IKKE SULT DEG: Det å sulte seg, eller kutte kaloriinntaket dratisk, for å gå ned i vekt, er aldri en god idé. Og hvert fall ikke om du trener mye i tillegg.  Foto: agneskantaruk - Fotolia
IKKE SULT DEG: Det å sulte seg, eller kutte kaloriinntaket dratisk, for å gå ned i vekt, er aldri en god idé. Og hvert fall ikke om du trener mye i tillegg. Foto: agneskantaruk - FotoliaVis mer

Sulte Seg

Ikke kutt kalorier hvis du trener

Det kan nemlig ødelegge både for vekttap og treningseffekt, mener ekspertene.

Er du en av dem som tror det er om å gjøre å spise minst mulig og trene mest mulig når du skal ned i vekt?

Det stemmer at grunnlaget for å gå ned i vekt er å spise mindre enn du forbrenner, men blir underskuddet for stort kan det resultere i at du oppnår motsatt effekt av det du ønsker.

Og dette gjelder spesielt hvis du trener i tillegg.

LES OGSÅ: Riktig mat før og etter trening

Ikke bra å sulte seg ned i vekt

IKKE SPIS FOR LITE: Hvis du trener mye i tillegg, kan det resultere i at du sulter deg ned i muskelmasse og ut av form.
IKKE SPIS FOR LITE: Hvis du trener mye i tillegg, kan det resultere i at du sulter deg ned i muskelmasse og ut av form. Vis mer

Cornelis Elander, som er personlig trener i Hollywood, forteller til KK.no at det «å sulte seg» ned i vekt samtidig som du trener mye aldri er en god løsning.- Det å spise for lite kan faktisk resultere i motsatt effekt av hva du kanskje både skulle tro og gjerne ønsker deg – man ender ofte opp med å sulte seg selv ned i muskelmasse og ut av form.

- Det er slik at jo høyere prosentandel muskelmasse, noe du da må trene og ikke minst spise nok for å oppnå, vil du også kunne forbrenne mer selv i hvilemodus. Av den grunn er det derfor viktig at du også spiser ofte og nok hverdagen igjennom, sier han.

KKs treningsekspert Anne Marte Sneve mener i likhet med Elander at det ikke er gunstig å sulte seg, eller kutte matinntaket når man trener.

- Dette sender signaler til kroppen om «å skru ned på sparebluss», noe som er negativt for forbrenning, muskelmasse og energifølelse. Gi heller kroppen signaler om at det ikke er hungersnød, men at den jevnlig vil få tilførsel av sunn mat.

- Da vil forbrenningen forbli høy og risikoen for å gå på en smell «der man bare må ha noe rask energi» vil bli mindre. I tillegg vil du jevnt over ha bedre energi til å både trene og være i aktivitet, forteller hun til KK.no.

EKSPERTEN: Anne Marte Sneve, som er KKs nye treningsekspert.  Foto: Charlotte Wiig
EKSPERTEN: Anne Marte Sneve, som er KKs nye treningsekspert. Foto: Charlotte Wiig Vis mer

LES OGSÅ: Så mye må du kutte for å gå ned i vekt

Få i deg riktig mat til riktig tid

I stedet for å kutte ned på matinntaket ditt, mener Elander du bør fokusere på å spise riktig mat til riktig tid. På den måten vil du få et mye bedre resultat av treningen.

- Jeg mener frokost er dagens viktigste måltid, enten du ønsker å legge på deg muskelmasse, eller du har som mål å gå ned i vekt. Dette er også måltid der du lettere kan unne deg selv noen kalorier og karbohydrater ekstra – så spis frokost!

- Du kan for eksempel spise grovt brød/knekkebrød med for eksempel kokt skinke/kalkunpålegg, sild, egg, eller ost. Og topp det gjerne med en tomat eller agurk på toppen!

KVELDSMAT: Det er ikke farlig å spise noe etter klokken 21 så lenge du velger noe sunt.  Foto: stokkete - Fotolia
KVELDSMAT: Det er ikke farlig å spise noe etter klokken 21 så lenge du velger noe sunt. Foto: stokkete - Fotolia Vis mer

Videre forteller han at du gjerne kan spise varmmat til lunsj, men at du bør styre unna «lunsj-feller» som for eksempel fløtegratinerte poteter, fet fiskesuppe, hamburgere og ikke minst pommes frites.

- Jeg vil anbefale deg å holde deg til den tradisjonelle «matpakken», og gjerne velge mye av det samme som til frokosten. Ellers kan du også gå for sushi/sashimi dersom du spiser lite ris, salater hvis du er forsiktig med dressingen eller for eksempel havregrøt og omelett.

Når det kommer til middag mener han at du kan innta litt flere kalorier enn ved lunsj og mellommåltidene, men at du likevel bør velge noe magert og proteinrikt, særlig siden dette gjerne er måltidet du inntar rett etter en hard treningsøkt.

- Ellers er det også viktig at du her får i deg nok med grønnsaker, og det kan derfor være smart å gå «the Italian way» med en liten salatbolle ved siden av hovedretten, sier han.

VIKTIG MED NÆRING: Cornelis Elander, også kjent som Hollywood-treneren, mener riktig kosthold er alfa og omega hvis du ønsker best treningseffekt.  Foto: Per Ervland
VIKTIG MED NÆRING: Cornelis Elander, også kjent som Hollywood-treneren, mener riktig kosthold er alfa og omega hvis du ønsker best treningseffekt. Foto: Per Ervland Vis mer

LES OGSÅ: Bytt ut dette - gå ned i vekt 

Ikke legg deg sulten

Men det er ikke bare viktig å spise en god frokost, lunsj og middag. Elander forteller at det er vel så viktig å få i seg litt kveldsmat.  

- Mange har «regelen» om å ikke spise etter klokken åtte eller ni, og ender derfor ofte opp med å  sulte seg selv ned i muskelmasse og ut av form. Det vil derfor være helt essensielt at du inntar et mindre måltid senere på kvelden.

- Dette kan for eksempel bestå av litt cottage cheese, nøtter, salat, avokado, en proteinshake eller til og med litt mørk sjokolade. Som jeg pleier å si til mine klienter her i Hollywood; litt søtt skal være lov så lenge du bare trener ofte og hardt nok.

Dette er Sneve helt enig i.

- Jeg vil anbefale å ikke legge en tung middag så sent på kvelden, men et fornuftig kveldsmåltid bestående av det Elander nevner. I tillegg vil jeg legge til egg. Egg er en fantastisk proteinkilde i reneste form. Et kokt egg eller to på et knekkebrød med litt avocado er en slager her i huset når jeg skal ha mitt siste måltid for kvelden, sier hun.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: