<strong>TRENGER DU TANG FOR Å FÅ DEN PÅ DEG? DROPP DET:</strong> For trange bukser kan i verste fall gi syndromet meralgia parestetika. Dette oppstår når konstant press mot kroppen fører til at nerver i beina og hoftene kommer i klem.  Foto: All Over Press
TRENGER DU TANG FOR Å FÅ DEN PÅ DEG? DROPP DET: For trange bukser kan i verste fall gi syndromet meralgia parestetika. Dette oppstår når konstant press mot kroppen fører til at nerver i beina og hoftene kommer i klem. Foto: All Over Press Vis mer

Klær

Ikke press deg inn i denne trendbuksa

Slengbuksene kommer for fullt denne våre og skal være stramme og gå høyt opp i livet. Men er de for trange, kan de være helsefarlige.

Publisert
Sist oppdatert
En av vårens heteste trender er 70-tallsinspirerte klær, og et av de klareste nøkkelplaggene er de trange slengbuksene med høyt liv. Det kan se riktig så lekkert ut, særlig hvis du lar den gå helt ned til bakken, bruker hæler og har overdelen oppi buksa.

Men selv om disse buksene kanskje viser frem det du tidligere har forsøkt å skjule, må du ikke la de være så trange at du presser deg inn i dem med tang i badekaret.

Du kan miste følelsen i beina

For hvis du er en hyppig bruker av altfor trange jeans kan du ende opp med flere plager enn en vondt mage.

MarieClaire.com skriver at det kan være et faremoment med bukser som er altfor trange. Syndromet har til og med et navn; meralgia parestetika.

Dette oppstår når konstant press mot kroppen fører til at nerver i beina og hoftene kommer i klem, og rett og slett slutter å fungere. Du merker det ved at det oppstår en merkelig brennende kribling som beveger seg opp og ned i lårene dine. Samtidig blir beina og hoftene følelsesløse.

Våren byr på trange bukser som går høyt opp i livet, og dette kan gjøre at flere ellers så friske moteløver rammes av dette syndromet.

Ikke gå med dem hver dag

Trange jeans kan fort skape ubehag i form av merker på kroppen, fordøyelsesproblemer og irritasjoner i underlivet, så pass på at du ikke tyr til disse buksene altfor ofte.

Det finnes imidlertid noen tips for å unngå disse problemene. Ikke bruk syntetisk undertøy under buksene og velg heller bomullstruser som lar kroppen puste.

Velg en modell som sitter forholdsvis trangt i beina, men som ikke knager på hoftene. I tillegg skal du kunne sitte uten at du har vanskelig for å puste.

Gir ikke varige mén

Ifølge legene går tilstanden over når du skifter til løseresittende plagg. MarieClaire anbefaler faktisk også at du skal la hælene stå når du bruker trange bukser, siden høye sko gjør at du skyter hoftepartiet frem og øker presset på kroppen. Vårt komfortips er derimot å velge en bukse som faktisk passer deg. Det vil både se bedre ut og føles godt.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer