MOT KALORITELLING: Personligtrening.no vil ikke bruke kaloritelling i sin nye tjeneste. Det kan føre til et usunt fokus på tall, frykter ansvarlig redaktør og personlig trener Irene Mårdalen (bildet).  Foto: Tom Egil Jensen
MOT KALORITELLING: Personligtrening.no vil ikke bruke kaloritelling i sin nye tjeneste. Det kan føre til et usunt fokus på tall, frykter ansvarlig redaktør og personlig trener Irene Mårdalen (bildet). Foto: Tom Egil Jensen Vis mer

Kalorier

- Ikke tell kaloriene

Hjelper ikke slankere, ifølge treningseksperten.

Hvor mange kalorier inneholder denne? Hvor mange kalorier har jeg spist nå?

Dette er vanlige spørsmål slankere stiller seg selv når de er på diett. Men det er ikke den beste måten å gå ned i vekt på, ifølge Irene Mårdalen (bildet til høyre).

Mårdalen er redaktør ved Aller-gruppens nye nettbaserte tjeneste Personligtrening.no og jobber selv som personlig trener.

- Hos oss bruker vi ikke kaloritelling. Og det er det flere grunner til, sier hun.

Personligtrening.no har dermed valgt en annen vei å gå enn for eksempel Grete Roede AS og VG Netts Vektklubb.no.

Dropper det sunne fettet

- Den viktigste grunnen til at vi er mot kaloritelling, er at det kan føre til at du går glipp av viktige næringsstoffer.

Fokuset på tall gjør gjerne at du dropper matvarer som inneholder mye energi, som nøtter og fet fisk. Varer som gjerne er «kaloribomber», men til gjengjeld inneholder mye sunt fett - som kroppen faktisk trenger.

- Sunt fett beskytter kroppen mot livsstilssykdommer, blant annet hjerte-karsykdom. I tillegg har jeg erfart at de som kommer til meg for hjelp og får i seg for lite fett ikke har det optimalt i hverdagen, sier Mårdalen til KK.no.

Hopper over måltider



PERSONLIGTRENING.no

Er en ny nettbasert tjeneste som lanseres mandag 8. mars. Personligtrening.no er en nettjeneste for deg som ønsker bedre helse, flottere kropp eller å øke prestasjonene. Medlemsskap koster mellom 79 kroner i måneden (for deg som melder deg inn for et helt år) og 250 kroner (for kun en måned). Les mer på www.personligtrening.no.


Kaloritelling kan også øke risikoen for at du hopper over måltider.

- Når klokka er seks-sju om kvelden, og du ser at du har fått i deg den kalorimengden du skal, så vil du gjerne stoppe å spise, sier Mårdalen.

Og spiser du for sjelden, øker risikoen for overspising og usunne valg ved neste måltid. Det kan også ha motsatt effekt, at du går for raskt ned i vekt, noe som vil tære på muskulaturen.

Et for raskt vekttap gjør at du ikke bare mister det uønskede fettet, men også muskler. Og det er i muskulaturen mesteparten av forbrenningen ligger. Med andre ord kan det gi en lavere forbrenning, som øker risikoen for å gå opp i vekt etterpå.

I ytterste konsekvens kan kaloritelling føre til at du utvikler et sykelig forhold til mat, ifølge Mårdalen.

- Et usunt fokus på tall kan for mange føre til et anstrengt forhold til mat.

- Viktig å skeie ut



ERSTATT KALORITELLING MED DETTE:

- Fokuser heller på å spise ofte: I alle fall 5-6 måltider om dagen. Gjør du det, vil du sannsynligvis spise mindre også: Fordi du spiser før du er sulten, det blir enklere å velge sunt og du vil få i deg riktig mengde næringsstoffer.

- Bruk tallerkenmodellen: Del tallerkenen inn i tre like store deler neste gang. En tredel fyller du med kjøtt eller fisk, en tredel med grønnsaker og en tredel med poteter, fullkornspasta eller fullkornsris.

- Bruk Brødskala’n: Velg brød med full brødskala eller tre firedeler.

- Se etter matvarermerket med Nøkkelhullet i butikken.

- Gjør et sunt bytte: For eksempel kan du bytte ut kjøttdeig med karbonadedeig, helmelk med skummet eller ekstra lett melk og vanlig ost med mager ost (under 20 prosent fett).

Kilde: Personligtrening.no, Irene Mårdalen



Som tidligere treningsekspert i Vektklubb.no har imidlertid Mårdalen også vært på «den andre siden». Og hun ser at kaloritelling kan ha sine positive sider.

- Når man skal sette i gang med et nytt kosthold, har kaloritelling effekt for enkelte, og du kan bli mer bevisst på hva du spiser i løpet av en dag. Men personlig mener jeg at tallfokuset ofte kan blir for intenst.

- Her handler det om å endre livsstil i løpet av en uke. Det må derfor være lov å skeie ut av og til, uten å få dårlig samvittighet, sier Mårdalen til KK.no.

- Det er faktisk viktig å skeie ut. Én dag i uka må du kunne gi deg selv et avbrekk fra hverdagen. Ellers blir det veldig lett å falle tilbake til dårlige vaner over lang tid.

Jeanette Roede: - Derfor er kaloritelling nyttig

Hos Grete Roede AS er imidlertid kaloritelling en viktig del av kursene. Jeanette Roede, konsept- og kommunikasjonssjef forklarer hvorfor.

- Først og fremst for å gjøre kursdeltakerne våre mer bevisste. Mange vet ikke hvor mange kalorier ulike typer mat inneholder, eller hvor mange kalorier de trenger. Ofte tror vi at vi er mer aktive enn vi er, og at vi spiser sunnere enn vi gjør. Kaloritelling kan gi et mer reelt bilde av dette.

- For eksempel blir mange overrasket når jeg forteller at en stor muffins har et like høyt kaloriinnhold som et middagsmåltid, sier Roede til KK.no.

Men det er viktig å ikke overfokusere på kaloritelling, understreker hun.

- Vi anbefaler våre kursdeltakere å registrere inntak og forbruk i begynnelsen for å bli mer bevisste. Men etter hvert er jo målet at dette skal bli mer automatisert. Det er ikke noe du trenger å gjøre resten av livet.

- Gir sunn vektnedgang





Kaloritelling kan også bidra til en kontrollert vektnedgang, ifølge Jeanette Roede.

- Når man først har bestemt seg for å slanke seg, er det mange som har en tendens til å være litt for flinke og gjerne spiser mindre enn de burde. Det kan føre til at du går for raskt ned i vekt.

- Vi anbefaler en vektnedgang på en halv til ett kilo i uken. Kaloritelling kan hjelpe til med å sikre dette.

Ifølge Jeanette Roede bør du ikke ha mer enn 600-800 kilokalorier (kcal) i underskudd per dag – det vil si at du forbruker mer kalorier enn du tar inn.

- Opptil 1000 kilokalorier i underskudd er greit, men kommer du over dette i en lengre periode, vil forbrenningen bli redusert, og det er lett å havne i den onde «jojo-slankesirkelen».

- Holder vekten ved like



GRETE ROEDE AS

Grete Roede AS ble startet i 1974.

De siste årene har selskapet hatt nærmere 40 000 kursdeltakere årlig.

JEANETTE ROEDE, konsept- og kommunikasjonssjef ved Grete Roede AS, som bruker kaloritelling i sine kurser. Foto: Grete Roede AS
JEANETTE ROEDE, konsept- og kommunikasjonssjef ved Grete Roede AS, som bruker kaloritelling i sine kurser. Foto: Grete Roede AS Vis mer

Grete Roede AS tilbyr kurs til en flere målgrupper, både på nett og der du bor.

Les mer på www.greteroede.no.



Å telle kalorier kan dessuten hjelpe deg med å holde kiloene borte når du først er blitt kvitt dem, mener Roede.

- Når du har slanket bort det du ønsket og vender tilbake til hverdagen, kan kiloene ha en tendens til å snike seg på igjen. Da kan det være greit å registrere hva du spiser en uke, for å se hvor det har sklidd ut.

- Vi har sett at mange kan gå ned i vekt ved kun å rydde opp i måltidsrytmen - kun ved å begynne å spise regelmessig, sier Roede til KK.no.

Hva mener du om kaloritelling?

Er du for eller imot kaloritelling? Hva synes du? Er det et nyttig verktøy eller gjør kaloritelling det vanskeligere å ta de riktige kostholdsvalgene?

Stem her, og del gjerne dine meninger i forumet under også.


Stem her!

Hva synes du om kaloritelling?





For meg har kaloritelling vært nyttig
 
547 (60%)
For meg har kaloritelling ikke vært bra/nyttig
 
207 (23%)
Har ingen formening om kaloritelling
 
157 (17%)

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: