Kalorier

- Ikke tell kaloriene

Hjelper ikke slankere, ifølge treningseksperten.

MOT KALORITELLING: Personligtrening.no vil ikke bruke kaloritelling i sin nye tjeneste. Det kan føre til et usunt fokus på tall, frykter ansvarlig redaktør og personlig trener Irene Mårdalen (bildet).  Foto: Tom Egil Jensen
MOT KALORITELLING: Personligtrening.no vil ikke bruke kaloritelling i sin nye tjeneste. Det kan føre til et usunt fokus på tall, frykter ansvarlig redaktør og personlig trener Irene Mårdalen (bildet). Foto: Tom Egil Jensen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hvor mange kalorier inneholder denne? Hvor mange kalorier har jeg spist nå?Dette er vanlige spørsmål slankere stiller seg selv når de er på diett. Men det er ikke den beste måten å gå ned i vekt på, ifølge Irene Mårdalen (bildet til høyre).Mårdalen er redaktør ved Aller-gruppens nye nettbaserte tjeneste Personligtrening.no og jobber selv som personlig trener.- Hos oss bruker vi ikke kaloritelling. Og det er det flere grunner til, sier hun.Personligtrening.no har dermed valgt en annen vei å gå enn for eksempel Grete Roede AS og VG Netts Vektklubb.no.Dropper det sunne fettet- Den viktigste grunnen til at vi er mot kaloritelling, er at det kan føre til at du går glipp av viktige næringsstoffer. Fokuset på tall gjør gjerne at du dropper matvarer som inneholder mye energi, som nøtter og fet fisk. Varer som gjerne er «kaloribomber», men til gjengjeld inneholder mye sunt fett - som kroppen faktisk trenger.- Sunt fett beskytter kroppen mot livsstilssykdommer, blant annet hjerte-karsykdom. I tillegg har jeg erfart at de som kommer til meg for hjelp og får i seg for lite fett ikke har det optimalt i hverdagen, sier Mårdalen til KK.no.Hopper over måltiderPERSONLIGTRENING.noEr en ny nettbasert tjeneste som lanseres mandag 8. mars. Personligtrening.no er en nettjeneste for deg som ønsker bedre helse, flottere kropp eller å øke prestasjonene. Medlemsskap koster mellom 79 kroner i måneden (for deg som melder deg inn for et helt år) og 250 kroner (for kun en måned). Les mer på www.personligtrening.no.Kaloritelling kan også øke risikoen for at du hopper over måltider.- Når klokka er seks-sju om kvelden, og du ser at du har fått i deg den kalorimengden du skal, så vil du gjerne stoppe å spise, sier Mårdalen. Og spiser du for sjelden, øker risikoen for overspising og usunne valg ved neste måltid. Det kan også ha motsatt effekt, at du går for raskt ned i vekt, noe som vil tære på muskulaturen.Et for raskt vekttap gjør at du ikke bare mister det uønskede fettet, men også muskler. Og det er i muskulaturen mesteparten av forbrenningen ligger. Med andre ord kan det gi en lavere forbrenning, som øker risikoen for å gå opp i vekt etterpå.I ytterste konsekvens kan kaloritelling føre til at du utvikler et sykelig forhold til mat, ifølge Mårdalen.- Et usunt fokus på tall kan for mange føre til et anstrengt forhold til mat. - Viktig å skeie utERSTATT KALORITELLING MED DETTE:- Fokuser heller på å spise ofte: I alle fall 5-6 måltider om dagen. Gjør du det, vil du sannsynligvis spise mindre også: Fordi du spiser før du er sulten, det blir enklere å velge sunt og du vil få i deg riktig mengde næringsstoffer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer