MISTER GODSTOFFENE: Helseeffekten av alle disse kåltypene forringes under koking. Foto: Getty Images/iStockphoto
MISTER GODSTOFFENE: Helseeffekten av alle disse kåltypene forringes under koking. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Grønnsaker

Ikke kok kålen

Sjekk hvilken helseeffekt du går glipp av.

Kål er proppet med godsaker som er bra for kroppene våre.

Blant annet inneholder den en gruppe bioaktive naturstoffer kalt glucosinolater, som undersøkelser har vist at beskytter mot kreft.

Dette hjelper imidlertid ikke mye når vår kokekultur ødelegger godsakene i kålen. Nordmenn har en tendens til å overkoke grønnsaker, og spesielt for kål er dette dårlige nyheter.

LES OGSÅ: Disse grønnsakene blir du mett av

Damp eller stek den

Forskere ved University of Warwick i Storbritannia har testet innholdet av glucosinolater i forskjellige kåltyper, etter å ha tilberedt kålen på ulike måter.

Først kokte de kålen i 30 minutter. Det viste seg at brokkoli mistet 77 prosent av glucosinolat-innholdet sitt. Rosenkål mistet 58 prosent, blomkål 75 prosent og grønnkål mistet 65 prosent av glucosinolatene.

LES OGSÅ: Slik bør du tilberede grønnsakene dine

Samtlige andre tilberedingsmetoder viste seg å fungere mye bedre. Verken damping i 0-20 minutter, koking i mikrobølgeovn i 0-3 minutter eller steking i panne i 0-5 minutter senket glucosinolat-innholdet i noen av kåltypene nevneverdig.

For å redusere nivået av glucosinolater under frysing må man helt ned i en temperatur på -85 grader celsius. Du kan fint oppbevare alle kåltyper i kjøleskap i godt over en uke.

Les mer om studien her.

Denne artikkelen har tidligere vært publisert på KK.no, men har blitt funnet frem for å glede nye lesere.