Vann

Ikke sluk vann når du er tørst

Drikker du for fort, kan nemlig kroppen ende opp med å skylle ut mer enn du inntar.

IKKE DRIKK FOR FORT: Drikker du for fort når du er tørst, kan kroppen skylle ut mer enn du inntar.  Foto: Getty Images
IKKE DRIKK FOR FORT: Drikker du for fort når du er tørst, kan kroppen skylle ut mer enn du inntar. Foto: Getty Images Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Vi vet at vann er en viktig tørsteslukker og at det hjelper oss å unngå hodepine, bli slappe og miste konsentrasjonen.

Vann renser kroppen for avfallsstoffer, og gjør at du føler deg pigg.

LES OGSÅ: Sitronvanntrikset bedrer fordøyelsen

Ikke drikk for fort

Men å bare drikke masse vann når du er tørst, er ikke nok i seg selv for at kroppen skal fungere optimalt. Måten du gjør det på er vel så viktig, skriver Livestrong.com.

Hiver du det i deg vannet for fort vil nemlig kroppen skylle ut mye av vannet som urin - og da får du ikke i deg de nødvendige elektrolytter, vannløselige ladete substanser, kroppen trenger når den er dehydrert.

Du kan også risikere å få vondt i magen på grunn av all luften som settes i gang. Resultatet kan være at du begynner å hikke.

LES OGSÅ: Så mye vann bør du drikke når du trener

Unngå å bli dehydrert

Siden kroppen stadig mister vann via de vanlige kroppsfunksjonene, må dette vannet erstattes for at kroppen skal holde seg frisk.

Tørsten kommer først etter at kroppen begynner å bli dehydrert. Derfor er det svært viktig å drikke vann ofte, uten å vente på at du skal bli tørst.

Når du begynner å føle deg litt småtørst, er nemlig kroppen allerede dehydrert med 0,8 til 2 prosent av kroppsvekten.

LES OGSÅ: Tre tegn på at du drikker for lite vann

Slik får du i deg nok vann

KK.no har tidligere skrevet at et av de beste triksene for å unngå å bli dehydrert er å sørge for at du alltid har vann lett tilgjenglig.

Ha for eksempel en mugge med vann stående hjemme eller på arbeidsplassen, bær med deg en vannflaske i vesken eller i sekken, og sørg alltid for at du har med nok vann på trening.

Synes du det er slitsomt å få i deg så mye vann, så kan du også gjøre det litt mer fristende ved å ha i noen sitronskiver, frukt eller litt slangeagurk.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer agurk

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer