SUNT OG GODT: Epler er både godt og næringsrikt. Ny forskning viser også at ett av stoffene i skallet på eple kan fremme muskelvekst. Foto: Colourbox
SUNT OG GODT: Epler er både godt og næringsrikt. Ny forskning viser også at ett av stoffene i skallet på eple kan fremme muskelvekst. Foto: Colourbox Vis mer

Eple

Ikke skrell eplet ditt!

Skallet inneholder mange sunne næringsstoffer.

Det er ikke uten grunn at man sier «an apple a day keeps the doctor away».

Epler er nemlig proppfulle av sunne næringsstoffer, som fiber, fruktsyrer, pektin og antioksidanter, og studier har også vist at epler både kan virke slankende og kutte det dårlige kolesterolet (LDL-kolesterolet) i blodet.

I tillegg kan et eple om dagen hjelpe deg med å puste lettere, forhindre plakk i blodårene, motvirke kreft, gjøre deg smartere, og sist men ikke minst – redusere smerte (særlig ved hodepine, eller migrene).

LES OGSÅ: Derfor bør du spise et eple om dagen

Kan styrke musklene

Som om ikke det var nok til å få deg til å fylle fruktfatet, viser ny forskning også at epleskallet inneholder stoffer som kan være med på å bygge muskler og forhindre at de svinner hen etter hvert som man eldes, skriver Daily Mail på sin helsenettside (ekstern lenke).

Ifølge studien, gjennomført av Christopher Adams - forsker, lege og hormonekspert ved University of Iowa, kan «ursolic acid» (ursolsyre) – som er det kjemiske stoffet som gjør at eplene får sin voksaktige glans, bidra til å senke kolesterolet og sørge for et stabilt blodsukkernivå.

- Ursolsyre er en interessant naturlig komponent. Det er del av vårt vanlige kosthold, som en komponent i epleskallet, forklarer Adams.

Resultatene, som har blitt publisert i tidsskriftet Cell Metabolism, ble oppdaget etter at dr. Adams bestemte seg for å gjennomføre en studie i forsøk på å finne et medikament som kunne hindre musklene fra å svinne hen ettersom mennesker eldes.

- Muskler svinner hen etter hvert som vi blir eldre og syke. Det forlenger sykehusopphold, forsinker tilhelingsprosesser og i noen tilfeller hindrer det eldre mennesker i å kunne dra hjem igjen. Det er ikke gjort så mange studier på akkurat dette, og det finnes så langt ingen medisiner som motvirker det, sier Adams.

LES OGSÅ: Så mange epler bør du spise

Påvirker muskelvekst og kolesterol

For å finne en mulig løsning så Adams på de genetiske endringene som skjer når muskler svinner hen, eller ved muskelatrofi (svinn av vev, som ofte fører til at vevet mister sin funksjon helt eller delvis).

Forskeren gransket 1300 ulike kjemikalier for å se om noen av de ville påvirke musklene, og endte tilslutt opp med ursolsyre.

Adams gjennomførte deretter en test hvor han ga mus små doser av stoffet som et tilskudd til deres normale diet, samtidig som han gjennomførte en ulike helsetester.

Resultatene viste at musklene til musene ble større og sterke som følge av ursolsyren. I tillegg ble nivåene av kolesterol og andre fettyper som kan blokkere årene og skade hjertet lavere, mens den totale fettprosenten i kroppen til musene gikk ned med én tredjedel.

Ifølge Adams ser det ut til at ursolsyre øker effekten av insulin og IGF-1 – to hormoner som er svært viktige for muskelvekst.

I tillegg til epleskall, som er svært rikt på ursolsyre, inneholder også tranebær, svisker, basilikum og oregano stoffet.

- Vi vet at dersom du opprettholder et sunt kosthold, så får du i deg disse stoffene. Dersom du kun spiser junk får du ikke nok av dette, sier Adams.

LES OGSÅ: Den store epleguiden

Videre forskning

Ifølge forskeren er målet hans videre å slå fast om epleskallet er like effektivt og sunt for mennesker som for mus, og eventuelt hvor mange epler vi må spise for å merke de positive effektene av stoffene.

Hvis store doser ursolsyre er det vi behøver, er det sannsynlig at mennesker må innta det i konsentrert form - enten som et medikament eller som et kosttilskudd.

- Siden det finnes så få behandlingsmuligheter for muskelatrofi, spekulerer vi nå i om ursolsyre kan bli undersøkt og benyttet for å minske dette. Det kan også tenkes at det vil ha en effekt på fedme og diabetes, sier Adams.

LES OGSÅ: Spis et eple før måltidet

Sunne stoffer «under »skallet

Det finnes imidlertid flere grunner til at du ikke bør skrelle eplet ditt før du spiser det.

En god del av vitaminene som er i eplet, særlig vitamin C, ligger nemlig rett under skallet på eplet, og en del av disse kan bli fjernet dersom du skreller det.

Det samme gjelder for fibermengden og antioksidantene i eplet. Fjerner du skallet så halveres antioksidantinnholdet i eplet. Avhengig av type eple så kan faktisk antioksidantinnholdet reduseres med mellom 33–66 prosent.

I en studie ved Cornell universitet i USA, kom det også fram at skallet på epletypen Red Delicious inneholder mer enn et dusin stoffer som beskytter mot bryst-, lever-, og tarmkreft

Dersom du fjerner skallet av frykt for sprøytemiddelrester, kan du istedet skrubbe og vaske eplene grundig før du spiser dem.

LES OGSÅ: Den magiske maten

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: