Proteinpulver

Ikke slank deg med proteinpulver

Sjekk hva ekspert Ina Garthe råder deg til.

DROPP DET: Å bruke proteinpulver for å gå ned i vekt er ikke så smart, mener trenings- og kostholdsekpert Ina Garthe. Foto: Thinkstock
DROPP DET: Å bruke proteinpulver for å gå ned i vekt er ikke så smart, mener trenings- og kostholdsekpert Ina Garthe. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
I et av sine nettmøter med KK.no-leserne har vår kosthold- og treningsekpert Ina Garthe fått spørsmål fra Heidi.

Hun er en ung kvinne som lurer på om det er smart av henne å begynne med proteinpulver for å gå ned i vekt

Hun har alt gått ned fire kilo, og trener fire ganger i uka, både styrke og kondisjon.

Heidi ønsker seg større muskler og vil da vite om proteinpulver kan bidra til det - uten at hun går opp i vekt?

Ina Garthe er trenings- og kostholdsekspert i KK. Du kan sende inn spørsmål til hennes spalte i bladet på ina.garthe@kk.no. Foto: Astrid Waller
Ina Garthe er trenings- og kostholdsekspert i KK. Du kan sende inn spørsmål til hennes spalte i bladet på ina.garthe@kk.no. Foto: Astrid Waller Vis mer

- En dårlig idé

- Det er alltid en dårlig ide å legge til kalorier i form av proteinpulver eller kosttilskudd når du skal ned i vekt, svarer Ina.



- Grunnen er at du da må ta bort noe av den ordentlige maten om du skal fortsette reduksjonen, siden proteintilskuddet inneholder kalorier. Jeg ville heller fortsatt slik du gjør, men fokusert på proteinrike matvarer som melkeprodukter, rent kjøtt, fisk, egg og så videre, er ekspertens råd.

LES OGSÅ: Her er den beste treningsmaten

At Ina ikke er noen stor fan av proteinpulver har hun aldri lagt skjul på. Hun mener for eksempel at du like gjerne kan drikke sjokolademelk til treningen.

Du yter ikke mer på trening

Er du blant dem som heller nedpå proteindrikk når du jogger, eller driver annen trening, bør du revurdere inntaket.

Forskere ved universitetet i Montreal har nemlig funnet ut at proteindrikk ikke har noe særlig for seg for vanlige trimmere.

Ikke blir ytelsen under treningen bedre og ikke henter kroppen seg inn kjappere.

Forskerne gransket mat- og drikkeinntaket til 42 sportsutøvere gjennom tre dager. De drev blant annet med sykling, løping, svømming, judo og volleyball.

Les engelsk sammendrag av studien

Ni av ti av utøverne tok kosttilskudd. Da det ble utført tester på dem viste det seg at åtte av ti hadde nok protein i kosten.

LES OGSÅ: Sjekk om det er mulig å spise for mye protein

Videre kom det fram at, mange av dem hadde for høye nivåer av natrium, magnesium, niacin, folat, vitamin A og jern i kroppen. Dette kan gi kvalme, synsforstyrrelser, trøtthet og leverkomplikasjoner.

Med andre ord konkluderte forskerne med at det slett ikke er behov for å innta proteindrikk når du trener hvis du har et vanlig, sunt kosthold - og i alle fall ikke hvis du i tillegg tar kosttilskudd.

Ifølge forskerne er det også mange toppidrettsutøvere som inntar proteindrikk unødig.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer