ENERGIBAR: Energibarer smaker utrolig godt, men er de egentlig så sunne?  Foto: sumos - Fotolia
ENERGIBAR: Energibarer smaker utrolig godt, men er de egentlig så sunne? Foto: sumos - Fotolia Vis mer

Müslibarer

- Ikke spis energi- og müslibarer hver dag

Enkelte varianter kan inneholde mye fett og sukker, sier ekspert.

Publisert

KK.NO: Müslibarer, energibarer, proteinbarer og måltidsbarer er dagligdags for mange, og utvalget i butikker og kiosker er slett ikke lite.

Noen skal kunne hjelpe deg på veien mot å bli stor og sterk, noen skal gi deg masse energi på treningen, mens andre skal kunne hjelpe deg å gå ned i vekt.  

Men er det egentlig så sunt å spise slike barer? 

Dette er et av spørsmålene Jeanette Roede, som er konseptsjef i Grete Roede AS, fikk da hun holdt nettmøte på KK.no.

LES OGSÅ: Slik lager du dine egne proteinbarer

Lite fiber og en del sukker

Innsenderen av spørsmålet, «Eva», forteller at hun er veldig glad i å spise müslibarer/energibarer som mellommåltid, men er usikker på om det er særlig sunt. 

I svaret til Eva skriver Roede at man fint kan spise müslibarer en gang i blant, men blir det hver eneste dag, kan det fort bli for mye av det gode. 

- På generelt grunnlag kan man si at mange müslibarer inneholder lite fiber og en god del sukker - spesielt hvis de inneholder en del sjokolade, og lite protein. 

- Mange müslibarer er såpass små at de ikke inneholder så alt for mange kalorier, men på grunn av det høye sukkerinnholdet blir man fort sulten igjen, forklarer hun. 

Og det samme gjelder proteinbarer som er dagligdags for mange aktive mennesker. Derfor bør du alltid huske å sjekke næringsinnholdet til barene før du handler. 

– Proteinbarer og energibarer er ikke så sunt som en skulle tro, men det kan være et alternativ hvis det er lenge siden du har spist og du er på farten uten å ha andre alternativer med deg, har personlig trener og ernæringsfysiolog hos BraTrening.no, Isabel Helen Christoffersen, tildligere uttalt. 

IKKE SÆRLIG SUNT: Mange av barene på markedet inneholder mye sukker, og da spesielt de som er trukket med sjokolade.  Foto: manaemedia - Fotolia
IKKE SÆRLIG SUNT: Mange av barene på markedet inneholder mye sukker, og da spesielt de som er trukket med sjokolade. Foto: manaemedia - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Alt du bør vite om sukker 

Velg mat som gir metthetsfølelse 

Roede anbefaler at man heller bytter ut müslibarene med et måltid som gir en større grad av metthetsfølelse. 

- Du for eksempel spise en grov brødskive eller et grovt knekkebrød med et proteinrikt pålegg, som for eksempel skinke eller kalkunpålegg, gjerne med en skive avokado på toppen. 

Denne maten er mer energitett og er et mye sunnere alternativ enn en müslibar. 

Ellers mener hun at det også er viktig å spise jevnt og trutt gjennom dagen, cirka hver tredje time. 

- En god måltidsklokke er et godt hjelpemiddel for å få i seg nok kalorier i løpet av dagen, anbefaler Roede. 

SUNNERE VALG: Eksperten anbefaler deg å bytte ut energibarene med en grov brødskive med et magert kjøttpålegg på.  Foto: Joshua Resnick - Fotolia
SUNNERE VALG: Eksperten anbefaler deg å bytte ut energibarene med en grov brødskive med et magert kjøttpålegg på. Foto: Joshua Resnick - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Dette er det sunneste pålegget du kan velge

Hjemmelaget müslibar 

Dersom du er glad i müslibarer og spiser dem flere ganger i uken, kan det være en god idé å lage dem selv fra bunn. Det trenger slett ikke være vanskelig, og du vil i hvert fall ha full oversikt over hva de inneholder.

Slik lager du dine egne müslikuler:

Dette trenger du:


Slik gjør du: 

HJEMMELAGET: Dersom du er glad i müslibarer gjør du lurt i å lage dem selv fra bunn. Da har du kontroll over hva de inneholder.  Foto: istetiana - Fotolia
HJEMMELAGET: Dersom du er glad i müslibarer gjør du lurt i å lage dem selv fra bunn. Da har du kontroll over hva de inneholder. Foto: istetiana - Fotolia Vis mer

Lag din egen proteinbar 

I tillegg til müslibarer og energibarer, er også proteinbarer populært her til lands. Nedenfor finner du oppskriften på Linda Marie Stuhaugs triple chocolate chip bar. 

(oppskriften gir én proteinbar) 

Dette trenger du: 

Slik gjør du:

Kilde: lindastuhaug.blogg.no 

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS. 

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer