SUNT? Ikke la deg lure av navnet på frokostblandingen og bildet på pakken, flere av frokostblandingene er ikke alltid så sunne som de ser ut. Foto: Stine Helén Tunstrøm
SUNT? Ikke la deg lure av navnet på frokostblandingen og bildet på pakken, flere av frokostblandingene er ikke alltid så sunne som de ser ut. Foto: Stine Helén Tunstrøm
Frokostblanding

Ikke la deg lure av «sunne» frokostblandinger

Kan fort inneholde mer sukker og kalorier enn du tror.

KK.NO: Å spise en god og næringsrik frokost er viktig for å få en god start på dagen, men mange av oss kan synes at brødmat blir litt for tørt på morgenen, og foretrekker derfor frokostblandinger.

Det finnes svært mange ulike frokostblandinger å velge mellom i butikkene, og det er kanskje ikke alltid så lett å vite hva som er det sunneste valget. 

Mens noen er åpenbare sukkerbomber finnes det andre typer som kan se riktig så sunne ut – men er de egentlig det?

– Mange ser nok på bildet på pakken og leser navnet, og lar seg påvirke av det. Står det for eksempel «fitness» på pakken er det lett å tro at dette er et sunt og godt valg. Men det er en god regel å alltid sjekke innholdet for sikkerhetsskyld, sier klinisk ernæringsfysiolog i BraMat.no, Cathrine Borchsenius til KK.no.

Og det er spesielt to ting hun anbefaler at du ser etter på etiketten – nemlig sukker og fiber.

– Først og fremst bør man se etter et lavt sukkerinnhold og et høyt fiberinnhold. Det er det beste tipset, sier hun.

LES OGSÅ: Slik blir du lurt av porsjonsmerking på frokostblandinger

SJEKK INGREDIENSENE: Når du skal kjøpe frokostblandinger er det lurt å se etter et lavt sukkerinnhold og et høyt fiberinnhold på etiketten. Foto: Scanpix/NTB
SJEKK INGREDIENSENE: Når du skal kjøpe frokostblandinger er det lurt å se etter et lavt sukkerinnhold og et høyt fiberinnhold på etiketten. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

Ingrediensene skal være listet opp slik at det som står først er det frokostblandingen inneholder mest av. Dersom sukker for eksempel er nummer to på lista betyr det at sukker er det det er nest mest av i produktet.

Også klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør har tidligere sagt til KK.no at mange kornblandinger inneholder mye sukker og fett, samt lite fiber.

– En bra kornblanding bør ha maksimalt 14 gram sukkerarter og minimum ti gram kostfiber per 100 gram. I tillegg bør du sjekke innholdet av mettet fett. Det bør ikke overstige to gram per 100 gram, har hun uttalt.

KOSTHOLDSEKSPERT: Klinisk ernæringsfysiolog i BraMat.no, Cathrine Borchsenius. Foto: All Over Press
KOSTHOLDSEKSPERT: Klinisk ernæringsfysiolog i BraMat.no, Cathrine Borchsenius. Foto: All Over Press Vis mer

Test avslører mye sukker

Tidligere i år har Borchsenius og ekspertene hos BraMat testet ulike frokostblandinger og müsliblandinger for å finne ut hvilke som er de beste valgene.

Resultatene viste at mens noen var sunne og næringsrike, var det også noen som inneholdt mer sukker enn du kanskje er klar over. 

Blant musliblandingene var det flere typer som fikk toppscore, med lite sukkerinnhold og godt med fiber. Deriblant to typer av Vita hjertego og fem ulike typer fra Axa, i tillegg til Synnøve Granola jordbær, Coop Müsli fibre & fruit, First Price fruktmüsli, Coop Northug sports müsli og Rema 1000 Fruktmüsli.

Men det var også hele syv ulike müslityper som kun fikk to på terningen på grunn av et høyt innhold av sukker, og for lite fiber. Dette fra merker som Quaker Crüsli, Opplagt, First Price, Rema 1000 og også her Axa.

Når det gjald andre frokostblandinger var det flere som inneholdt bra med fiber, med Quaker Havre fras og Weetabix Original som to av vinnerne. Det var fortsatt mange som inneholdt altfor lite fiber og altfor mye sukker, og noen inneholdt også mye mettet fett og kalorier. 

– Når det gjelder fett trenger man ikke se på totalt fettinnhold med mindre man skal passe vekta. Det viktigste her er at det er mer av det gode umettede fettet, og mindre av det mettede fettet, forklarer ernæringsfysiologen.

Godt med fiber er det viktigste

Selv om vi burde passe på hvor mye sukker frokostblandingen inneholder, er det likevel ikke slik at man trenger å være helt hysterisk.

Ifølge Borchsenius kan det å spise en frokostblanding som inneholder litt sukker være greit av og til. 

LES OGSÅ: Lag din egen næringsrike müsli

VELG FIBER: Har du en aktiv hverdag er det ikke helt krise om du får i deg litt sukker i froksotblandingen, det viktigste er at den inneholder greit med fiber. Foto: Scanpix Norway
VELG FIBER: Har du en aktiv hverdag er det ikke helt krise om du får i deg litt sukker i froksotblandingen, det viktigste er at den inneholder greit med fiber. Foto: Scanpix Norway Vis mer

Dersom du for eksempel har et barn som er kresen i matveien på morgenen er det bedre at de faktisk får i seg frokost – enn at de ikke spiser noe. I tillegg har det også litt å si på hvordan livsstilen din er ellers.

– Dersom du for eksempel har et barn som er kresen i matveien på morgenen er det bedre at de faktisk får i seg frokost – enn at de ikke spiser noe, sier hun.

I tillegg har det også litt å si på hvordan livsstilen din er ellers. Er du slank og veltrent vil et lite påfyll av karbohydrater (sukker) etter en treningsøkt være bra om du trener mye.

– Det er for eksempel litt avhengig av hvor aktiv du er. Lever du et aktivt liv er det ikke for ille å få i seg litt sukker, for da vil man uansett bruke opp denne ekstra energien, forklarer Borchsenius.

Det viktigste er likevel at frokostblandingen inneholder godt med fiber, dette er et viktig næringsstoff som vil gjøre at du holder deg mett lenger.

– Hvis du får i deg mye fiber i frokosten vil dette kunne påvirke blodsukkeret ditt positivt resten av dagen. Det er mer varig energi som tar lenger tid å fordøye, og det blir lettere å gjøre andre sunne valg i løpet av dagen siden du unngår blodsukkerfall, forteller hun.

Til forsiden