SINT?: Det er viktig å få sinne ut. Men du bør ikke la det tippe over til negativt sinne.
SINT?: Det er viktig å få sinne ut. Men du bør ikke la det tippe over til negativt sinne.
Livsstil

Ikke la sinnet ta overhånd

Biter du i deg sinnet eller tenner du på alle plugger?

Hvordan reagerer du hvis dine nærmeste venninner drar på jentetur uten deg? Eller om partneren din bruker feriepengene på utstyr til motorsykkelen?

Sinne kan også utløses av hverdagslige utfordringer som kassakø på butikken, rushtrafikk, gnagende sult eller for lite søvn. 

Hvordan vi takler de boblende følelsene er imidlertid høyst forskjellig.

Noen reagerer som en verbal kruttønne. Andre biter sinnet i seg. Gang på gang, år etter år. De unnskylder motparten, glatter over, spøker det bort.

LES OGSÅ: Tenner du på alle pluggene?

Utadvendt og innadvendt sinne

Det som avgjør om sinnet blir et problem eller ikke, er hvordan vi bruker det. 

Hvorfor reagerer vi ulikt?

– Jeg skiller mellom utadvendt og innadvendt sinne. Mennesker i den første kategorien kan bruke kjeft, true, trakassere, håne, sparke i en dør eller kaste mobiltelefonen ut av vinduet eller bruke fysisk vold mot andre. De viser tydelig uttrykk for sitt si

nne, sier gestaltterapeut Torbjørn Aas ved Follo Psykoterapi. 

Her er det snakk om det umodne, ubetenksomme, skadelige sinnet, med sinnereaksjoner som vi angrer på eller skammer oss over i ettertid.

BRA MED LITT SINNE: – Sinne kan være nyttig, og kan i mange ­situasjoner hjelpe oss, sier Aas.
BRA MED LITT SINNE: – Sinne kan være nyttig, og kan i mange ­situasjoner hjelpe oss, sier Aas. Vis mer

- Den andre gruppen forsøker å ta kontroll over sinnet sitt ved å holde det tilbake. Dette er imidlertid ikke noen god løsning på sinneproblemer fordi det lett kan føre til muskelspenninger og depresjoner.

LES OGSÅ: Dårlige vaner som er bra for deg

Sivilisert sinne

– Sinne kan være nyttig, og kan i mange ­situasjoner hjelpe oss. Det kan for eksempel være en måte å markere grenser på eller å hevde vår rett.

- Det kan også være et signal til andre om at de går for langt eller gjør noe galt, påpeker Aas. 

Det er på ingen måte en god idé å være helt uten hemninger når man uttrykker sinnet sitt. Dette betyr ikke at du aldri skal være sint. Derimot skal du kontrollere sinnet ditt. Torbjørn Aas mener det er fullt mulig å forebygge et ampert sinne.

LES OGSÅ: Du stresser mest kl 0725

Du er problemet

– Det er ganske vanlig å legge skylden på den andre – «hvis bare han kunne …» Men ansvaret for vårt eget ubeherskede sinne ligger alltid hos oss selv, ikke hos den andre.

Derfor må fokuset rettes mot oss selv, ikke mot den andre. Man må gå til roten av problemet og spørre seg selv: «Hvorfor blir jeg egentlig sint?» Dette er ubevisst hos mange.

Det handler om å ta tak i de vonde følelsene eller de behovene man har som er viktige og lære å uttrykke seg på en ny måte. Det ideelle er å bruke det positive sinnet, og la det negative ligge, konkluderer Aas. 

LES OGSÅ: Dette sier kroppsspråket ditt

Denne saken er hentet fra KK utgave 32. 

Til forsiden