DU MÅ IKKE SPISE OPP ALT: Ta deg tid når du spiser og kjenn etter. Er du virkelig sulten? Eller er du mest gira på å gjøre reint bord? Foto: Colourbox
DU MÅ IKKE SPISE OPP ALT: Ta deg tid når du spiser og kjenn etter. Er du virkelig sulten? Eller er du mest gira på å gjøre reint bord? Foto: Colourbox Vis mer

Mat

Ikke spis opp maten din

Lær deg disse fem matvettreglene.

Publisert
Blir du sulten på de merkeligste tidspunkter, eller har du lett for å overspise? Det kan være vanskelig å vite når du egentlig er mett, men heldigvis er det mulig å få kontroll på dette.

Les også: Du blir feit av stress

Ifølge Womans Health er det fem ting du kan gjøre for å få et sunnere matinntak:

Unngå å spise fort

I en travel hverdag er det mye du skal rekke. Likevel er det ikke særlig lurt å kaste i deg maten for å spare tid. Da ender du ofte opp med å spise mer enn du har behov for.

Tips: Prøv å telle antall tygg. Det høres kanskje kjedelig ut, men det fungerer. Tygg hver matbit 15 til 20 ganger og ha pause før du tar en ny bit. Slik blir det lettere å kjenne når du blir mett.

Les også: Hjelper det å spise sakte?

Du trenger ikke spise opp alt

Undersøkelser viser at amerikanere ofte tenker «er tallerkenen ren» framfor å tenke «er jeg fortsatt sulten?», noe som fører til at de spiser selv om de ikke er sultne. Dette er ikke bra siden porsjonsstørrelser i USA har vokst med 5,1 centimeter i diameter de siste årene.

Tips: Del maten sammen med daten din, eller be om en mindre porsjon. Studier viser nemlig at det å se og lukte mat kan få kroppen til å utløse hormoner som gjør deg sulten - selv om du ikke er sulten.

Les også: Disse overspiser oftest

Ikke spis når du sitter ved PC-en

Folk som spiser mens de sitter ved PC-en undervurderer opptil 30-50 prosent hvor mye de spiser. Dette har forskere ved Food and Brand Lab på Cornell University kommet frem til.

Tips: Mål opp maten din. Du blir lettere oppmerksom på hvor mye du får i deg dersom du følger med på porsjonsstørrelsen.

Les også: Unngå å bli jobbfeit

Spis mindre kjøtt

Spis kjøtt som om det var garnityr. Dersom du kutter ned på dine kjøttvaner, vil du minske kaloriinntaket ditt også. Et lurt tips er å spise dobbelt så mye grønt som kjøtt ved hvert måltid.

Tips: Tenk på grønnsaker som om det var kjøtt, og tilbered dem gjerne på samme måte. På denne måten kan du nyte de samme smakene som du gjør ved en saftig steik. Prøv å kutte ned på kjøttet ved å spise det en dag i uken, eller ved å bare spise litt kjøtt i løpet av uken.

Les også: Lyst på sjokolade, kaker og potetgull?

Ikke spis når du er stresset eller kjeder deg

Det er fort gjort å gumle i seg litt ekstra snacks når du er sulten eller stresset. Ifølge Joan Salge Blake, ernæringsprofessor ved Boston University, bør du ikke spise mat som er rik på karbohydrater når du er stresset. Professoren mener det vil føre til et blodsukkersjokk som medfører at du vil spise mer.

Tips: Ha en liten sparegris på pulten din. Hver gang du klarer å motstå å kjøpe snacks putter du penger i den. Det er alltid mye mer motiverende å slutte å spise godteri når du ser hvor mye penger du sparer.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer