Mark D. Haub har tatt av hele elleve kilo på ti uker ved bare å spise kaker og søtsaker. Foto: Kansas State University
Mark D. Haub har tatt av hele elleve kilo på ti uker ved bare å spise kaker og søtsaker. Foto: Kansas State University Vis mer

Kosthold

Ikke spis som denne mannen

Han slanker seg med bare kaker på fatet. Men det er langt fra å anbefale.

Historien om hvordan den amerikanske ernæringsprofessoren Mark D. Haubs slankeprosjekt har gått som en farsott, også i norske medier i dag (lenke til ABC Nyheter. Haubs har rett og slett satt seg for å bevise at det er mulig å gå ned i vekt ved bare å spise snacks og småkaker.

Det virker faktisk. Haub har tatt av hele elleve kilo på ti uker.

Han skal holde på med dette til han er fornøyd med vekten. Da skal han gradvis legge om til et normalt kosthold igjen.

Nå trodde du kanskje professoren dytter innpå alt han orker av det som er søtt og godt? Slik er det ikke.

Hele poenget med eksperimentet er å vise at det er mengden kalorier du inntar daglig som teller, ikke type mat, som avgjør om du blir tykk eller ikke.

Haub holder seg til 1800 kilokalorier om dagen, selv om de kommer fra kaker.

Se Haub fortelle om kakedietten sin her:






Ikke å anbefale

Haub understreker i en pressemelding at kostholdet han har nå er del av et eksperiment, og at han slett ikke anbefaler andre å leve slik.

Det bør han heller ikke gjøre. Selv om kaloriinntaket er lavt, får jo ikke kroppen din de næringsstoffene den trenger.

Dietter funker ikke i lengden





Ina Garthe som er trening- og kostholdsekspert i KK.no er helt imot «lettvinte» dietter, og mener de kan ødelegge kroppen din.

- Jeg mener at det er noe av det mest ødeleggende du kan gjøre med tanke på kroppssammensetning, metabolisme og varig vektendring. I tillegg kan det ha stor påvirkning på den mentale helsen din ved at du ikke lykkes gang på gang, har hun uttalt til oss ved en tidligere anledning.

Garthe forteller at den største årsaken til at mange prøver seg på ulike dietter er fordi vi stadig er ute etter kjappe løsninger og orker egentlig ikke å gjøre jobben som kreves, samtidig som det skal komme resultater fort.

- De fleste lykkes i begynnelsen med å gå ned i vekt, men så går de også opp igjen veldig fort. For noen blir det bare enda en bekreftelse på at de ikke klarer å gå ned i vekt, hvilket kan være en stor påkjenning, sier Garthe.

Slik bør du spise

Her får du Ina Garthes ti enkle regler som gjør hverdagsmaten sunn og næringsrik.

Tipsene fungerer like fint enten du bor alene eller du skal lage mat til en hel familie.

1) Spis hver 3-4 time


Ofte innebærer det frokost, lunsj, middag og kvelds med 1-2 små mellommåltider slik at du ikke blir oversulten til måltidene. Gode mellommåltider kan være frukt, knekkebrød, lettyoghurt, kesam og bær, smoothie, cottagecheese og syltetøy

Les også: Lag din egen frokostblanding

2) Gå for grovt

Bytt fra fine/halvgrove kornprodukter til grove, fra vanlig pasta til fullkornspasta og gjerne fra hvit ris til naturris.

Les også: 10 måter å gjøre pastaen sunn på

3) 5 om dagen

Inkludér 2 frukter og 3 porsjoner grønnsaker per dag. Husk at ett glass juice teller som en frukt eller grønnsak.

4) Ren mat for pengene

Benytt deg av renere proteinkilder. Du sparer mange kalorier ved å gå fra kjøttdeig til karbonadedeig og fra pølse og farseprodukter til de lettere pølsene og fileter.

5) Lett fett

Dersom du MÅ ha smør på skivene, bruk en lett-variant av for eksempel vitaproduktene (gunstig fettsyresammensetning).

Les også: Dette bør du ha i handlevogna

6) Olje framfor smør

Bruk olje i matlaging i stedenfor hardt smør.

7) Kok eller bak

Forebered maten oftere ved koking eller baking i ovn til fordel for steking.

Les også: Spis sunt på budsjett

8) 3 fra kua

Inkludér 3 porsjoner meieriprodukter daglig, og da en lett/mager variant.

9). Én skje er nok

Husk tran hver dag!

10) Litt er lov

Er det noe du liker veldig godt og som ikke er så veldig sunt? Det er helt i orden! Husk å inkludere dette i ditt kosthold i passende mengder.

– Jeg mener at det er smart å bare gi litt blaffen innimellom, - bare ikke hver dag, har Ina Garthe uttalt til KK.no ved en tidligere anledning.

Hun mener det er viktig å dersom du hovedsakelig spiser sunt og variert og ikke har noen vektproblemer, bør du kunne tillate deg for eksempel litt sjokolade i blant. Derfor er det faktisk en av de tingene hun selv alltid har i kjøleskapet.

Ina Garthe er ansatt i en stipendiatstilling på Idrettshøgskolen og jobber i ernæringsavdelingen ved Olympiatoppen. Hun holder også på med en mastergrad i idrettsernæring, og har klinisk utdanning innen spiseforstyrrelser. Foto: Astrid Waller
Ina Garthe er ansatt i en stipendiatstilling på Idrettshøgskolen og jobber i ernæringsavdelingen ved Olympiatoppen. Hun holder også på med en mastergrad i idrettsernæring, og har klinisk utdanning innen spiseforstyrrelser. Foto: Astrid Waller Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: