VENT TIL 09.30: Ifølge eksperten er det ikke helt bra å starte dagen med kaffe. Dette skyldes at kortisol-nivåene i kroppen (som kontrollerer hvor trøtt du er) er på sitt høyeste.  Foto: Thinkstock.com
VENT TIL 09.30: Ifølge eksperten er det ikke helt bra å starte dagen med kaffe. Dette skyldes at kortisol-nivåene i kroppen (som kontrollerer hvor trøtt du er) er på sitt høyeste. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Kaffe

Ikke start dagen med en kaffekopp

For at den skal ha best effekt bør du vente noen timer, mener ekspert.

Publisert
Sist oppdatert
Når drikker du helst den første kaffekoppen?

Er du blant dem som ha en kopp for å komme deg ut av sengen, eller nyter du en kopp først når du er kommet på jobben?

For at du skal få mest mulig ut av kaffen du drikker, kan det være at du bør endre vanene dine noe.

Det viser deg nemlig at når (altså tidspunktet) du drikker kaffe på, har mye å si for hvor mye du får ut av de sorte dråpene.

LES OGSÅ: Dårlige vaner som er bra for deg

<strong>OPPKVIKKENDE:</strong> Kaffe er kjent for å være både sunt og oppkvikkende i moderate mengder.  Foto: Sergey - Fotolia
OPPKVIKKENDE: Kaffe er kjent for å være både sunt og oppkvikkende i moderate mengder. Foto: Sergey - Fotolia Vis mer

Det beste tidspunktet for å drikke kaffe

Steven Miller, en ernæringsfysiolog ved University of Health Sciences i Maryland, hevder at du helst bør vente noen timer med kaffen på morgenen, skriver Daily Mail.





Ifølge ernæringseksperten er nemlig kaffen mest effektiv mellom 09.30 og 11.30.

Årsaken er at det er på dette tidspunktet kroppens nivåer av kortisol er på sitt laveste. Hormonet kontrollerer «klokken» i kroppen din, og er bakgrunnen til at du føler deg lys våken, eller stup trøtt.

Siden koffein i stor grad påvirkes av kortisol, er det derfor best å innta kaffe når disse nivåene er på sitt laveste - nemlig mellom halv ti og halv tolv på formiddagen.

– Et av nøkkelprinspippene ved farmakologi er å bruke medikamenter når du har behov for det, ellers kan vi utvikle en intoleranse ved denne dosen, skriver Miller på bloggen sin.

Og resultatet er at du trenger mer i neste omgang.

LES OGSÅ: En ekstra time er alt du trenger

TRØTT I TRYNET? Selv om du kanskje føler deg veldig trøtt akkurat når du har stått opp, er det veldig lurt å vente et par timer.  Foto: All Over Press
TRØTT I TRYNET? Selv om du kanskje føler deg veldig trøtt akkurat når du har stått opp, er det veldig lurt å vente et par timer. Foto: All Over Press Vis mer

Dropp kaffekoppen til frokost

Med en gang du har stått opp, er imidlertid nivåene på sitt høyeste.

– Produksjonen av kortisol er sterkt koblet opp med hvor våken du er, og i gjennomsnitt er nivåene våre på sitt høyeste mellom åtte og ni på morgenen, skriver Miller.

Hvis du er blant dem som drikker mye kaffe på morgenen, er sannynligheten derfor stor for at du egentlig ikke trenger det, og du kan faktisk utvikle en intoleranse mot koffein - som gjør at du stadig vekk må ha en større dose for å ha samme effekt.

Han forklarer at nivåene av kortisol også er på sitt høyeste rundt lunsj, og mellom halv seks og halv syv på kvelden/ettermiddagen - da bør du også droppe kaffen.

– Hvis du drikker koffein når konsentrasjonen av kortisol i blodet er på sitt høyeste, bør du egentlig ikke drikke det, sier eksperten.

Miller understreker imidlertid at det vil varierere fra person til person. For eksempel er det vanlig at de som står opp veldig tidlig, oppdager fall i nivåene tidligere enn de som står opp senere.






LES OGSÅ: Den egentlige årsaken til at du er trøtt

Ja, du kan kose deg med kaffe - hver dag!

Men selv om det kanskje kan være lurt å vente noen timer med kaffekoppen på morgenkvisten, skal du ikke ha dårlig samvittighet for å drikke kaffe - heller ikke hvis du drikker det hver dag.

Drikken har nemlig en rekke helsefordeler.

Blant annet er den proppfull av antioksidanter. Faktisk har drikken seilt opp til å bli den fremste kilden til antioksidanter i USA.

Liknende studier er ikke gjennomført i Norge, men siden vi er blant de største kaffedrikkerne i verden, så det er grunn til å anta at også vi får i oss verdifulle antioksidanter gjennom kaffen.

Kaffe kan også gi bedre treningseffekt. Flere studier har vist at inntak av koffein, altså virkestoffet i kaffe, kan både bidra til at du yter mer på trening, at treningseffekten blir større og at muskulaturen raskere henter seg inn etter treningen.

I tillegg ser det ut til at kaffe kan redusere risikoen for depresjon.

En studie utført på over 50.000 kvinner over ti år viser at de som drikker fire kopper kaffe eller mer om dagen reduserer risikoen for å bli deprimert med 20 prosent.

Synes du at fire kopper om dagen blir mye, kan du trøste deg med at to til tre kopper fortsatt vil redusere risikoen med 15 prosent.

Teorien er at kaffe har denne effekten fordi koffein reduserer virkningen av stoffet adenosin i hjernen. Dette stoffet kan få deg til å føle deg sløv, ettersom den senker aktiviteten til nervecellene. Enkelte anti-depressive medisiner fungerer blant annet slik at de blokkerer dette stoffet.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer