VARIER INNTAKET: Nordmenn sliter fortsatt med å få i seg nok frukt og grønt. Ifølge ernæringsekspertene er det også viktig at vi blir flinkere til å variere inntaket vårt, slik at vi får i oss flere av de nødvendige næringsstoffene.  Foto: Getty Images/Hemera
VARIER INNTAKET: Nordmenn sliter fortsatt med å få i seg nok frukt og grønt. Ifølge ernæringsekspertene er det også viktig at vi blir flinkere til å variere inntaket vårt, slik at vi får i oss flere av de nødvendige næringsstoffene. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer

Fem Om Dagen

- Ikke spis det samme hver dag

Du må variere frukt og grøntinntaket for å få maks effekt av næringsstoffene, sier ernæringsekspertene.

Vi kjenner alle til begrepet «fem om dagen». Det er et velkjent kostholdsråd som skal hjelpe oss med å få i oss nok frukt og grønt, slik at kroppen får viktige vitaminer og næringsstoffer den trenger.

Fem om dagen tilsvarer fem porsjoner med frukt og grønt. Tre av disse bør være grønnsaker og to bør være frukt. I tillegg skal hver porsjon tilsvare 100 gram av matvaren (totalt 500 gram).

- Inntak av frukt, grønnsaker og bær reduserer risikoen for hjerte- og karsykdom, hjerneslag, diabetes typ 2, høyt blodtrykk og ulike kreftformer. Det er med andre ord viktig å la frukt og grønt være en sentral del av kostholdet, har klinisk ernæringsfysiolog Henriette Walaas Lindvig, som er en av ekspertene på Lommelegen.no, tidligere uttalt til KK.no.

LES OGSÅ: Slik lurer du mer grønt i maten

ERNÆRINGSEKSPERT:Tine Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog. KK.no møtte henne i forbindelse med lanseringen av Quakers nye frokostblanding "Havre Flakes" fredag 27. april.  Foto: Adéle Cappelen Blystad
ERNÆRINGSEKSPERT:Tine Sundfør er klinisk ernæringsfysiolog. KK.no møtte henne i forbindelse med lanseringen av Quakers nye frokostblanding "Havre Flakes" fredag 27. april. Foto: Adéle Cappelen Blystad Vis mer

Blant de dårligste i Europa






Fem porsjoner ala 100 gram kan høres mye ut, men det er altså denne mengden du trenger for å få i deg nok næringsstoffer. Dessverre er det fortsatt også slik at vi nordmenn er blant de dårligste i Europa til å få i oss nok frukt og grønt.

- Den største kostholdstabben blant nordmenn, er at vi spiser altfor lite frukt og grønt. Vi tror at vi har blitt mye flinkere, men vi er fortsatt blant de dårligste i Europa, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør til KK.no:

- Dersom en tenker nøye over inntaket sitt, vil nok de fleste ligge på rundt to og en halv porsjon om dagen, som er for lite. Det holder ikke med to skiver agurk på brødskiven. Vi må få opp mengden. Målet er at du skal spise fem håndfuller hver dag, og om du spiser dette i ett måltid, eller fordeler det utover dagen er opp til deg.

LES OGSÅ: Alt du bør vite om antioksidanter

FEM OM DAGEN: Frukt- og grønnsaksmengden på bildet tilsvarer de "fem om dagen" norske helsemyndigheter anbefaler oss å spise per dag.  Foto: Helsedirektoratet/Synnøve Dreyer
FEM OM DAGEN: Frukt- og grønnsaksmengden på bildet tilsvarer de "fem om dagen" norske helsemyndigheter anbefaler oss å spise per dag. Foto: Helsedirektoratet/Synnøve Dreyer Vis mer

Varier så mye som mulig

Sundfør tror flere ville fått i seg nok frukt og grønt dersom vi brukte mer tid på å lage sunn mat fra bunnen av.

- Det å sette av litt tid til å lage god og sunn mat er viktig. Ja, det tar litt mer tid, men det er virkelig verdt det. Å investere mer tid i matlaging hjelper deg også til å variere mer mellom rettene og råvarene, forklarer hun.

I stedet for å «bare» spise epler og bananer, eller brokkoli og gulrot, bør du altså variere litt mer. Slipp deg løs i frukt- og grøntdisken er Sundførs råd.

- Du bør variere inntaket av frukt og grønt så mye som mulig. Da får du også i deg mer av de sunne næringsstoffene.Hvis du spiser det samme dag ut og dag inn så blir kostholdet ditt for ensidig – enten får du i deg for lite av næringsstoffene du trenger, ellers risikerer du å få i deg for mye av noe annet, sier Sundfør.

Også Walaas Lindvig anbefaler et mer variert inntak av frukt, fremfor å holde seg til én eller to typer.

- Det er viktig å variere typen frukt du spiser, da et breddeinntak vil gi et mer variert tilskudd av vitaminer, mineraler og antioksidanter enn et inntak av større mengder med samme type frukt, har hun uttalt til KK.no.






LES OGSÅ: De beste matvarene for kvinner

Prøv noe nytt én gang i uken

Ett godt tips for å få litt mer variasjon i kosten, er derfor å lage en avtale med deg selv om at du skal prøve ut noe nytt (enten en rett, frukt eller noe grønt) én dag hver uke.

- Min mann og jeg hadde en avtale en stund hvor vi skulle prøve en ny rett hver lørdag kveld. Det måtte alltid være en helt ny oppskrift med nye ingredienser, spesielt mye grønt, og dermed fikk vi variert matinntaket vårt. I tillegg var det morsomt og inspirerende. Det er så fort gjort å bli matlei når en spiser det samme hele tiden. Så selv om du ikke har så mye tid, prioriter én dag i uka og lag noe nytt, sier Sundfør.

Husk også at råvarene (frukt og grønt) ikke må være ferske for at du skal få like mye ut av å spise dem. Både friske, hermetiske, frosne, rå og varmebehandlede grønnsaker, frukt og bær er sunt.

Det kan også være lurt å variere mellom frukt og grønt i ulike farger.

PS. Juice og poteter teller ikke som én av fem om dagen. Det samme gjelder for belgvekster, frø, krydder og urter.

LES OGSÅ: Slik blir favorittmiddagen sunnere

ERNÆRINGSEKSPERT: Henriette Walaas Lindvig er klinisk ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Lommelegen.no.  Foto: Per Ervland
ERNÆRINGSEKSPERT: Henriette Walaas Lindvig er klinisk ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Lommelegen.no. Foto: Per Ervland Vis mer

Vær obs på inntaket






Nå er det jo slik at de fleste av oss trenger å spise langt mer frukt og grønt i hverdagen. Likevel finnes det også dem som overdriver inntaket – gjerne på bekostning av mer fett- eller karbohydratrike matvarer.

Ifølge ernæringsekspertene er det imidlertid ikke anbefalt å «bare» spise frukt og grønnsaker, da dette vil kunne føre til feilernæring.

- Alle bør være oppmerksomme på at et ekstremt høyt inntak av grønnsaker (i likhet med all annen mat) - på bekostning av andre matvarer og kilder til næringsstoffer i kostholdet, kan bidra til feilernæring og mangelsykdommer, har Walaas Lindvig tidligere uttalt:

- Eksempelvis skal det godt gjøres å dekke kroppens behov for kalsium uten meieriprodukter i kosten. I tillegg kan du risikere å få i deg for lite fett,

Det samme gjelder også for frukt, hvor det beste er å holde seg til de «to av fem om dagen», som norske helsemyndigheter anbefaler

- Ingen overdrivelser er bra, om det er aldri så «sunt» det man spiser. Kroppen har behov for et bredt spekter av næringsstoffer som ingen matvare alene kan dekke. Derfor er variasjon nødvendig. Passer man på å spise næringsrikt i hverdagen, gir det plass til litt kos i helg og ved andre anledninger, i moderate mengder, har Camilla Andersen, som er ernæringsfysiolog, samt gründer og daglig leder av Somebody.no (ekstern lenke) tidligere forklart.

LES OGSÅ: Disse grønnsakene blir du mett av

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: