<strong>IKKE SPIS LUNSJEN DIN HER:</strong> Hvis du tilbringer for lang tid foran PC-skjermen hver dag vil du drastisk øke risikoen for blodpropp.  Foto: Kjersti Staarvik
IKKE SPIS LUNSJEN DIN HER: Hvis du tilbringer for lang tid foran PC-skjermen hver dag vil du drastisk øke risikoen for blodpropp. Foto: Kjersti Staarvik Vis mer

Lunsj

Ikke spis lunsjen din ved skrivebordet

Det kan bidra til å øke risikoen for å rammes av blodpropp 2,2 ganger.

Publisert
Sist oppdatert
Selv om frokosten ofte blir omtalt som det viktigste måltidet om dagen, skal du ikke kimse av en god og næringsrik lunsj.

Frokost gir deg riktignok en god start på dagen, men ved lunsjtider har kroppen behov for påfyll. På den måten opprettholder du energi og konsentrasjonen gjennom resten av dagen.

Selv om mange nordmenn tidligere har sverget til matpakkene sine med ferdigsmurte skiver og et eple, ser det nå ut til at flere ønsker seg varm mat.

Men selv om du hver dag spiser en næringsrik lunsj, viser en ny studie at du i tillegg tenker iver hvor du spiser den, skriver DailyMail.com (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: - Alle som slanker seg trenger dette

Øker risikoen for blodpropp

Ifølge forskerne av studien kan nemlig lunsj ved skrivebordet på jobben øke risikoen din for å bli rammet av livstruende blodpropp.

Studien kunne avsløre at så mange som tre av fire personer som jobber på kontor dropper lunsjpausen, og etter bare 90 minutter sittende foran PC-skjermen øker blodstrømmen bak knærne med 50 prosent.

Ikke nok med det, men en stillesittende hverdag kan også bidra til muskel- og skjelettplager, som faktisk er den største enkeltårsaken til det totale sykefraværet i Norge.

Forskerne så nærmere på vanene til 1000 unge kontorarbeider mellom 21 og 30 år, i tillegg til personer mellom 16 og 21 som spilte mye videospill. Resultatene viste at tre fjerdedeler (omkring 73 prosent) av kontorarbeiderne spiste lunsj ved skrivebordet og ni av ti ungdommer satt og spilte i lenger enn 90 minutter av gangen.

LES OGSÅ: Tre tegn på at du drikker for mye

Ikke bare skadelig senere i livet

I en egen undersøkelse utført av legen Richard Beasley, direktør for Det Medisinske Forskningsinstitutt i New Zealand, avdekket han at personer som spiser ved skrivepulten har 2,2 ganger så stor risiko for å rammes av blodpropp.

- Mennesker vet vanligvis at en stillesittende livsstil øker risikoen for overvekt, diabetes og hjerte- og karsykdommer senere i livet. Likevel er det få som er klar over at lange stillesittende arbeidsdager også utgjør en umiddelbar trussel, sier han.

- Mennesker må lære mer om risikoene når det gjelder å sitte rolig i lengre perioder, forteller Beasley til nettsiden.

I tillegg til at du alltid går i kantinen for å spise lunsj, er det faktisk anbefalt at du rører på deg i 1-2 minutter én gang i timen gjennom dagen for å senke risikoen igjen, og slik kan du enkelt få det til:

LES OGSÅ: Derfor mister du så mye hår

Slik får du rørt på deg mer:

Ikke bare vil noen ekstra gåturer gjennom dagen redusere risikoen for blodpropp, men det vil også gi deg ekstra mosjon, og siden det er anbefalt at du skal gå omkring 10.000 skritt om dagen, vil dette hjelpe deg godt på vei.

  • Skal du handle?en ekstra runde rundt i butikken før du går til kassen.
  • På jobben: Gå på toalettet i etasjen over eller under, istedenfor å ta den som er rett rundt hjørnet.
  • På jobben: Gjør det samme når du skal hente kaffen din.
  • På jobben: Gå bort til kollegaen din og gi en beskjed istedenfor å sende en e-post.
  • I sofaen: Forsøk å røre på deg litt, også i sofaen. Legg fjernkontrollen et stykke unna, slik at du faktisk må reise deg opp når du skal skifte kanal.
  • I bilen: Ikke kjemp deg frem for å få parkeringsplassen nærmest døra, men gjør blodtrykket ditt en tjeneste og parker et lite stykke unna, slik at du kan bruke beina.
  • På bussen: Gå av et eller to stopp før du egentlig skal.
  • Etter middag: Gjør det til en vane å gå en liten tur etter middag. Det kan også hjelpe på å få tilbake litt energi.
  • I telefonen: Gå rundt i rommet når du snakker i telefonen. En samtale på en halvtime vil gi deg mange ekstra skritt.
  • På kontoret: Sett på en alarm på telefonen som gir deg beskjed om å ta en liten runde på kontoret en gang iblant. Eventuelt kan du bare ta en runde opp og ned trappen.

  • LES OGSÅ: Ikke overse disse symptomene

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer