IKKE MOS POTETEN. I alle fall om du er opptatt av sukkerinntaket ditt.  Foto: Dorling Kindersley ltd / Alamy/All Over Press
IKKE MOS POTETEN. I alle fall om du er opptatt av sukkerinntaket ditt. Foto: Dorling Kindersley ltd / Alamy/All Over Press Vis mer

Poteter

Ikke mos poteten

Det gjør den mindre sunn.

KK.NO: Poteten har de siste årene fått mye og kanskje ufortjent tyn av lavkarbotilhengere. 

Poteten er faktisk en god kilde til både fiber, mineraler og vitaminer - spesielt jern og C-vitaminer.

Fagsjef og ernæringsfysiolog i Grete Roede AS, Kari H. Bugge, har dessuten fortalt KK.no at du trygt kan spise to-tre middels store poteter daglig, uten å være redd for å legge på deg.

Det som imidlertid påvirker sunnhetsgraden av poteten er hvordan du tilbereder den.

LES OGSÅ: Lei pasta, ris og poteter? Prøv disse i stedet

DEN SUNNESTE VARIANTEN. Poteten inneholder minst sukker når den er kokt og kald. Foto: Profimedia.CZ a.s. / Alamy/All Over Press
DEN SUNNESTE VARIANTEN. Poteten inneholder minst sukker når den er kokt og kald. Foto: Profimedia.CZ a.s. / Alamy/All Over Press Vis mer

Avkjøl gjerne

Kokte, kalde poteter har mindre lett fordøyelig stivelse enn nykokte poteter. Stivelsen i poteten blir resistent når den avkjøles, slik at den ikke brytes ned og tas opp i tynntarmen. 

Derfor vil virkningen på blodsukkeret være mindre når du spiser poteten kald, for eksempel i en potetsalat. Les mer om dette i denne KK.no-saken.

Mer sukker med mosing

La være å lage potetmos dersom du passer på sukkerinntaket ditt.

Rodney Bilton er professor ved John Moores universitet i Liverpool, og har forsket på kosthold i en årrekke.

Han har gitt ut boken «Know What to Eat», der han blant annet redegjør for hva ulik behandling av mat gjør med sunnhetsgraden av den.

Her kommer det fram at det å mose poteten øker sukkerinnholdet i poteten, faktisk så mye som med 25 prosent.

25 PROSENT MER SUKKER. Potetmos er godt, men selve mosingen frigjør sukkeret i poteten. Foto: Food and Drink Photos / Alamy/All Over Press
25 PROSENT MER SUKKER. Potetmos er godt, men selve mosingen frigjør sukkeret i poteten. Foto: Food and Drink Photos / Alamy/All Over Press Vis mer

Under mosing knuses nemlig sammenklebede stivelsespartikler, og dette bidrar til at sukker frigjøres. 

Kroppen din tar dermed opp mer sukker fra potetmos enn fra hele poteter.

Det samme skjer med andre matvarer. Du får i deg mer sukker fra eplepuré enn fra hele epler, og mer sukker fra eplejuice enn fra eplepuré - selv om mengden epler som er brukt er den samme.

LES OGSÅ: Skrell poteter på fem sekunder

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: