IKKE FOR MYE ELLER FOR LITE: Hvis du ønsker å gå ned i vekt er det viktig å finne en balanse, og siden middagen er et av de mest kaloririke måltidene er det spesielt viktig under dette måltidet. Foto: Thinkstock.com
IKKE FOR MYE ELLER FOR LITE: Hvis du ønsker å gå ned i vekt er det viktig å finne en balanse, og siden middagen er et av de mest kaloririke måltidene er det spesielt viktig under dette måltidet. Foto: Thinkstock.com
Middag

Ikke spis for lite mat til middag

Å spise for lite kan føre til at du blir mer søtsugen når kvelden kommer.

Hvis du ønsker å gå ned noen kilo etter en god ferie med masse deilig grillmat, vin og is hver dag, er det på tide at middagsmaten begynner å vitne om hverdagen igjen.

Men - etter en lang dag på jobben og med en mage som skriker av sult, er det fort gjort å falle for fristelsene.

Heldigvis er det ikke så fryktelig komplisert å redusere kaloriinntaket hvis du virkelig vil, og nedenfor følger noen tips som hjelper deg på vei.

LES OGSÅ: Slik kan besøket ditt gjøre deg tjukk

Ikke spis for mye..

Alt med måte! Siden middagen ofte inneholder flere kalorier enn andre måltider, gjelder det spesielt her.

For å unngå at du forsyner deg både to og tre ganger, er det derfor lurt å spise regelmessig gjennom dagen. Husk også at du ikke bør hive i deg maten, men spiser sakte - slik at du kan kjenne etter når du egentlig er mett, skriver ekspertene på helsenettstedet FitSugar.com.

Når du kjenner at du er mett (ikke stappings, men «behagelig» mett), sett bort maten med én gang. På den måten blir du ikke fristet til å spise unødvendig mye.

.. eller for lite

Men det er ikke bare overspising som kan bidra til å sabotere vektnedgangen ditt.

Hvis du spiser for lite kan det bidra til at sulten sniker seg på sent på kvelden. På kveldstid er det stor risiko at du kaster deg over sjokolade, kjeks eller annet snop, og dermed ødelegger all fremgangen du har hatt ellers denne dagen.

Sørg derfor for at du spiser balansert, og har et kosthold som inneholder rikelig med proteiner, fett og karbohydrater som holder deg mett, uten at du trenger å hive deg over godteriskapet før sengetid.

Hvis du spiser sunt, men likevel har lyst på noe godt på kvelden, bør du velge et alternativ som er litt bedre og mer næringsrikt, og som ikke ødelegger kostholdet for dagen.

LES OGSÅ: Gjør plass til dette på menyen

Dropper du grønnsakene?

Grønnsaker inneholder lite kalorier, men kan fortsatt bidra til å holde deg mett utover dagen. I tillegg fyller de opp kroppen med masse næringsstoffer, og kan faktisk senke risikoen for en rekke sykdommer.

Hvis du ser at tallerken din er fylt opp av mye mer karbohydrater enn grønnsaker, er det på tide med en forandring.

Prøv for eksempel å starte middagen med en liten salat til forrett. Den tilfører masse sunne mineraler og vitaminer, og hindrer deg fra å overspise når middagen er klar. I tillegg bør du sørge for at hvert fall én tredjedel av tallerkenen din er grønnsaker.

Ikke overdriv inntaket av drikke

Enten det er juice eller vin, skal du ikke glemme at også drikkevarene kan inneholde store mengder kalorier og sukker.

Derfor er det også viktig at du teller med kaloriene dine i hva du drikker, og ikke overdriver med påfyllet.


Dropp juice, brus og saft, og sats heller på vann til maten. Vann er den beste tørstedrikken, og det kroppen egentlig trenger etter en lang dag på farten.

LES OGSÅ: Spar 33 kalorier per glass
Til forsiden