.no: butterdeiginnbakt blomkål, blomkålkrem.

Spiser du i tillegg blomkål sammen med brokkoli, kan du tenke på at de er enda sunnere sammen - og kan faktisk forebygge kreft.

Squash:
På vinterstid er det supert å bruke squash til en smoothie, mens på sommeren er det ekstra godt med squash på grillen.

Du bør imidlertid være sikker på at du bruker de riktige ingrediensene, ellers kan du risikere at den blir enda mer fetende enn brus.

LES OGSÅ: Derfor bør du droppe kjøpesalsa

Vårløk:
Passer utmerket til å bruke i sauser og dressinger. Prøv den for eksempel i en roquefortdressing med worcestersaus? Det smaker spesielt godt til salater.

Sjekk oppskriftene her: Roquefortdressing med worcestersaus.

Kålrot:
Selv om mange forbinder kålrot med julen, passer den til mye annet også.

Blant annet er grønnsaken supergod i gryteretter eller bakt i ovnen, eller du kan skjære den opp i staver og spise som snacks - gjerne sammen med en god dipp.

LES OGSÅ: Ja, du trenger fett hver dag

Løk:
Løk er en basisgrønnsak du kan bruke til de fleste retter. Det er enkelt å bruke i en omelett eller en pastasaus. Et annet alternativ er å bruke den for å lage en løksuppe, som ofte har en fast plass på menyen til de fleste franske gourmet-restauranter.

Sjekk oppskriften her: Løksuppe.

Hodekål:
Har du en halv hodekål liggende i kjøleskapet kan det være en god idé å bruke den til å lage en wok. Det gir deg også muligheten til å inkludere andre grønnsaker som kanskje har blitt liggende igjen i kjøleskapet.

Et annet alternativ er å lage coleslaw - prøv for eksempel en variant fra New Orleans.

Sjekk oppskriften her: Coleslaw.

LES OGSÅ: Så mye kan du egentlig spise

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer