Sommermat

Ikke spoler sommerkroppen

Styr unna de feteste sommerrettene.

Det spiller ingen rolle at du har lagt grønnsaksspyd og mager kylling på grillen, hvis du tyr til ventepølse før du setter deg til bords i sommer.  Foto: Thinkstock.com
Det spiller ingen rolle at du har lagt grønnsaksspyd og mager kylling på grillen, hvis du tyr til ventepølse før du setter deg til bords i sommer. Foto: Thinkstock.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Sommer - med grilling, drinker ved bassenget, tivolibesøk. Fete koteletter, iskrem, majonesbaserte salater, øl og pølser. Livet er lett å leve, men kroppen, den blir bare tyngre.

Ifølge WebMD er det visse sommerretter vi bør styre unna for å ikke spolere bikinikroppen helt.

Fett på grillen

Spareribs er digg, men veldig fett. Å bytte ut de kjøttstykkene som drypper mest, er en god start. Kyllingfileter, indrefilet av svin og karbonadedeig til hamburgeren, det er mye lurere. Og veldig godt. Husk at du kan grille grønnsaker som paprika, asparges, sopp og tomat, maiskolber og squash.

Tivolimat

Det er så lett å ty til den pølsa. Det er fett og kalorier - og ofte endel salt. Se etter sunnere alternativer, eller ha med en piknikkurv. Da slipper du å stå i kø også.

LES OGSÅ: Klart du kan grille på en hverdag!

Majonesbaserte salater

Potetsalat med seterrømme og majones, vann i munnen! Men prøv lettrømme, lettmajones eller fettfri yoghurt istedet. Eller denne pestobaserte versjonen.

Drinker ved bassenget

Piña Colada? Fra 245-490 kalorier. Daquiri? Opptil 800 kalorier. Long Island Iced Tea, 520 kalorier eller mer. Prøv et glass rosévin, hvitvin eller en drink med selters og fruktjuice.

LES OGSÅ: Kutt fett uten at du merker det

Is og brus

Du trenger å kjøle deg ned, men sørg for å gjøre den vannmugga litt mer fristende, med isbiter, sitronskiver eller agurkstaver oppi. Så virker ikke colaen like duggfrisk.

Istedet for fløteis kan du sikte deg inn på hjemmelagede ispinner av fruktjuice, eller sorbetversjonen av favorittsmaken din. Fløteis er kaldt, men ikke like forfriskende.

På toppen av salaten

Krutonger og fritert kylling, ost, bacon og kremete dressinger - plutselig er salaten ikke like sunn som før du toppet den med dette. Bruk heller grillet kylling, skinke eller egg, bruk enda mer grønnsaker, og velg en lettere dressing.


Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer