ALT MED MÅTE: Selv ikke noe som i utganspunktet er så sunt som solsikkefrø bør du spise ubegrensede mengder av. Foto: Thinkstock
ALT MED MÅTE: Selv ikke noe som i utganspunktet er så sunt som solsikkefrø bør du spise ubegrensede mengder av. Foto: Thinkstock Vis mer

Mineraler

Ikke spis for mange solsikkekjerner

De inneholder gift. Dropp dem som snacks, og bruk dem ikke i for mange matretter.

For mye av det gode er ikke alltid godt. For eksempel skal du begrense inntaket både av kapselkaffe og av linfrø.

På Matportalen.no advarer Mattilsynet nå folk mot å spise for mange solsikkekjerner.

LES OGSÅ: Disse kjøkkenreglene bør du følge

Sunt, men ikke ufarlig

Solsikkekjerner inneholder flere viktige næringsstoffer.

Solsikkekjerner er en god kilde for protein og inneholder vitaminer og mineraler. De inneholder også mye fett, vesentlig en-umettet og fler-umettet fett.

Det er derfor populært å bruke solsikkekjerner i brødbakst og bare som sunn snacks.

Men altså bør du ta det litt rolig her. Advarselen fra Mattilsynet lyder som følger:

«Analyser gjort av både Mattilsynet og næringsmiddelmyndigheter i andre land har vist at solsikkekjerner inneholder betydelige mengder av det giftige tungmetallet kadmium.

Mattilsynet har i likhet med blant andre danske næringsmiddelmyndigheter derfor gått ut og sagt at man bare bør ha et begrenset inntak av solsikkekjerner.

Begrensningen gjelder ikke solsikkeolje og solsikkemargarin, som har meget lave nivåer av kadmium

For mye kadmium kan skade nyrefunksjonen. Høye nivåer av stoffet kan gi nedsatt reproduksjonsevne og fosterskader. Kadmium mistenkes også for å være kreftfremkallende.

LES OGSÅ: Ikke gjør dette med middagsrestene

Ikke dropp brødskiva

Du kan fortsatt nyte brødskiva di eller frokostblandingen din, selv om det er solsikkekjerner der, men ikke spis disse kjernene som snacks eller bruk dem i annenhver matrett.

En voksen person bør ikke få i seg mer enn 0,15 milligram kadmium per uke i gjennomsnitt.

Folk som spiser mye brød, altså brød som inneholder solsikkekjerner, vil på denne måten fylle opp omlag 15 prosent av «tolerabelt inntak per uke» for kadmium.

Det er mye, tatt i betraktning at vi får i oss kadmium fra en rekke andre kilder også: For eksempel fra viltkjøtt, skjell, rotgrønnsaker og poteter.

LES OGSÅ: Spis brødskiver til frokost

Du lider for øvrig ingen nød om du kutter ut solsikkekjerner fullstendig, det er mange andre matvarer som inneholder de samme næringsstoffene.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: