SØVN + HELGER: Det å sove lenge i helgen kan påvirke hjernen din negativt, og i verste fall føre til hukommelsestap og øke risikoen for demens.  Foto: contrastwerkstatt - Fotolia
SØVN + HELGER: Det å sove lenge i helgen kan påvirke hjernen din negativt, og i verste fall føre til hukommelsestap og øke risikoen for demens. Foto: contrastwerkstatt - Fotolia Vis mer

Søvn

Ikke ligg for lenge i senga i helgen

Det kan ha en negativ effekt på hjernen din.

Publisert
For mange er et av helgens største høydepunkter at man kan ligge litt lenger under dyna, med god samvittighet.

Etter en krevende uke føler vi rett og slett at vi fortjener å unne oss en ekstra time eller to på øyet.

Og det er lov det, så fremt du ikke gjør det i mange mange timer, eller hver dag

Ny forskning viser nemlig at det å sove lenge, altså godt over ni timer per natt, kan ha en negativ innvirkning på hjernen, skriver Daily Mail .

LES OGSÅ: Slik sover du bedre

HUKOMMELSE: Dersom du sover mer enn ni timer per natt kan dette faktisk svekke hukommelsen din.  Foto: Getty Images/Wavebreak Media
HUKOMMELSE: Dersom du sover mer enn ni timer per natt kan dette faktisk svekke hukommelsen din. Foto: Getty Images/Wavebreak Media Vis mer

Hukommelsestap og demens

Studien, som ble utført av forskere ved University Hospital i Madrid og Columbia University i New York, viser at det å sove en del timer ekstra kan fremskynde hukommelsestap og muligens øke risikoen for demens.

Forskerne gjennomførte en treårig studie hvor 2700 personer i 60- og 70 årene deltok.

I begynnerfasen av studiet fikk hver og en av testpersonene gjennomført en mini -Mental State Examination (MMSE), som er en test som vurderer hjernens funksjon.

I løpet av de tre påfølgende årene skulle testpersonene føre inn detaljerte registreringer av søvnmønsteret sitt.

Resultatet viste at 49 prosent av personene hadde et normalt søvnmønster, som er omtrent seks til åtte timer per natt, mens 40 prosent sov lenger enn gjennomsnittet, noe som tilsvarte over ni timer per natt.

De resterende personene hadde i gjennomsnitt fem timer eller mindre på øyet, som igjen er unormalt lavt.

LES OGSÅ: For lite søvn gir deg rynker





Lavere score

På slutten av studiet tok de frivillige testpersonene MMSE-testen igjen. Resultatet viste at alle de tre gruppene scoret lavere enn det de gjorde tre år tidligere.

Men det viste seg at nedgangen i hjernens funksjon var størst hos personene som i gjennomsnitt sov mer enn ni timer per natt.

Faktisk var nedgangen i hjernefunksjon dobbelt så høy som hos personene som sov seks til åtte timer per natt.

I en rapport om funnene forteller forskerne at det var en klar forskjell mellom disse to gruppene. Scoren til de som sov lenge falt mye raskere.

– Forskningen tyder på at lengden på tiden du sover og kognitiv helse kan ha en sammenheng, har Doktor Doug Brown fortalt.

Han fastslår likevel at videre studier er nødvendige for å fastslå om søvnlengden kan være årsaken til negative innvirkninger på hjernen.

LES OGSÅ: Sørg for å få nok timer på puta

Ikke depp for mye - litt ekstra søvn er bra

Ok, så du bør aller helst ikke sove så veldig mye mer enn ni timer per natt, på generelt basis.

Men det å sove litt lenger en gang i blant i helgene, er ikke nødvendigvis det mest skadelige. En annen undersøkelse - som KK.no tidligere har skrevet om, har nemlig vist at det å få noen timer ekstra på øyet, særlig hvis du sliter med søvnen ellers, også kan ha positive effekter.

Studien viste at det å sove noen timer ekstra i helgen kan redusere sjansen for å utvikle type 2 diabetes, også kjent som livsstilsdiabetes.

Type 2 diabetes har også tidligere vært assosiert med lite søvn, og det er en kjent sak at diabetes kan føre til alvorlig hjerte- og karsykdom.

–Vi fant ut at noen timer ekstra søvn i helgen, gjør at kroppen lettere klarer å nyttiggjøre seg av insulin, har forsker Peter Liu sagt til Health&Wellbeing.com

Produksjonen av insulin er dårligere hos de med type 2 diabetes, og funnene til forskerne er derfor viktige.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer